یزدفردا: عارضه سفید دانه‌ای شدن باغات انار، کام باغداران میبدی را تلخ کرد.

به گزارش یزدفردا: رئیس جهاد کشاورزی میبد در بازدید از باغ‌های این شهرستان گفت: درصد بالای خسارت عارضه سفید دانه‌ای انار منجر به کاهش کیفیت و بازارپسندی این محصول شده است.

کاظم مسروری فر تأکید کرد که این مساله به شناسایی دلایل تشدید شدن این عارضه در چندین سال اخیر و ارائه راهکارعلمی وعملی در کاهش این خسارت نیاز دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه این عارضه در اثر تخریب و تغییر آنتوسیانین‌های موجود در آریل انار بوده که به جای رنگ قرمز تیره رنگ سفید کرمی تا قهوه‌ای تیره ایجاد شده است.

فرماندار میبد علت این مساله را خشکسالی‌های پی در پی، باد‌های گرم، تابش مستقیم خورشید و متعاقب آن افزایش تبخیر و تعرق و ناپایداری آنتوسیانین‌ها یعنی رنگ دانه‌ها عنوان کرد.

مسروری فر خاطرنشان ساخت: متاسفانه خاموشی چاه‌های کشاورزی در تابستان امسال که در راستای مدیریت انرژی صورت گرفت، تشدید تنش خشکی در باغ‌ها و افزایش شوری خاک‌های کشاورزی و کاهش جذب عناصر غذایی خصوصا ریزمغذی روی و آهن را به همراه داشته است.

وی تأکید کرد که ریزمغذی روز و آهن در ساخت آنتی اکسیدان‌ها نقش داشته و منجر به پایداری آنتوسیانین‌ها شده و عارضه سفید دانه‌ای را افزایش می‌دهد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا