یزدفردا: معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: مشکلی برای تامین زمین مسکن ملی استان نیست، در ۸۰ درصد مناطق، زمین انفرادی به مردم داده می شود تا با حمایت دولت ساخت و ساز کنند.

به گزارش یزدفردا: سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی در نشست شورای مسکن استان در جیرفت اعلام کرد: بیشتر زمین های محدوده شهری در گذشته در اختیار طرح مسکن مهر گذاشته شده بود و کار برای طرح جوانی سخت شد، بنابراین زمین در محدوده شهری نمانده بود و ناچار به الحاق زمین های جدید به شهر شدیم. 

وی افزود: یک سوم هزینه تامین زیرساخت های مسکن های در حال ساخت از طریق استان باید تامین شود که بخشی از منابع استان و بخشی هم از طریق صنایع و معدن تامین شده و آب و برق را تامین کنیم تا متقاضیان بتوانند در این واحدها ساکن شوند.

آیت‌اللهی‌موسوی ادامه داد: برای تامین مسکن جیرفت محدودیت هایی از جمله ٢ رودخانه و مناطق میراث فرهنگی اطراف شهر وجود دارد اما در نهایت محدوده‌ای برای افزایش و الحاق به شهر مشخص شد و منتظر تصویب آن در مرکز هستیم.

وی یادآور شد: شورای عالی مسکن، بانک ها را موظف کرده تسهیلات مسکن را بدون معطلی و ایرادهای خاص بانکی ارائه کنند.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار کرمان به یکی از مصوبات شورای مسکن استان هم اشاره کرد و گفت: اگر ٢ هفته از یک استعلام گذشت و جوابی از یک دستگاه داده نشد باید پاسخ مثبت لحاظ شود، حتی اگر آن دستگاه استانداری باشد.

معاون استاندار کرمان اضافه کرد: اگر شهرداری در صدور پروانه‌ها تخفیفی بیشتر از ۳۰ درصد لحاظ کرد راه و شهرسازی زمین بیشتری از آنچه مدنظر است در اختیار شهرداری بگذارد.

آیت‌اللهی‌موسوی بیان کرد: نشستی با دادستان مرکز استان برای حل مشکل مسکن های مهر که پرونده قضایی دارند، تشکیل می‌دهیم اما اداره تعاون هم به این موضوع ورود کند.

وی درباره مشکل زمین های خالق آباد جیرفت هم گفت: واگذاری هایی در گذشته انجام شده که روال قانونی رعایت نشده و حال ما درگیر شده‌ایم تا راهکار قانونی برای آن بیابیم و مشکلات مردم را حل کنیم اما فرآیندی طولانی است.

آیت‌اللهی‌موسوی با بیان اینکه برخی از این مشکلات بابت مالکیت و برخی به دلیل قرار گرفتن در عرصه های مختلف بوده ادامه داد: زمین های خالق آباد جیرفت هم سال ها با مشکل مواجه بود که در حال رفع آن هستیم و مواردی مشابه در بم و کرمان نیز وجود داشته که آنها را حل کرده‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم گفت: از ۱۲۹ هزار و ۲۸۴ نفر ابلاغی طرح نهضت ملی مسکن ۲۱۱ هزار و ۳۴۷ نفر ثبت نام کرده اند.

رضا حافظی افزود: از این تعداد ۵۳ هزار و ۴۲۶ نفر تایید نهایی شدند، ۲۱ هزار و ۴۵۷ نفر افتتاح حساب داشتند و ۱۶ هزار و ۷۳۰ نفر هم پول واریز کرده‌اند.

وی ادامه داد: هشت هزار و ۶۸۹ پروانه ساخت اخذ شده و چهار و هزار ۱۸۲ واحد در مرحله سقف و اسکلت قرار دارد.

حافظی اضافه کرد: ۲ هزار و ۴۰۱ هکتار زمین برای الحاق به شهرهای مختلف در شمال استان به تصویب رسیده که به این شهرها الحاق شده و: ۸۳۴ هکتار هم زمین های در دست الحاق در مراحل تصویب است که باید آن را سرعت بخشید.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان نیزگفت: ۲ هزار و ۹۳۷ واحد مسکن مهر باقی مانده در حال اجرا و اتمام است که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما به دلیل پرونده‌های قضایی بهره‌برداری از آنها به مشکل خورده است.

وی یادآور شد: ۴۹۹ هکتار زمین در اجرای نهضت ملی مسکن از دستگاه‌های مختلف دریافت کردیم و ۲۲۶ هکتار هم در تصرف دستگاه‌ها بوده که تنها موفق شدیم ۱۲.۵ هکتار را بازگردانیم.

حافظی در زمینه نظارت‌ها هم اظهار کرد: ۲۳ مشاور املاک متخلف پلمب و ۳۶۱ مشاور املاک غیرمجاز داشتیم که اقدامات لازم در مورد آنها انجام شده است.

سرپرست راه و شهرسازی جنوب کرمان هم گفت: ۲۱ هزار و ۷۱۴ پرونده ابلاغی مسکن ملی در جنوب استان ۳۹ هزار ۱۸۷ ثبت نامی داشتیم که ۲۶ هزار و ۶۴۸ نفر تعیین صلاحیت شدند و به همین مقدار نیز افتتاح حساب شکل گرفت که نشان دهنده پای کار بودن مردم است.

مدیرکل بنیاد مسکن کرمان هم با اشاره به اینکه ساخت ۸۰ واحد در شهرها در حال انجام است گفت: به دلیل بروز نبودن واریزی‌های متقاضیان ۱۱۰ میلیارد ریال کسری اعتبار داریم اما نگذاشتیم کار متوقف شود؛ برنامه آینده بنیاد مسکن ساخت ۶۴۶ واحد در جیرفت است که فعلا در مرحله دریافت پروانه است. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا