محمد حسین تقوایی: یزد - خبرگزاری مهر: رئیس پایگاه انتقال خون استان یزد از کمبود نیرو و نیاز به 120 پرسنل جدید برای پایگاه‌های انتقال خون استان یزد خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر در یزد، حسین حکمتی مقدم پیش از ظهر شنبه در نشستی خبری به مناسبت روز ملی اهدای خون اظهار داشت: چارت سازمانی انتقال خون استان یزد مربوط به 24 سال پیش است و 32 نیروی رسمی و پیمانی فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز این استان نیست.
وی افزود: در برخی پایگاه‌های شهرستان‌های استان یزد نیروی رسمی و پیمانی وجود ندارد و تعدادی از افراد به طور داوطلبانه اقدام به خونگیری و فعالیت در این پایگاهها می کنند و این سازمان برای جبران بخشی از زحمات این نیروها نیز بودجه کافی ندارد.

بودجه انتقال خون استان یزد امسال افزایش 10 درصدی داشته است
حکمتی مقدم همچنین با اشاره به اینکه این سازمان در استان یزد به لحاظ بودجه‌ ای نیز دچار مشکلات بسیاری است، عنوان کرد: بودجه سال گذشته سازمان انتقال استان یزد 640 میلیون تومان بوده است که این رقم امسال رشد 10 تا 15 درصدی داشته در حالی که نیاز این استان تقریبا دو برابر این مقدار است.
وی همچنین یادآور شد: بودجه عمرانی امسال نیز تنها 50 میلیون تومان است و با توجه به اینکه در شهرستانهای طبس، میبد و اردکان نیز پایگاههای ثابت وجود دارد، این بودجه به هیچ وجه پاسخگوی نیاز استان یزد نیست.

با بودجه های موجود پروژه های عمرانی انتقال خون با رکود مواجه می شود
حکمتی مقدم تصریح کرد: بودجه های امسال بر اساس برنامه ریزیهای ما اختصاص نیافت و با این وجود در بسیاری از پروژه های عمرانی با رکود مواجه خواهیم شد.
وی کمبود فضای فیزیکی را نیز از دیگر مشکلات سازمان انتقال خون استان یزد اعلام کرد و افزود: بخشی از محوطه این پایگاه در میدان ابوذر نیز برای احداث ساختمان اشغال شده و این امر سبب شده میزان مراجعات مردم برای انتقال خون طی دو هفته اخیر به شدت کاهش یابد اما در صورت همکاری استانداری برای اختصاص یک فضای موقت برای مدت شش ماه، بخشی از مشکلات سازمان در این زمینه را برطرف خواهد کرد.

امسال 9700 نفر در استان یزد خون اهدا کردند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سه ماه نخست امسال بیش از 9 هزار و 700 نفر در استان یزد اقدام به اهدای خون کردند، بیان داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 4 درصدی برخوردار است.
این مسئول بیان داشت: سال گذشته نیز 44 هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند که از 37 هزار نفر آنها خون دریافت شد.
حکمتی ‌مقدم یادآور شد: خون‌های اهدایی مردم به صورت فرآورده‌های خون فشرده، پلاسمای منجمد، کنسانتره پلاکت و خون کامل در اختیار نیازمندان به خون و فرآورده‌های آن قرار می ‌گیرد.
وی بیشترین نیاز به خون در را در جراحیها، سوختگیها، زایمانها، اطفال، شمی درمانی، جراحیهای قلب، بیماران هموفیلی، تالاسمی و ... اعلام کرد.

گروه خونی AB منفی اصلی ترین نیاز انتقال خون استان یزد است
حکمتی ‌مقدم با اشاره به اینکه بیشترین گروه خونی اهدا کننده در استان یزد O مثبت است، اظهار داشت: نادرترین گروه‌ها نیز AB منفی است اما به طور کل نیاز به همه گروه‌های خونی وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه خون‌های اهدایی در زمینه چهار بیماری هپاتیت نوع B و C، سفلیس و HIV مورد آزمایش قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بهترین گروه‌های اهدا کننده خون، اهداکنندگان مستمر هستند زیرا به دلیل انجام آزمایشات کامل بر روی خون آنها با اطمینان کامل از خون و فرآورده‌های خونی این افراد استفاده می‌شود.
حکمتی‌مقدم عنوان کرد: در مجموع 41 درصد اهداکنندگان خون در استان یزد، اهداکنندگان مستمر هستند که این رقم تا استانداردهای تعریف شده، سه درصد فاصله دارد.

تنها سه درصد اهدا کنندگان خون در استان یزد را بانوان تشکیل می دهند
وی اظهار داشت: اهدا کنندگان خود به تفکیک جنسیتی در استان یزد را 97 درصد آقایان و تنها سه درصد بانوان تشکیل می دهند که برای ترغیب بانوان به اهدای خون نیاز به فرهنگ سازی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و رسانه ها وجود دارد.
وی با اشاره به طرحهای افتتاح شده و در دست احداث این سازمان در سال جاری ادامه داد: احداث ساختمان مرکزی در مجموعه پایگاه انتقال خون استان در زمینی به مساحت 2 هزار و 200 متر در سه طبقه هم‌اکنون در دست اجراست و 15 میلیارد ریال نیز از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان یزد برای اجرای این پروژه اختصاص یافته است.
حکمتی‌مقدم همچنین بهره‌برداری از اتوبوس مجهز به تجهیزات خون‌گیری با اعتبار 2 میلیارد ریال از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب، احداث ساختمان مرکزی ثابت در اشکذر، احداث مرکز خون‌گیری ثابت در آزادشهر و بهره‌برداری از یک دستگاه خودرو سردخانه‌دار با 2 میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب از مهمترین طرح‌های بهر‌ه‌برداری شده یا در دست احداث این مرکز به شمار می‌ رود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا