یزدفردا "باستان‌شناسان در حال انجام کاوش‌های جدید در منطقه نهم پمپئی هستند و اسکلت‌ها و نقاشی‌های تازه‌ای در جریان این کاوش‌ها کشف کرده‌اند.

پمپئی یک شهر رومی، نزدیک ناپل در منطقه کامپانیای ایتالیا بود. پمپئی و شهر رومی هرکولانیوم در جریان فوران کوه وزوو در سال ۷۹ پس از میلاد، زیر ۴ تا ۶ متر خاکستر آتشفشانی و پوکه مدفون شدند. 

 

به گزارش فرادید، فوران وزوو ابر مرگباری از گازهای فوق‌العاده داغ را تا ارتفاع ۳۳ کیلومتری به هوا پرتاب کرد و سنگ مذاب، پوکه پودر شده و خاکستر داغ را با سرعت ۱.۵ میلیون تن در ثانیه بیرون ریخت و در نهایت ۱۰۰۰۰۰ برابرِ انرژی حرارتی بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی را آزاد کرد.

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/Scheletri-Regio-IX-682x1024.jpg

 

منطقۀ جدید حفاری در اینسولای ۱۰ منطقه نهم متمرکز است که بخش مرکزی پمپئی را اشغال می‌کند، از شمال به Via di Nola، از غرب به Via Stabiana و از جنوب به Via dell'Abbondanza محدود می‌شود.

 

بررسی این مکان نخستین بار سال ۱۸۸۸ آغاز شد، اما روند این بررسی خیلی زود قطع شد. در این حفاری جدید دو خانه آتریوم از دوره سامنیت حفاری شد، یعنی زمانی که سامنیت‌ها (مردم ایتالیایی اوسکی زبان) پمپئی را تسخیر کردند. 

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/Regio-IX-Scavi-in-corso-12-foto-Silvia-Vacca-683x1024.jpg

 

در قرن اول پس از میلاد این منطقه به کارگاه‌های تولید محصولات و فولونیکا (لباس‌شویی)، با نیمکت‌های کار و حوض‌هایی برای شستن و رنگرزی پارچه‌ها تبدیل شد. همچنین یک نانوایی با اجاق، و اتاقهایی برای پردازش محصولات غذایی در آن ساخته شده است. 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/Untitled2.jpg

حفاری‌های اتاق‌ها منجر به کشف سه قربانی فوران وزوو شد که پناه گرفته بودند اما با فروریختن سازه جانشان را از دست داده‌اند و جمجمه‌هایشان در زیر آوار خرد شده است. تحقیقات مردم‌شناسی نشان داده است دو نفر از قربانیان بزرگسال هستند، در حالی که سومی یک کودک تقریباً ۳-۴ساله است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/Affreschi-Regio-IX-2-1024x1024.jpg

در اتاق میانی خانه‌ای با تنور مجاور، دو نقاشی دیواری با صحنه‌هایی از اساطیر رومی و یونانی دوباره نمایان شده است که پوزئیدون و آمیمون را در اولی و آپولو و دافنه را در دومی به تصویر می‌کشند به علاوه‌ی آثاری از اثاثیه زغال‌شده به دلیل آتش‌سوزی که در جریان فاجعه رخ داد.

مترجم: زهرا ذوالقدر










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا