به مناسبت عید سعید فطر و در آستانۀ بزرگداشت هفتۀ موزه‌ها مراسم رونمایی از ۴ اثر فاخر و بین‌المللی موزۀ موقوفۀ میرزامحمدکاظمینی صبح امروز با حضور جمعی از پژوهشگران وفرهنگیان در محل بنیاد ریحانۀالرسول(س) انجام شد.

ازموارد رونمایی شده می توان به نسخۀ خطی و طلاکوب «دلایل‌الخیرات و شوارق‌الانوار فی ذکر الصلاۀ علی النبی المختار»، تألیف محمدبن‌سلیمان الاولی، متوفی سال ۸۷۰ق، شامل مجموعه ادعیه و صلوات بر پیامبراکرم و دو قصیدۀ البرهان‌الشریعه و دیگری قصیدۀ المنفعه که در حدود ستایش خداوند و نعمت و ثنای حضرت رسول است. این کتاب ویژۀ قلمرو عثمانی و هفت قسم است، و از بازار مجاور مسجدالحرام در ۸۰ سال قبل خریداری شده است. قدمت این اثر، ۴۷۰ سال می‌باشد. و دیگر موارد رونمایی  سکۀ بیزانس که به نام سلسله روم شرقی (بیزانس)، در زمان پادشاه هراکلیوس، متعلق به دورۀ تاریخی ۶۴۱-۶۱۰ میلادی مطابق با ۱۴۱۰ سال قبل است ، خط روی این سکه لاتین، ودر کُنستانتینُپل (قسطنطنیه/استانبول امروزی)،ضرب شده است و واحد ان سُلیدوس (دینار)، و از جنس طلا، بوده و وزن ان 6/4 گرم است. 

این سکه همزمان با بعثت پیامبر، ضرب و یکی از گران‌قیمت‌ترین سکه‌ در موزه‌هاست.

از موارد دیگر این رونمایی می توان به سکۀ فاطمیان دورۀ تاریخی فاطمیون مصر، 

که در زمان حکومت المستنصربالله، که در سال ۴۴۸ ه‍.ق، ضرب شده است.

این سکه در طرابلس، ضرب شده و واحد آن دینار، و از جنس طلا، بکده و وزن آن 5/4 گرم است.

یکی دیگر از موارد رونمایی شده انگشتر عقیق مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی حاج آقاحسین قمی (ره)، که مشهور است مکرّر به زیارت امام عصر (ع) می‌رسیدند که منقش به‌نام «یا زینب» می‌باشد و کلاف آن ساده و بسیار زیبا و جذاب و بامعنویت است.

این رونمایی ، در محل مجتمع بنیاد ریحانۀالرسول (س)، در شهرک رزمندگان، ورودی میدان آیت‌الله مدرسی، انجام شد .

توضیح آن‌که، موزۀ موقوفۀ دکتر کاظمینی، دارندۀ 7 گنجینه و برندۀ اولین نشان طلایی موزه‌داری است، که وقف بر صدیقۀ کبری (سلام‌الله علیه) است و تاکنون ۲۱ کتاب در معرفی آثار موزه، چاپ و منتشر و بالغ بر هشتاد کتاب مرجع و اثرگذار فرهنگی به قلم جناب کاظمینی به‌زیور طبع آراسته شده است. ضمناً در این روز، سالن «آفتاب» با توسل به حضرت (شمس‌الشموس) امام رضا (ع)، افتتاح می‌گردد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا