رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد در دومین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری با اشاره به دستاوردهای ارزشمند استان در کاهش نرخ بیکاری در سال گذشته، گفت: اگر این روند ادامه‌دار شود به زودی شاهد این هستیم که نرخ بیکاری مردان در استان به زیر 5 درصد برسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، مجید دهقانی‌زاده در این نشست با بیان اینکه تمرکز کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در سال گذشته عمدتا بر روی مباحث اشتغال بوده است، اظهار داشت: دستاوردهای ارزشمندی را استان در کاهش نرخ بیکاری در سال 1401 به دست آورده که نشان از سیاست‌گذاری و رویکرد صحیح تیم مدیریتی استان در این حوزه بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به دو رقمی بودن نرخ بیکاری استان از سال 1394، گفت: پس از سالیان متوالی در سال 1401 توانستیم نرخ بیکاری استان را در سه فصل تک رقمی کرده و براساس پیش‌بینی این سازمان نرخ سالیانه بیکاری استان نیز تک رقمی و 9.2 درصد خواهد بود.

دهقانی‌زاده بر اساس پیش‌بینی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص نرخ بیکاری استان، اظهار داشت: به زودی نرخ بیکاری مردان در استان به زیر 5 درصد یا به نرخ بیکاری طبیعی و به اصطلاح صفر خواهد رسید.

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، تصریح کرد: نرخ بیکاری صفر یا طبیعی به این معنا نیست که اصلا بیکاری وجود ندارد بلکه این درصد از بیکاری دیگر طبیعی و براساس شرایط خاص فرد در انتخاب یا تغییر شغل است.

دهقانی‌زاده در خصوص نرخ بیکاری زنان در استان نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ سالیانه بیکاری زنان از 32 درصد به 25 درصد برسد که این کاهش در یک سال اقدامی بزرگ و قابل توجه بوده که نشان از توجه به اشتغال زنان در رویکرد تیم مدیریتی استان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه در نرخ مشارکت و نسبت اشتغال همچنان با اختلاف قابل توجهی نسبت به میانگین کشوری در جایگاه خوبی قرار داریم، افزود: در این دو مورد نیز جزء سه استان برتر و اول کشور هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ و ارتقاء این روند موفقیت آمیز در کاهش نرخ بیکاری و جایگاه برتر استان در نرخ مشارکت، بیان داشت: این آمار نشان می‌دهد مجموعه سیاست‌های استان در حوزه تولید و اشتغال موثر واقع شده و نیاز است با اصلاح نقاط ضعف با قدرت و جدیت بیشتری این روند را ادامه دهیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در ادامه با اشاره به اهمیت برنامه‌های توسعه و اشتغالزایی روستایی، اظهار داشت: اهمیت سامان دادن به حوزه توسعه و اشتغالزایی روستایی تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه کشور و مورد تاکید ریاست جمهور بوده و قرار است در سال‌های آتی با تامین اعتبار در دستور کار اجرا قرار گیرد.

دهقانی‌زاده تاکید کرد: اهمیت موضوع فوق‌العاده برای استان و کشور مهم بوده و باید واقعیت‌های موجود روستاها به روز رسانی شده و برنامه منسجمی در حوزه اشتغالزایی آنها داشته باشیم.

وی افزود: تاکنون برنامه توسعه و اشتغالزایی 215 روستا از 320 روستای بالای20 خانوار استان از سوی شرکت‌های مشاور در این حوزه با نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهیه و تدوین شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا