.

روابط عمومي انجمن دوستداران و حافظان خشت خام-در نشست دوستداران ميراث فرهنگي عنوان شد: حفاظت از ميراث فرهنگي و توسعه گردشگري مستلزم توجه بيشتر مردم و مسئولين است.

در اين نشست ضمن تشكر از اقدامات صورت پذيرفته در حوزه ميراث فرهنگي –صنايع دستي و گردشگري مشاركت و موارد ذيل را از سوي نهاد هاي دولتي استان مورد تاكيد قرارگرفت:

1- ابراز نگراني نسبت به عدم اجراي حكم تخريب طبقه اضافي كتابخانه مركزي يزد با توجه به حكم مقام قضائي - جلسات و مصوبات مسئولين كشوري و استاني.

2- نگراني شديد مبني بر تبديل ميراث معنوي- فرهنگي و اعتباري مردمان كوير مركزي ايران كه ركني از اركان يكي از شعائر اجتماعي مسئولين و مردمان يزد كه همانا نام ارزشمند "قنات" مي باشد در اين خصوص اعلام مي داريم.
لذا نسبت به تبديل شدن قنات زارچ كه يكي از مواريث فرهنگي ارزشمند و نماد سخت كوشي مردمان كويري يزد مي باشد كه در اقدامي غير قانوني محل ورود فاضلاب بيمارستان گودرز شده است ضمن ابراز نگراني وظيفه جدي سازمان ميراث فرهنگي – حفاظت از محيط زيست - مسئولين بيمارستان گودرز و ساير نهادهاي دولتي مي خواهيم كه در زمينه متوقف شدن ريختن فاضلاب در عمل و نه در كلام و صورتجلسه اقدام شود و برنامه جدي براي احياء - معرفي و استفاده درست از آن اجرائي شود.

3- روند شدت تخريب در بافتها تاريخي استان روزانه و به اشكال مختلف مي باشد:
بخصوص در اين زمينه و اجراي برنامه هاي فرهنگي – اجتماعي و زدودن مشكلات بافتهاي تاريخي در بخشهاي زيست محيطي- بهداشتي – مقاوم سازي – فرهنگي – اقتصادي و موارد ديگر در سطح استان مورد تاكيد ما و خواستار تدوين برنامه راهبردي و اجرائي مشخص در اين خصوص از سوي تمامي دستگاه هاي دولتي بويژه ميراث فرهنگي استان هستيم.

4- ضرورت اهتمام جدي به ثبت ملي خانه ها قديمي مشاهير و مفاخر استان كه نمونه بارز "خانه استاد جندقي" در ماه هاي اخير بود كه بعد از تخريب مشخص شد نسبت به ثبت ملي اين بنا اقدامي موثر نشده است.

5- توجه و احياء به هنرهاي سنتي – صنايع دستي و بازي هاي بومي محلي و سنتي در استان توسط سازمان ميراث فرهنگي و احيا و معرفي مجدد آنها توسط سازمان ميراث فرهنگي و تربيت بدني استان يزد.

6- توجه و اهتمام بيشتر به مشكلات و مسائل مرتبط به بافت تاريخي توسط اعضاي محترم شوراي شهر و شهردار محترم يزد و حمايت مالي و معنوي در جهت تاسيس خانه فرهنگي دوستداران ميراث فرهنگي استان.

7- در پايان از همه تلاشگران دولتي و غير دولتي استان و كشور در پاسداث ميراث فرهنگي و نمادها و باورهاي ماندگار مردمان گذشته– حال و آينده تشكر نموده و اميدواريم بر فعاليت خود بيش از پيش بيافزايند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا