یزدفردا : زرتشتيان جهان از روز مهر تا ورهرام از ماه امرداد (12 تا 16 مرداد ماه) هر سال در زيارتگاهي به نام پيرناركي در شهرستان مهريز در استان يزد گردهم مي‌آيند و امسال نيز طبق سال‌هاي گذشته صدها نفر از زرتشتيان كشور و جهان در اين محل گردهم آمده‌اند.

به گزارش ی زدفردا:پيرناركي از زيارتگاه‌هايي است كه تاريخچه آن به زمان ساسانيان باز مي‌گردد.
بر اساس روايات مختلفي كه از زرتشتيان در اين زمينه وجود دارد، اين زيارتگاه در كوه ناركي مهريز قرار دارد و به اعتقاد برخي از پيروان آيين زرتشت، محل غيبت زربانو، شاهزاده يزدي است.
اين بانو عروس پادشاه پارس بود كه پس از ورود لشكريان اسلام به فارس، رهسپار يزد مي‌شود و سرانجام در كوه ناركي غيب مي‌شود از اين ‌رو هر ساله در زمان پنهان شدن اين شاهزاده در دل كوه، زرتشتيان در اين محل كه چشمه‌اي نيز در آن جاري استف جمع مي‌شوند به به اوستاخواني، نيايش اهورامزدا و برگزاري آيين ديني و مراسم سنتي مي‌پردازند.
پيرناركي در 58 كيلومتري جنوب شرقي يزد در دامنه كوه غربي بلندي به نام «تجنك» نزديك دره‌ زنجير و يا در نزديكي تفت از دره گيگون قرار دارد.
ساختمان اين زيارتگاه شامل اتاقي است كه پذيراي دل‌هاي گرم زيارت‌كنندگان زرتشتي است و در بيرون اين اتاق مكاني براي شستشوي دست و صورت در نظر گرفته شده است.
خارج از دري كه اين دو محل را در‌بر مي‌گيرد، ساختمان‌هايي به نام خيله از دهش خيرانديشان ساخته شده است.
اين خيله‌ها براي ماندن چند روزه زيارت‌كنندگان پيش‌بيني شده‌اند.
اين آيين هر سال از 12 مرداد كه به روز «سروش ايزد» معروف است، به مدت پنج روز با حضور پيروان اين كيش برگزار مي‌شود.
يكي از زرتشتيان شركت كننده در اين مراسم در خصوص آيين اين پنج روز در زيارتگاه پيرناركي اظهار داشت: در اين پنج روز علاوه بر نيايش، اوستا خواني و انجام امور مذهبي، آيين‌هاي سنتي نيز اجرا مي‌شود.
آبتين زندي بيان داشت: طي سال‌هاي گذشته هر سال جشنواره فرهنگي هنري پيرناركي نيز در اين مراسم برگزار شده و علاقمندان در مسابقات نقاشي، شعر، عكس، خوشنويسي و مسابقات ورزشي شركت كرده‌اند و در پايان اين مراسم نيز از آنجا تقدير شده است.
وي افزود: در اين روز همچنين دانشجويان و دانش‌آموزان موفق، زوج‌هاي جوان، خيران زرتشتي، شهداي اين كيش و ... معرفي و تجليل مي‌‌شوند.
پيرناركي يكي از قديمي‌ترين زيارتگاه‌هاي زرتشتيان ايران است كه در 20 كيلومتري شمال‌غربي مهريز و 50 كيلومتري مركز استان يزد در دامنه كوه كم‌ ارتفاعي به همين نام قرار دارد.
از جمله زيارتگاه‌هاي زرتشتيان مي‌توان پارس بانو، هريشت اردكان، قعله اسدان يزد، چك‌چك اردكان،‌ نارستانه و ... اشاره كرد.
بيش از 5 هزار نفر از زرتشتيان جهان در استان يزد زندگي مي‌كنند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا