از نگاه فعالان اقتصادی، در روزهای اخیر نهنگ‌ها یا همان خریداران بزرگ از بازار خارج شده‌اند و از سوی دیگر خریداران کوچک، یعنی ماهی‌ها، توان کافی برای رشد در بازار سکه را نداشته‌اند.
به گزارش اکوایران، قیمت سکه امامی در معاملات نقدی دیروز برای چندمین روز متوالی ریزش کرد.

سکه امامی روز چهارشنبه هفته قبل 200 هزار تومان، روز پنجشنبه هفته قبل 500 هزار تومان، روز شنبه هفته جاری 400 هزار تومان و روز گذشته حدود 420 هزار تومان کاهش را در کارنامه خود ثبت کرد و نسبت به نرخ پایانی روز شنبه به رقم 30 میلیون و 580 هزار تومان رسید.

نرخ حباب سکه که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز روز گذشته در سطوح 6 میلیون و 800 هزار تومانی محاسبه شد.

در واقع در چند روز گذشته هر قطعه سکه امامی بیش از یک میلیون و 800 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده است.

از نگاه فعالان اقتصادی، در روزهای اخیر نهنگ‌ها یا همان خریداران بزرگ از بازار خارج شده‌اند و از سوی دیگر خریداران کوچک، یعنی ماهی‌ها، توان کافی برای رشد در بازار سکه را نداشته‌اند.

عده‌ای از تحلیلگران اقتصادی می‌گفتند افت قیمت اونس طلا در چند روز قبل یکی از عوامل مهمی بود که موجب شد سکه‌بازان در روز هفته جاری با احتیاط رفتار کنند.

از سوی دیگر، سفر هیثم ‌بن طارق، سلطان عمان به ایران خریداران بزرگ را محتاط‌تر از قبل کرده است. پادشاه عمان روز گذشته با دستار سفید بر سر، پا به ایران گذاشت که شاید نشانه‌ای از این باشد که او با دست پر به ایران آمده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که این سفر می‌تواند حاوی سیگنال‌هایی در زمینه توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی باشد. بررسی‌های پیشین حاکی از آن است که سیگنال‌های برجامی چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی تاثیرات چشمگیری بر سمت و سوی انتظارات معامله‌گران دارد. از شهریور ماه سال گذشته که مذاکرات هسته‌ای به نوعی به فاز غیر رسمی کشیده شد، طرفین اصلی از طریق واسطه‌ها باهم در ارتباط بوده‌اند.

به عقیده کارشناسان سلطان عمان نیز می‌تواند یکی از همین واسطه‌ها بوده و در جریان سفر خود به ایران حامل پیامی در زمینه آینده مناسبات سیاسی ایران و غرب باشد.

در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد اخبار سیاسی روی بازار سایه انداخته و معامله‌گران‌ سکه در انتظار نتایج‌ سفر سلطان هستند.

عده‌ای از فعالان اقتصادی از تداوم کاهش قیمت سکه امامی در روز جاری سخن می‌گویند. با این حال، عده‌ای دیگر معتقدند جو هیجانی فروش سکه ناشی از گمانه‌زنی‌های سیاسی بوده و در صورتی که در چند وقت آینده اخبار مثبتی از نتایج این سفر و... منتشر نشود، ممکن است به تدریج دست افزایشی‌ها را بالا ببرد و نهنگ‌ها را به مرور به بازار برگرداند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا