الله الذي رفع السموات و الارض بغير عمد ترونها ثم استوي علي العرش و سخرالشمس والقمر كل يجري لاجل مسمي .
خدا همان كسي است كه آسمانها را برافراشت بدون ستوني كه ببينيد ، سپس برعرش استيلا يافت و خورشيد و ماه را به خدمت گرفت تا هر يك در مدار و مدتي معين سيركنند .
" سوره مباركه رعد ، آيه دو "

بر مبناي نتايج پژوهشها و يافته هاي تحقيقي دانشمندان ، در حدود چهارده ميليارد سال قبل كل كائنات و جهان هستي بصورت توده بسيار بزرگ و متمركزي بود با جرم بينهايت كه آن بينهايت هم بسمت بينهايت هاي ديگر ميل مي كرد. در پي آن انفجار عظيم كه در اصطلاح دانشمندان به " بيگ بنگ " ( ( big bang معروف است كل جهان هستي و بدنبال آن علوم امروزي متولد شد؛ و تمامي آسمانها و زمين برمبناي نيروها و اصولي كاملا منظم و حساب شده به گردش درآمد .
شايد اين نيروها و جاذبه ها همان ستونهاي نامرئي باشد كه آفريدگارهستي در " آيه دوم سوره مباركه رعد " از آن نام مي برد كه گردش كل كائنات را در مدار حركت منظم خويش مسخر ساخته است .
آيا هيچگاه انديشيده ايم كه اگر هر كدام از اجرام و كرات منظومه شمسي ما نظير زمين ، ماه، خورشيد يا ... حتي يك صدم درصد از مدار چرخش خود منحرف شوند ديگر امكان حيات بر روي زمين براي ما و هيچ جنبنده ديگري مقدور نخواهد بود ؟ آيا اين خود گواهي روشن و بين بر نظام دقيق ، معين و حساب شده اي كه خداوند در گردش كائنات قرار داده نيست ؟
از همانروزي كه بشر پاي بر كره خاكي نهاد همواره در پي آن بود تا اسرار اين نيروهاي مجهول را در يابد و بسياري از روابط پيچيده بين پديده هاي هستي را در غالب اصول ،قوانين و فرمولهاي علومي مانند رياضيات ، فيزيك ، شيمي و .... در چنبره سلطه خويش در آورد.
ما حصل اين تكاپوي بشر در طي قرون و اعصار در راستاي به فرمول در آوردن و استيلا بر قوانين موجود و تاثيرات بين نيروهاي پيدا و پنهان در جهان هستي و روابط فيمابين پديده هاي عالم ، پيشرفت شگرف علوم تجربي بوده كه دستاورد هاي عظيم تكنولوژي امروز بشر را بدنبال داشته ونتيجه آن امكان حيات سهل وآسان براي خيل عظيم جمعيت كنوني كره خاكي است . اما،!
اما آسايش و آرامش حاصل از اين پيشرفتها زماني به مذاق ساكنان زمين خوش خواهد آمد كه دستاوردهاي آن بصورت اصولي و حساب شده بكار گرفته شود كه اگر چنين نباشد گاه مشكلات عديده و غير قابل جبراني بهمراه خواهد داشت ، بگونه ايكه بسهولت ميتواند زندگي ، سلامت و حتي امنيت ما را به مخاطره اندازد .



آيا هيچگاه به عوارض ناشي از عدم بكارگيري صحيح و اصولي بسياري از تكنولوژيهاي نوين انديشيده ايم ؟
هدف از نگارش اين مطلب بررسي كلي موضوع نميباشد وليكن بسيار مواردي در پيرامون زندگي ما وجود دارد كه همگي ما روزانه مستقيم يا غيرمستقيم با آن سروكار داريم ودرحاليكه هيچگونه توجهي به برخي از اين مصاديق نمي كنيم بسهولت زندگي و سلامت ما را تحت الشعاع قرار داده و تهديد ميكند ، كه قطعا اطلاع از آن موجب خواهد شد تا درراستاي حفظ سلامتي خود ، در بسياري از رفتارها و امورات روزمره خود تجديد نظر كنيم و آگاهانه تر تصميم بگيريم .
همگي ما در طي روز با گذر از برخي مناطق حتي پر جمعيت شهر شاهد دكلهاي عظيم برق فشار قوي با ولتاژهاي نزديك به نيم ميليون ولت هستيم كه بر مبناي قوانين موضوعه موجود با رعايت فواصل اندكي از اين شبكه ها امكان هرگونه فعاليتي نظير ساخت و سازهاي مسكوني و .... وجود دارد وليكن به ظن نگارنده و بر مبناي تجربيات و مشاهدات عيني ، ميدانهاي بسيار قوي و شديد الكتريكي و مغناطيسي ( الكترومغناطيسي ) ناشي ازجريان اين شبكه ها عملا تا مسافتهاي بسيار دورتر ميتواند سلامتي ما را تهديد كند ، هر چند از نظر تئوريك ممكن است عوارض آن اثبات نشده باشد وليكن اين دليل برآن نيست كه در عمل هم اين اثرات بسيار مخاطره آميز وجود نداشته باشد . در بسياري از مناطق مسكوني كه در مجاورت اين شبكه ها قرار گرفته عوارض جبران ناپذيري همچون عقب ماندگيهاي ذهني و حتي معلوليتهاي جسماني در نوزادان بسيار شايع و كاملا مشهود است ، ضمن اينكه افزايش ميزان ناباروري در بين افراديكه در اينگونه مناطق زندگي و فعاليت مي كنند خود مي تواند مبنايي براي يك پروژه تحقيقاتي مفيد در نقاط مختلف شهر و حتي در شهرهاي مختلف كشور، بسته به ميزان وجود اين تاسيسات باشد .
دنياي ارتباطات ، در قرن ارتباطات و ارسال امواج و ارتعاشات بدون شك براي سهولت زندگيهاي مدرن و رفاه بشريت است . اما به چه قيمتي.؟!
در بسياري موارد مشاهده شده كه بعلت نبودن مكان كافي و مناسب دست اندركاران مربوطه قصد احداث دكلهاي BTS را در حياط مدارس داشته اند و چه بسا اين كار انجام شده ، كه البته حتما بعلت وجود فضاي وسيع جاي خوبي بوده،!. اما به چه قيمتي؟!.
بحثهاي زيادي كه در خصوص عوارض استفاده از گوشيهاي تلفن همراه وجود دارد و بسياري از متخصصان و كارشناسان امرتاييد كرده اند، كه حتي شايد برخي از ما شخصا با آن مواجه بوده ايم يا لا اقل در اطرافيان خود ديده ايم كه از مشكلاتي نظير سردرد يا موارد مشابه اظهار شكايت مي كنند؛
عوارض ناشي از تشعشعات نامرئي تجهيزاتي مانند تلوزيون ، لامپهاي كم مصرف ، كامپيوتر ، لپ تاپها و ... كه تاثيرات سوء آن بخصوص در ناباروري مردان اثبات شده است .
باروري ابرها و تاثيرات مخربي كه ميتواند بر چرخه هاي حيات و اكوسيستمهاي طبيعت پيرامون ما داشته باشد هم كه ديگر خود مبحث مفصلي است كه در اين مقال نميگنجد ، وليكن بنظر نگارنده بهتر است آدمها را از باروري نياندازيم،! تا اينكه بخواهيم ابرها را باروركنيم،كه درموثر بودن آنهم بسيارجاي شبهه وترديد است.




همانگونه كه اشاره شد افزايش بسيار زياد ميزان ناباروري در بين افراد جوامع امروزي كاملا مشهود و محسوس است كه نيازبه هيچگونه اثباتي براي اين ادعا نيست ، فقط كافيست اندكي به اطراف خود نگاه كنيم يا سري به مراكز درماني مربوطه بزنيم .
نكته ايكه توجه به آن ضروريست اينستكه عوارض ناشي از بسياري از دستاوردهاي تكنولوژيهاي مدرن ممكن است بسيار دور از ذهن بنظر برسد ويا حتي تاكنون از نظر علمي اثبات هم نشده باشد كه چه بسا نتايج تحقيقات و پژوهشها در آينده آنرا اثبات نمايد ، با اين وجود هيچ دليلي وجود نداردكه اين تاثيرات سوء بخصوص در زمينه هاي پزشكي و بهداشت و سلامت عملا موجود نباشد .
با اين تفاسير بر عهده همگي ماست تا در جهت حفظ زندگي و سلامت خود و خانواده خود و جامعه اي كه در آن زندگي مي كنيم بسيار مسائلي را كه تا كنون به آن توجه نكرده ايم ، مد نظر قرار داده و بخصوص مسئولين امور مربوطه در تصميمات خود اندكي وسواس بخرج داده و دقت و عنايات بيشتري داشته باشند .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا