رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در تاریخ 5/5/1401 مقاله‌ای در این ستون با عنوان «به مردم توهین نکنید و به جای گشت ارشاد طرحی نو دراندازید» به تفصیل مطالبی پیرامون دستور اسلام مبنی بر رعایت حجاب جهت اطلاع خوانندگان آیینه یزد درج گردید.

فعالیت ده‌ها سال گشت‌های ‌ارشاد، جندا…، کمیته انقلاب اسلامی، ثارا… سپاه پاسداران و… که دیدیم گاه چگونه دختران و زنان را با اکراه و زور سوار بر «وَن» می‌کردند درحالی که نیمی از بدن در ماشین و پاها روی زمین کشیده می‌شد یا قسمت‌هایی از پشت و کمرشان لخت و عریان پیدا و در معرض دید شهروندان قرار گرفته بود و یا مادری خود را روی شیشه جلو ماشین درحال حرکت انداخته و با التماس می‌خواست مانع بردن فرزندش که وی را سوار بر ماشین گشت‌ارشاد نموده‌اند بشود و یا به اصطلاح زن شل‌حجابی را مضروب نموده و حتی با تسبیح او را می‌زدند و در نهایت در شهریورماه 1401 منجر به مرگ «مهسا امینی» گردید و چه بسا با یک عذرخواهی یا ماموری را برکنار کردن این مشکلات بر مردم تحمیل نمی‌شد، عده زیادی کشته شدند، هزاران نفر زندانی گردیدند، در آن هنگام بسیاری از مسئولان قول دادند باید اعتراضات مردم را شنید گرچه تاکنون اعتراض‌کنندگان نتوانستند در محلی تجمع کنند و نظرات اصلاحی خود را به گوش مقامات مسئول برسانند.

در عین حال وضعیت کنونی نشان داد که عملکرد ده‌ها سازمان و مؤسسه و صرف هزینه‌های کلان نه تنها از میزان بدحجابی و شل‌حجابی کم نشد بلکه عده‌ای به کشف حجاب روی آوردند. مقامات مسئول و در رأس آنان رئیس‌جمهور و وزیر کشور باید باور داشته باشند نوع پوشش شهروندان اعم از زن یا مرد موضوع اجتماعی است که با نیروی نظامی و انتظامی و پیامک تلفنی و محروم کردن از خدمات اجتماعی و پلمب کردن محل کسب و کار نمی‌توان آن را مهار کرد و این رفتار یعنی اصرار بر روش‌هایی که تاکنون نتیجه‌بخش نبوده و در واقع فاصله مردم و حاکمیت را افزایش داده و با صرف وقت و دادن هزینه‌های بیشتر به ضد اهداف خود تبدیل شده و خواهد شد. یکی از حقوقدانان می‌نویسد: «ممانعت از ورود زنان به اماکن عمومی و یا عدم ارائه خدمات به آنها در فرودگاه‌ها به بهانه عدم رعایت حجاب، هیچ مستندی ندارد و اقدامی کاملا غیرقانونی است. بیچاره ملتی که نه قانون را می‌شناسد نه قانون‌شکنی را و در برابر زورگویی غیرقانونی، مظلومانه فقط می‌گوید چشم! ببخشید!»

به یقین روشن و مشخص است حجابی که با پلیس و ترس از مامور امنیتی رعایت می‌گردد همانند حبابی بر روی آب می‌ماند که بزودی از بین رفتنی است و پایدار نمی‌ماند. رضاشاه در 17 دی‌ماه 1314 در جشن فارغ‌التحصیلی دختران در دانشسرای مقدماتی که همسر و دخترانش او را همراهی می‌کردند بر کشف حجاب تاکید داشت اما شش سال بعد که به اجبار ایران را ترک کرد، وزارت فرهنگ وقت اعلام کرد از ورود زنان بدون حجاب به دانشگاه جلوگیری گردد، خانم معلمان و استادان زن دانشگاه نیز با حجاب سر کلاس می‌رفتند و در شهرستان‌ها نیز زنان حجاب را رعایت می‌کردند.

سیدمرتضی حسینی نماینده مردم میانه در تذکر شفاهی خطاب به دولتمردان گفت: «کشف حجاب خلاف بین شرع و قانون است، اما سردار رادان عزیز احضار افراد و معرفی آنها به دستگاه قضایی به خاطر این موضوع نه حکیمانه است و نه عملی. باید هر اقدامی در این زمینه مبتنی بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد. در دام جدیدی که دشمن پهن کرده، ورود نکنید. لطفاً توان و نیروی خود را صرف مبارزه با مردان هنجارشکن، زورگیر و معتادان متجاهر و امنیت راه‌ها و جاده‌ها کنید»

هر بیننده‌ای شاهد این صحنه باشد که کارمند هواپیمایی در فرودگاه خطاب به مسافران می‌گوید حجابتان را حفظ کنید، شال خود را جلو بیاورید یا روی سر بیاندازید تا بتوانم خدمات به شما ارائه بدهم، خانم‌ها نیز در چند لحظه دستی بر شال سرشان کشیده و آن را جابجا می‌کنند درحالی که بلافاصله پس از تحویل چمدان و دریافت کارت پرواز خنده‌کنان با همان شکل یا بدتر از وضع اول به طرف هواپیما می‌روند و انسان در شگفتی می‌ماند که آیا این است رعایت حجاب و آیا دیدن این وضع و یا رویت این‌گونه تصاویر در واقع به سخره گرفتن اصل موضوع نیست؟

آیت‌ا.. جوادی‌آملی که مخالف امنیتی کردن فضای کشور است می‌گوید: «مسئله حجاب و عفاف با سرنیزه حل نمی‌شود. نامه می‌نویسند که شما چرا ساکتید و درباره حجاب حرف نمی‌زنید. بر فرض شما با فشار این روسری را جلو بیاورید. این اسمش عفاف نیست. «النکاح سنتی» است که از فساد جلوگیری می‌کند. با بگیر و ببند ممکن است ظاهر حفظ شود، ولی بگیر و ببند اگر بدتر نکند، یقینا حل نمی‌کند… «اگر کسی خدای ناکرده گِله‌ای از مسئول یا نظام یا جای دیگر دارد، این رابطه‌اش را با دین به هم نزند، مبادا به این بهانه‌ها کسی این روسری که برای پوشاندن سر و گردن است را کنار بزند! اگر کسی مشکلی دارد یا با او بدرفتاری شده است، نباید این را معاذالله به حساب دین بیاورد.»… «آنکه روسری خود را بر سر چوب می‌کند، با قرآن مخالف نیست، بلکه با این شرایط کشور مخالف است. پیغمبر(ص) فرمود، کشوری که مشکل مالی داشته باشد، دینش در خطر است!»… «هرکس با شما اختلاف دارد؛ اختلاف را حل کن، نه مخالف را از پا در بیاور. بدی را با نیکی جواب بدهید. مرض را که با مرض مداوا نمی‌کنند با دارو درمان می‌کنند، این پیام قرآن است.»… «بدانیم که اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند، همه ما را به دریا خواهد ریخت به همین جهت حواس‌تان باشد.

البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند، اما ما جای فرار نداریم. این بی‌عدالتی‌ها و بی‌عرضگی‌های برخی مسئولان قابل تحمل نیست. کشوری که این همه منابع و آب و خاک دارد، چرا باید این همه گرسنه داشته باشد.»… «ما به لطف الهی همه چیز در این مملکت داریم و همه منابع در اختیار ماست و از این حیث مشکلی نداریم، مشکل ما بی‌عرضگی و بی‌مدیریتی از یک‌سو و اختلاس نجومی و احتکار از سوی دیگر است.»… «برخی از کشورهای اروپایی به اندازه یک استان ما هم نیستند، اما با گل‌فروشی اقتصاد خود را اداره می‌کنند. کشور ما با داشتن این همه امکانات از قبیل نفت و معادن، بی‌عرضگی برخی مدیران جلوی پیشرفت آن را گرفته است.»… «با فشار مردم را ساکت کردن نتیجه تلخ دارد، لذا باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد.» همچنین در دیداری که 11 بهمن 1401 با سردار رادان فرمانده انتظامی برگزار شده، گفت:‌ «شما که مسئول امنیت کشور هستید باید بدانید که امنیت با علم و فهم و تدبیر و ادب به دست می‌آید و امور نظامی دارای سهم کمتری است.»

بنابه گفته یکی از نمایندگان نقره داغ کردن بی‌حجاب‌ها، اعلام این موضوع که قرار است از کشف حجاب‌کنندگان تا 3 میلیارد تومان دریافت نمایند درحالی که دیه قتل را نهصد میلیون تومان مشخص نموده‌اند، خالی کردن سطل ماست بر روی سر مادر و دختر بی‌حجاب، به صف شدن عده‌ای از خانم‌های با حجاب و سخن گفتن با استاندار که قرار است آتش به اختیار شوند و جلو زنان بی‌حجاب و بقول خودشان لخت را بگیرند، گفته‌های آن عده از امامان جمعه و دارندگان تریبون‌های رسمی که می‌گویند بسیجی‌ها و جوانان حزب‌اللهی خود وارد کار خواهند شد و جلو بی‌حجابی را خواهند گرفت یا امام جمعه‌ای که جلو فروشگاه‌ها حاضر می‌شود و دستور بستن در مغازه را می‌دهد، یا آن‌که می‌گوید: مردم صبرشان تمام شده و ممکن است خود دست به اقداماتی بزنند یا امام‌جمعه مشهد که می‌گوید: «دیگر اقتدار امنیتی نظام نمی‌تواند درباره حجاب میدان‌داری کند و باید شما برادران و خواهران بایستید و با جریان کشف حجاب مقابله کنید» یا امام جمعه دیگری می‌گوید: «این خواهران که توجه به حجاب و عفاف ندارند باید بدانند زنان و مردان اهل نمازجمعه دست از آنان برنمی‌دارند و دغدغه دارند» یا بی‌حجابی را معادل بی‌عفتی دانستن و یا زنان بدحجاب و شل‌حجاب را هرزه نامیدن در واقع این افراد و گروه‌ها همان کسانی هستند که خواسته یا نخواسته به دو قطبی کردن و ناامن نمودن جامعه دامن می‌زنند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و در نهایت زمینه‌هایی فراهم می‌نمایند که اتفاقاتی ناگوار نظیر آن‌چه درباره مسافران 2 اتوبوس در یکی از شهرهای کرمان رخ داد و شهروندی فوت شد می‌گردد.

آیا رئیس‌جمهور و وزیر کشور نمی‌دانند در آن هنگام که عده‌ای از امامان جمعه و دارندگان تریبون‌های رسمی عموم مردم را دعوت می‌کنند تا در برابر بد یا شل‌حجابی و یا کشف حجاب‌کنندگان عکس‌العمل نشان بدهند به قول معروف «سنگ روی سنگ بند نخواهد شد»؟ و در آن صورت مشکلات و نابسامانی‌هایی در کشور به وجود خواهد آمد که به سادگی قابل جمع کردن نیست؟ رئیس‌جمهور یا وزیر کشور و یا نمایندگان تام‌الاختیاری که از طرف دولت انتخاب می‌شوند در نشست‌هایی با عده‌ای از روحانیون و حقوقدانان و فعالان سیاسی که علناً و رسماً اعلام کرده‌اند پلمب مغازه‌ها یا محروم کردن زنان بی‌حجاب یا شل‌حجاب و یا کشف حجاب کرده از خدمات اجتماعی و جلوگیری از کسب و کار مردم برخلاف قانون است و در نهایت جلو کشیدن روسری در چند لحظه در فرودگاه یا فروشگاه یا ایستگاه مترو و قطار و ادامه زندگی با همان وضع قبلی ظاهرسازی و ریاکاری بیش نیست مناظره نمایند تا عموم مردم با شنیدن نظرات و استدلال‌های هر دو گروه در جریان امر قرار گیرند.

و از همه مهمتر دولتمردان پاسخگوی رفتار خود باشند ضمن این که در 24 آیه از آیات شریفه قرآن درباره حجاب وظیفه مسلمانان و زنان مومن را مشخص نموده و اما دستورالعملی مبنی بر مجازات و تعزیز کشف حجاب‌کنندگان نیامده درحالی که برای سرقت، قتل، ربا، اختلاس و… مجازات‌هایی معین شده درخواست عموم مردم این است که مسئولان نظارتی و دولتمردان مفسدان، زالوصفتان، احتکارکنندگان، نجومی‌بگیران، گران‌فروشان و سوء‌استفاده‌کنندگان از مقام را به دست قانون بسپارند و دولتمردان پاسخ دهند چرا دولت سیزدهم توان کنترل گرانی‌ها، تورم، افزایش سرسام‌آور بهای ارز و سکه و نظارت بر اصناف را ندارد و قیمت گوشت و تخم‌مرغ و گوشت مرغ و میوه و دیگر مایحتاج زندگی را نمی‌تواند کنترل ‌کند.

وقت آن است که حاکمان و کارگزاران و روحانیون صاحب مقام بگویند: چرا ده‌ها سازمان و اداره و موسسه با صرف هزینه‌های گزاف و از همه مهمتر حوزه‌های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، امامان‌جمعه و… نتوانستند وظیفه خود را در زمینه‌امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انجام دهند و درنهایت آیا محرومیت زن یا مرد از خدمات اجتماعی مستلزم اثبات در دادگاه صالحه نیست؟ زور و اکراه و اجبار، راه به جایی نمی‌برد و فقط فاصله بین دولت و ملت را بیشتر می‌کند و لاغیر و درنهایت مملکت با عقل و تدبیر اداره می‌شود نه با تحکّم و شمشیر!!

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/UnnMf
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا