فرماندار شهربابک: امکانات فرهنگی نهادهای دولتی باید رایگان در اختیار افرادی قرار گیرد که میخواهند رایگان کار فرهنگی کنند.



به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهربابک؛ صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ مهر جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهربابک با حضور وفایی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در محل فرمانداری شهربابک برگزار شد.

وفایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان ضمن تائید و تحسین دیدگاه فرماندار شهربابک در تمام ابعاد به خصوص حوزه‌ی فرهنگ، بیان کرد: خوشبختانه نگاه حاکمیت شهرستان یک نگاه فرهنگی است و با توجه اینکه فرهنگ رمز ماندگاری بشر و توسعه سرزمین‌هاست با این نگاه و طرز تفکر ، امیدواریم اتفاقات خوبی را در شهربابک شاهد باشیم.

وی در ادامه کتاب را مرجع دانش غنی و پایه عنوان کرد و گفت: شبکه‌های مجازی صرفا فضایی برای کسب اطلاعات است و نمی‌توانند جایگزین کتاب و نیاز به کتابخوانی شوند.

وفایی وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی را مدیریت کتابخانه‌ها بیان کرد و افزود: زیبای سازی، بهسازی و شاداب سازی فضاهای کتابخانه‌ها و تامین کتاب به عهده این نهاد است و هدف از سفر امروز ما به شهرستان شهربابک نیز بازدید از کتابخانه‌ها با اولویت توجه به نیازهای بهسازی و زیباسازی می‌باشد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار داشت: توسعه و ساخت کتابخانه‌ها معمولا با استفاده از پتانسیل‌های موجود در شهرستان‌ها به خصوص با همکاری شهرداری‌ها انجام می‌شود و در موازات افزایش امکانات فیزیکی، سیایت های کلی برای ترویج کتابخوانی نیز باید جزو سیاست‌های شهرستان قرار گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: کتابخانه‌ها نباید صرفا به عنوان مکانی برای مطالعه و امانت گرفتن کتاب معرفی شوند بلکه باید دنبال کارکرد‌های مختلف از این فضا و راهکارهای متعدد برای جذب افراد به کتابخانه ها باشیم.

جلالی فرماندار شهربابک با تاکید بر یافتن راهکار برای جذب مردم به کتابخانه ها، اظهار کرد: فضای مجازی، آگاهی ایجاد نمی‌کند بلکه توهم آگاهی ایجاد می‌کند و نمی‌تواند جای کتاب و کتابخوانی را بگیرد.

وی افزود: ترویج یک فرهنگ در جامعه نیاز به انجام شبانه روزی کارهای فرهنگی و برنامه ریزی دقیق دارد در همین راستا امکانات فرهنگی نهادهای دولتی باید رایگان در اختیار افرادی قرار گیرد که میخواهند رایگان کار فرهنگی کنند.

جلالی بهسازی فضاهای کتابخانه‌ها و تغییر کاربری آن‌ها از فضای قرائت‌خوانی به فضایی مناسب برای فرهنگسازی و ترویج دانایی را ضروری عنوان کرد و افزود: مطالعه کتاب‌های درسی و کمک آموزشی نباید جزو سرانه مطالعه محسوب شود همانطور که فضای کتابخانه نباید به عنوان مکانی برای درس خواندن و آمادگی برای کنکور مورد استفاده قرار گیرد.

منگلی رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی شهربابک در این جلسه ضمن تشکر از حمایت فرماندار شهربابک در حوزه فرهنگی و پیگیری و تخصیص ۱۰۰ میلیون اعتبار از طرح‌های تملک دارایی شهرداری به منظور تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها، گفت: شهرستان شهربابک با مشکل کمبود فضا در حوزه کتابخانه‌های عمومی مواجه می‌باشد.

منگلی از عضویت بیش از ۶۰۰۰ نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان خبر داد و افزود: این تعداد افراد تنها شش درصد از جمعیت شهرستان را شامل می‌شود که لزوم توجه به ترویج کتابخوانی در جامعه را نشان می‌دهد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا