رييس جمهور اظهار داشت: به عنوان نماينده ملت اعلام مي كنم كه در دوره جديد، دولت مصمم است با تمام توان در صحنه خدمت حاضر شود و همه ظرفيت هاي كشور را فعال سازد و اين نيازمند همراهي و پشتيباني مجلس محترم و ديگر قواست.
تحولات بزرگ در ايران و تغييرات گسترده در عرصه جهاني ، ايران همواره در احيا و بالندگي تمدن انساني پيشتاز بوده است انتخابات جلوه آشكاري از تجربه و هوشمندي مردم در مسير آرمان هاي الهي است . ، پيروز صحنه انتخابات همه مردم و نظام جمهوري اسلامي بود. ، مردم به پرچمداري توحيد وعدالت در جهان و برپايي جامعه الگو و نمونه راي دادند. ، هيچ انگيزه اي جز خدمت به مردم ندارم ، به آرمان ها در برابر خداي بزرگ نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ملت بزرگ ايران متعهد هستم ، برنامه هاي مطرح شده در تنفيذ تاييد رهبري را به همراه داشت ، برنامه ها به مطالبه و ميثاق ملي تبديل شده است ، امروز همه بايد براي تحقق برنامه ها تلاش كنيم ، برخي محدوديت ها و كوته بيني ها اجازه نداد از همه ظرفيت ها براي پيشرفت كشور استفاده شود ، دولت مصمم است همه ظرفيت ها را براي پيشرفت كشور فعال كند ، حفظ اصالت و ارزش ها مستلزم حفظ و تقويت فرهنگ است ، تنوع فرهنگي، سرمايه ملي و از زيبايي هاي بي بديل ايران است ، توسعه گردشگري به عنوان عامل ارتباط ملت و ساير ملت ها بايد مورد توجه قرار گيرد ، همه مردم شهروند درجه يك و در برابر قانون برابر هستند ، ريشه تورم و تبعيض ناعادلانه ثروت بايد خشكانده شود ، رانت خواري ويژه خواري به عنوان عامل تبعيض و فساد بايد برچيده شود ، طرح تحول اقتصادي در عرصه هاي گوناگون بايد به سرعت عملياتي شود ، مي توان و بايد مشكل اشتغال و مسكن را به سرعت حل كرد. ، به هوشمندي نمايندگان اميدوارم ، بايد ساز و كارهاي تحميلي و استعدادكش را حذف كرد تا مردم بويژه جوانان پيشرفت كنند ، سياست خارجي فعال با برنامه هاي جديدتر و موثرتر ادامه خواهد يافت ، ايستادگي در برابر زورگويان و تلاش براي تغيير ساختارهاي ناعادلانه جهاني اولويت دولت است ، بي ادبي ، دخالت و توهين از سوي دولت ايران پذيرفته نمي شود ، قدرت ها به راي و حقوق ملت ها احترام نمي گذارند ، كسي در ايران منتظر تبريك گفتن قدرت هاي زورگو به خاطر انتخابات ايران نيست ، با هدايت هاي رهبري عزيز و عزم راسخ ملت دوران جديدي از انقلاب اسلامي و فصل تحول بشريت آغاز شده است ، ايران مي تواند بر فراز قله ها بايستد ، صبح درخشان بشريت نزديك است ، ما مي توانيم

متن كامل اظهارات رييس جمهور در مراسم تحليف به شرح زير مي باشد:




بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدالله رب العامين و صال و اسلام و علي سيدنا محمد و آل محمد
اللهم‌ عجل‌ لوليك‌ الفرج‌ والعافيه والنصر واجعلنا من‌ خير اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدين‌ بين يديه


خداوند بزرگ را سپاس كه بار ديگر ملت ايران را با اراده خويش به صحنه آورد و منشا خلق حماسه بي نظير 22 خرداد قرار داد. حماسه اي كه بي ترديد مقدمه تحولات بزرگ در ايران و در همه جهان خواهد بود.
از همگان و همه كساني كه به اعتلاي ايران و آرمانهاي بلند ملت مي انديشند و از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي سپاسگزارم.
ملت ايران همواره در احيا و بالندگي فرهنگ و تمدن توحيدي نقش ممتازي داشته است امروز نيز تمام قد وارد ميدان شده است و در حال پايه گذاري تمدني نوين انساني و متعالي با شاخص هاي الهي است .
ملت ايران سي سال است كه پرچمدار عزت خواهي و عدالت طلبي است و در سالهاي اخير با نشاط تر، مجرب تر و مصمم تر در ميدان حاضر شده است .
انتخابات اخير جلوه آشكاري از هوشمندي، تجربه و ايمان مردم به پيگيري آرمانهاي بلند انقلاب اسلامي بود .
حماسه حضور 40 ميليون راي و شكوه حدود 25 ميليون راي به فرد منتخب تراز ديگري بود كه در افتخارات ملت ايران ثبت شد .
عظمت كار ملت را مي توان در شدت و قليان عصبانيت غير قابل كتمان دشمنان قسم خورده ارزشهاي انساني به خوبي مشاهده كرد . گردو غبار فراواني پراكندند سوالات فراواني القاء كردند و تلاش كردند آينده تاريكي را ترسيم نمايند اما مردم ،هوشمندانه و با توكل بر خدا در صحنه حاضر شدند و اراده خود را اعمال كردند.
پيروز اين صحنه همه مردم، ارزشهاي انقلابي و نظام پرافتخار جمهوري اسلامي بودند . راي قاطع مردم ادامه راه انقلاب روند چهار سال گذشته و گفتمان ارزشمدار را تثبيت كرد .
اجراي قاطع عدالت، مبارزه با تبعيض و امتياز خواهي هاي ويژه، عزت و اقتدار ملي، دفاع از مظلومان و ايستادگي در برابر خودخواهي ها و زياده خواهي هاي مستكبران كرامت انساني و حقوق شهروندي و دوستي و محبت از محورهاي اساسي اين گفتمان است .
مردم با حضور خويش بار ديگر بر توانمندي ها و استعدادها، خودباوري و ظرفيت هاي عظيم ملي براي نيل به قله هاي آرماني تاكيد كرد .در انتخابات لزوم حفظ استقلال و عزت كشور و وحدت و يكپارچگي ملي فرياد شد. در اين حماسه بر صيانت از فرهنگ ايراني اسلامي و ادب و هنر و منابع بي بديل انساني تاكيد گرديد.
پاكي و پاكدستي، مردم داري، خدمت بي منت، صيانت از كرامت انساني، ارزشهاي اخلاقي و معنوي ،مهرورزي وعشق به انسانها، سازندگي و تعالي همه جانبه كشور، آزادگي و وامدار نبودن مديران كشور به قطب هاي قدرت و ثروت به عنوان مطالبه قطعي از سوي مردم تثبت گرديد .

آزادگي و وامدار نبودن مديران كشور به قطبهاي قدرت وثروت به عنوان مطالبه قطعي از سوي مردم تثبيت گرديد. مردم به پرچمداري توحيد و عدالت در جهان و برپايي جامعه¬اي الگو و نمونه، راي دادند.

دوستان عزيز

خواهران و برادران گرانقدر

بنده هيچ انگيزه اي جز خدمت به مردم و كشور ندارم و جز به پيشرفت و اعتلاي كشور و مردم نمي انديشم به همه اين آرمان ها و مطالبات بر حق در برابر خداي بزرگ، شما عزيزان و ملت عزيز متعهد هستم و ترديدي ندارم كه شما نمايندگان محترم نيز خود را بدانها متعهد مي دانيد.
بنده رئوس برنامه هاي خود را در ايام انتخابات به عرض مقدم شريف رساندم كه مورد استقبال و تاييد قاطع آنان قرار گرفت و در مراسم تنفيذ نيز به اختصار اعلام كردم كه تاييد مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي را به دنبال داشت.
اين برنامه ها امروز به مطالبه و ميثاق ملي تبديل شده است كه همگان شرعاً و قانوناً در برابر آن مسئوليم و بايد دست در دست هم براي تحقق آنها بكوشيم .
اين كه چه كسي به چه كسي راي داده است ، مطرح نيست. امروز نيازمند عظم ملي و هم داستاني هستيم. مطمئن هستم كه خواهران و برادران عزيز در مجلس شوراي اسلامي و در قوه قضاييه نيز پشتيبان دولت در تحقق اين برنامه هاخواهند بود.

دوستان وهمراهان عزيز

انتخابات اخير مبين آرمان هاي بزرگ ملت ايران است ملت ايران به افق هاي دوردست مي نگرد و اهداف بلندي را دنبال مي كند. سرعت پيشرفت مادي و معنوي كشور بايد در طراز اين آرمان ها و اهداف و در شأن ملت بزرگ باشد.
ملتي كه بنده و مجلس شوراي اسلامي منتخب او هستيم. ما يك ملت بزرگ را نمايندگي مي كنيم. ملت ما هدف هاي بزرگ دارد؛ هدف هاي بزرگ، تصميمات بزرگ و اقدامات بزرگ را مي طلبد. بايد گام هاي بلندي برداريم. البته هميشه چنين فرصت هايي در اختيار ما نيست.
چهار سال گذشته نشان داد كه ظرفيت هاي فعال ، نيمه فعال و بالقوه در كشور فراوان و بي شمار است. البته برخي محدوديت ها و كوته بيني ها به ما و شما اجازه نداد از همه آنها براي اعتلاي كشور بهره ببريم.
به عنوان نماينده ملت اعلام مي كنم كه در دوره جديد، دولت مصمم است به عنوان نماينده ملت اعلام مي كنم كه در دوره جديد دولت مصمم است با تمام توان در صحنه خدمت حاضر شود و همه ظرفيت هاي كشور را فعال سازد و اين نيازمند همراهي و پشتيباني مجلس محترم و ديگر قواست .

مي خواهم مجددا به سرفصل برخي از برنامه ها اشاره كنم

1- فرهنگ : حفظ هويت و اصالت و ارزشهاي ما مستلزم حفظ عناصر ممتاز فرهنگي ماست.
عدالت طلبي، عزت جويي، علم آموزي، عشق و محبت و ايثار ، نجابت و پاكي، اخلاق نيكو، روحيه تلاش و مجاهدت و هنر و ادب با همه زيبايي ها و ارزشهاي آن بايد در همه بخش هاي آموزشي، پرورشي اجتماعي و فرهنگي كشور جاري شود.
انديشه هاي بلند و مفاخر علمي ، ادبي و هنري هر كجا كه باشند در حوزه و دانشگاه و عناصر صاحب انديشه و فن در همه زمينه ها سرمايه هاي اصلي كشور و الگوي پيشرفت و تعالي و موتور حركتند.
بايد روش هاي كارآمدتري براي حضور آنان در عرصه هاي سياستگذاري، برنامه ريزي و اجرا فراهم شود .
در همين جا از همه براي همدلي و همراهي و حركت دعوت مي كنم. تنوع فرهنگي از زيبايي هاي بي بديل ايران زمين و سرمايه ملي ماست. حفظ و بالندگي آن وظيفه اي همگاني است. توسعه گردشگري به عنوان عامل مهم پيوند و تبادل فرهنگي بين ملت ايران و ساير ملت ها بايد مورد تاكيد جدي قرار گيرد.
نوجوانان و جوانان برومند كشور سرمايه هاي اصلي كشورند و اين شايستگي را دارند كه در آوردگاه هاي علم و فضيلت، نوآوري و ورزش بر سكوهاي جهاني بدرخشند. زنان و دختران اين سرزمين پاك ترين، مهربان ترين و شريف ترين زنان و دختران جهانند. بايد زمينه نقش آفريني سازنده تر و گسترده تر آنان در همه عرصه هاي اجتماعي ، علمي ، ورزشي ، هنري ، سياسي و اجرايي برنامه ريزي و سياست گذاري فراهم گردد .
ملت ايران مي تواند الهام بخش و حركت آفرين در منطقه و جهان باشد و اين نيازمند دريغ نكردن فرصت ها از آحاد مردم است .

2- امور اجتماعي :
خانواده ركن اصلي و پايه اي در تربيت و بالندگي انسان ها و آرامش و امنيت كشور است مادران اين سرزمين بهترينند. همه بايد براي حفظ حرمت و كيان خانواده تلاش كنند همه بايد احساس آرامش و امنيت داشته باشند پاكي و پاكدستي صداقت امانتداري ، نشاط و شادابي محبت و برادري و شجاعت در دفاع از حق و مظلوم بايد در فضاي كشور و در تمام امور جاري باشد .

ملت ايران نه براي اخمها و تشرهاي شما ارزشي قائل است و نه براي تبريك ها و لبخندهاي شما ارزشي قائل خواهد بود.

همه مردم شهروند درجه يك هستند و از حقوق مساوي برخوردارند و در برابر قانون مساويند. هيچ كس حق ويژه و امتياز برتر ندارد. هيچ كس نبايد احساس كند حقي از او دريغ شده است و فرصت شكوفايي نداشته است. هيج احدي نبايد احساس تبعيض كند يا احساس كند كه كرامت او مخدوش شده است.
آزادي وديعه الهي و ارمغان انقلاب عظيم اسلامي است همه مردم بايد از اوج آن صيانت و مراقبت كنيم. احدي حق ندارد با عناوين مختلف و مجهول آزادي هاي اساسي و قانوني را محدود كند.

3- امور اقتصادي
كارهاي مهمي بايد انجام شود ريشه تورم و توزيع ناعادلانه ثروت بايد خشكانده شود . توليد ثروت به عنوان يك امر ارزشمند و خدمت ملي بايد مورد حمايت همه جانبه باشد.
رانت خواري و ويژه خواري كه موجب تبعيض ، نابود كننده انگيزه هاي سالم و سازنده و منشا فساد است، بايد برچيده شود. ساختارها بايد به سرعت اصلاح گردد. طرح تحول اقتصادي به عنوان مقدمه تحقق چشم انداز و اجراي سياست هاي اصل 44 بايد به سرعت اجرا شود. هدفمند كردن يارانه ها، اصلاح نظامات بانكي، بيمه اي، مالياتي ، توزيع و تقويت ارزش پول ملي از اركان اصلاحات ساختاري است كه بايد به سرعت عملياتي شود.
دوستان من! دولت با بررسي هاي دقيق علمي و كارشناسي طراحي لازم را انجام داده است و اجراي صحيح آنها نيازمند تصميمات شجاعانه مجلس است.
اينجانب به روشن بيني و شجاعت نمايندگان محترم اميد وافر دارم. مي توان و بايد كه مشكل اشتغال و مسكن را به سرعت حل كرد .

دوستان عزيز!

در اين دوره تنظيم و اجراي برنامه پنجم و تحقق موارد پيش گفته در دستور كار دولت است. شما باور داريد؛ همگان باور كنند كه مي توان همه اينها را به سرعت سامان داد. بايد قل و زنجير مقررات و ساز و كارهاي تحميلي و بي حاصل استعداد كش را از دست و پاي مردم و نيروي انساني ارزشمند خصوصا فرزندان جوان و آينده ساز اين سرزمين باز كرد تا فرصت پرواز پيدا كنند و ايران را به اوج برسانند. مردم ظرفيت كارهاي بزرگ را دارند من و شما بايد همت كنيم .
4 - سياست خارجي :
در اين دوره ما همچنان به سياست خارجي فعال ادامه خواهيم داد و به فضل الهي پرقدرت تر و البته با برنامه هاي جديدي تر و موثرتر در همه عرصه ها حضوري پررنگ و اثر گذار خواهيم داشت .
ما بر ارزشهاي انساني مشترك كه همان ارزشهاي الهي است، تاكيد خواهيم كرد و همگان را به عدالت و صلح و برادري دعوت مي كنيم .
در برابر زورگويان مي ايستيم و براي اصلاح ساختارهاي تبعيض آلود جهاني به نفع ملت ها و اصول فوق تلاش خواهيم كرد.
ملت ايران همچنان پرچم عدالت و توحيد را در اهتزاز خواهد داشت و بايد در مديريت جهاني نقش موثر ايفا كنيم.

برخي دولت ها بايد در قبال اقدامات خود مسوول و پاسخگو باشند. دخالت هاي بي جا، ناامني ها ، اشغالگري ها اختلالات فرهنگي، اقتصادي و زيست محيطي ناشي از سياست هاي آنان بايد اصلاح شود و آنان بايد پاسخگو باشند.
ملت ايران اهل منطق، گفتگو، تعامل سازنده است. اساس سياست خارجي ما ارتباطات گسترده و سازنده با تمام ملت ها و دولتهاي مستقل بر اساس عدالت و احترام و دوستي است. اما در برابر قانون شكني، مداخله گري و سوء استفاده از ساختارهاي بين المللي، تجاوزات و بي عدالتي ها سكوت نخواهيم كرد .
ما خواهان رابطه برابر و دوستانه هستيم ولي بي ادبي و دخالت و توهين را تحمل نخواهيم كرد. شنيديد كه بعضي از آنها اعلام كردند كه انتخابات و دولت را به رسميت مي شناسيم، اما تبريك نخواهيم گفت .
معناي اين رفتار چيست ؟ پيام روشن اين رفتار اين است كه آنها دمكراسي را فقط در خدمت منافع خود مي¬پسندند. آنها به راي و حقوق ملت ها احترام نمي گذارند. آنها خود را معيار دموكراسي و شاخص دمكراسي مي شناسند. اتفاقاً ملت ما با همين اخلاق و همين روحيه مخالف است و دربرابر آن ايستاده است و لازم است كه بدانيد كسي در ايران منتظر تبريك گفتن شما نيست .


دوستان عزيز

به فضل الهي با هدايت هاي رهبري عزيز و عزم راسخ ملت ، دوران جديدي از شكوفايي انقلاب اسلامي و فصل نويني از تحول براي بشريت آغاز شده است. بايد جايگاه و نقش خود را در اين برهه سرنوشت به خوبي بشناسيم و به وظايف الهي عمل كنيم . اين ماموريت بزرگ ما است. باور كنيم كه ايران مي تواند بر قله ها بايستد به قله ها ، به راه نوراني و بر آرمان هاي بلند الهي بنگريم و از جزييات دست و پا گير و حواس پرتي ها عبور كنيم. باور كنيم كه مي توانيم ، باور كنيم كه حاكميت عدالت و صلاح در راه است شميم عطر گل محمدي فرزند برومند پيامبر عظم الشان اسلام حضرت ولي عصر (عج ) در عالم پيچيده است صبح درخشان بشريت نزديك است. بياييد سپيده را در انتظار طلوع خورشيد باور كنيم. ما مي توانيم.


ما از تبار رستم و فرهاد و آرشيم

در خرمن سياه اهريمن سياوشيم

در انتظار رويت آن مهر آخرين

در مجمر سپيده سپندي بر آتشيم


از همه شما عزيزان، نمايندگان محترم، هيات رييسه ، رييس محترم مجلس، برادر عزيزم جناب آقاي لاريجاني، رييس محترم قوه‌ي قضاييه ، اعضاي شوراي نگهبان ، سفراي حاضر در جلسه، نمايندگان اقشار گوناگون و بزرگان اديان و مذاهب سپاسگذارم

و السلام عليكم و الرحمه الله و بركاته

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا