گزارشی از نشست سه ساعته قاضی  سعيد مرتضوي با نمايندگان مجلس
یزدفردا: ابهامات نمايندگان درباره وضعيت بازداشت‌شدگان اخير باعث شد دادستان تهران به مجلس برود. به‌دنبال انتشار اخباري درباره وضعيت نامساعد بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات و روند بازجويي و اعترافات آنان، نمايندگان خواستار توضيحات سعيد مرتضوي در اين باره شدند. به همين منظور مرتضوي ديروز با حضور در نشست مشترك كميسيون‌هاي امنيت ملي و قضايي و حقوقي به سوالات نمايندگان در اين باره پاسخ گفت. روند اعترافات بازداشت‌شدگان اخير، مرگ سه نفر از بازداشت‌شدگان و درخواست براي دستگيري موسوي و ممنوع‌الخروج كردن خاتمي از جمله محورهايي بود كه در اين جلسه بين مرتضوي و نمايندگان بررسي شد. در همين راستا محمد كرمي راد، نماينده كرمانشاه با اشاره به جلسه ديروز كميسيون امنيت ملي و كميته رسيدگي به وضعيت بازداشت‌شدگان گفت: در اين جلسه مرتضوي به ارائه گزارشي از وضعيت كشور پرداخت كه براي نمايندگان بسيار جالب و درخور توجه بود. در اين گزارش افراد بازداشت‌شده به سه دسته تقسيم مي‌شوند؛ گروه اول افرادي هستند كه در كف خيابان‌ها آمدند و ناآگاه بودند. گروه دوم افراد سازمان‌يافته‌اي بودند كه اسناد و مدارك سازمان‌يافتگي آنها به دست آمده است و دسته سوم طراحان و عوامل فتنه داخلي بودند كه بعضي از افراد آنها بازداشت شده‌اند و تاكنون اعترافاتي را هم داشته‌اند.
همچنين سعيد مرتضوي دادستان تهران با حضور در جلسه كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گزارشي از روند رسيدگي به مجموعه مسائل مطرح شده به نمايندگان عضو اين كميسيون و اعضاي كميته ويژه بررسي وضعيت بازداشت‌شدگان اخير ارائه داد. كرمي راد با اشاره به گزارش دادستان تهران در مورد سه نفر از كشته‌شدگان حوادث اخير افزود: نام اين فرد را به خاطر ندارم. اما گويا يك نفر از مضروب‌شدگان در تجمعات و اغتشاشات اخير بوده كه به بيني و پاي وي آسيب وارد شده است. وضعيت اين فرد پس از بستري شدن در يكي از بيمارستان‌ها، به خانواده وي اطلاع داده مي‌شود و آنها او را به يك بيمارستان خصوصي ديگر منتقل مي‌كنند اما اين فرد در بيمارستان فوت مي‌كند. عضو كميته ويژه مجلس در پاسخ به اينكه آيا پرونده پزشكي روح‌الاميني و كامراني كه نمايندگان مجلس از دادستان تهران خواسته بودند، آن را در اختيار نمايندگان قرار دهد، به مجلس ارائه شده و مورد بررسي نمايندگان قرار گرفته است يا نه، گفت: گويا اميدوار رضايي به عنوان پزشكي كه عضو كميته ويژه مجلس نيز هست، پرونده پزشكي اين افراد را بررسي كرده و متوجه شكستگي جمجمه آنها شده است.

 از ديگر محورهاي مورد بحث در اين نشست سه ساعته درخواست جمعي از اصولگرايان براي دستگيري و مقابله با ميرحسين موسوي بود. عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اينكه تاكنون افراد رده‌هاي چندم اين توطئه، دستگير و دادگاه برايشان تشكيل شده است، گفت: درخواست برخي‌نمايندگان براي دستگيري و رسيدگي به اتهامات موسوي جدي است و از جمله مواردي بود كه به دادستاني انتقال داده شد. در كنار درخواست جمعي از اصولگرايان براي بازداشت موسوي برخي از نمايندگان نيز در واكنش به انتشار شايعاتي مبني بر قصد محمد خاتمي براي پناهنده‌شدن به يک کشور اروپايي،خواستار ممنوع الخروج شدن خاتمي ازسوي دستگاه قضايي شدند.

اعتماد ملي

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا