یزدفردا: رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از آغاز فعالیت موزه زنده یزد متشکل از غرفه‌های زنده صنایع دستی، تئاتر، عکاسی، خطاطی و ایستگاه کودک و...‌ خبر داد و گفت: موزه زنده یزد در چهار قالب مشاغل وصنایع دستی، مفاخر و بزرگان، روایت‌ها و تاریخ یزد و همچنین آداب و رسوم یزد تا ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ در بافت تاریخی در نوروزگاه های مختلف برپاخواهد بود.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد حجت‌الاسلام مجتبی صداقت در حاشیه افتتاحیه موزه زنده یزد اظهار داشت: موزه زنده به این معناست که صنایع دستی یزد، آداب و رسوم یزد، مفاخر و بزرگان یزدی، هویت یزد، روایت‌های تاریخی یزد را به صورت زنده به نمایش و اجرا گذاشته شود.

وی گفت: در موزه زنده صنایع دستی مردم به صورت زنده نحوه تهیه، تولید و ساخت صنایع دستی یزدی را از نزدیک مشاهده می‌کنند و با شیوه بافت و ساخت صنایع دستی استان آشنا خواهند شد.

صداقت با بیان اینکه همه چیز حتی مفاخر یزدی در این موزه به صورت زنده نمایش داده می‌شود گفت: در موزه زنده مفاخر و بزرگان یزد بازسازی روایت هایی از زندگی آیت الله سید علی محمد وزیری، استاد مهدی آذریزدی، میرزا محمد تقی خان بافقی، محمدفرخی یزدی و سید رکن الدین هستند که پرفورمنس شان در این موزه اجرا می‌شود.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در افتتاحیه موزه زنده یزد اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ابتکاری و خلاقانه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد برپایی موزه زنده فرهنگ و هنر یزدی است که این اقدام نگاهی به تاریخچه هویتی، فرهنگی و هنری یزدی دارد.

وی گفت: در این برنامه به شخصیت‌های مطرح یزدی از جمله مرحوم آیت‌الله وزیری، مرحوم مهدی آذریزدی، فرخی یزدی شاعر لب دوخته استان که همگی از نخبگان و مفاخر استان یزد محسوب می‌شوند پرداخته شد.

وی ادامه داد: در موزه زنده یزد به آداب و رسوم یزدی پرداخته شده و به صورت زنده قسمتی از تاریخ و روایتهای یزد برای گردشگران به نمایش گذاشته شده است، علاوه بر این صنایع دستی و مشاغل کهن یزد از جمله شعربافی، زیلو بافی و قالی بافی در این موزه انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: مجموعه موزه زنده یزد که در محل خانه حیرانی بافت تاریخی برپا شده است یک موزه زنده از یزد قدیم و جدید است تا یزد را برای گردشگرانی که از شهرهای مختلف ایران به یزد سفر می‌کنند به نمایش گذارد و سبب شود تا نسل جدید و نسل جوان یزدی که خیلی از آن‌ها با این پیشینه و گذشته آشنا نیستند با زندگانی قدیم و کهن شهر یزد آشنا شوند.

عابدی خاطرنشان کرد: در این موزه زنده مجموعه هنرمندان استان و فعالین انجمن هنرهای نمایشی استان مشارکت و فعالیت داشتند این هنرمندان تاکنون در بسیاری از این رویدادهای فرهنگی و هنری استان نمایش‌های خوبی به اجرا درآورده‌اند، بنابراین ما به این نحو همکاری و همراهی خوبی با سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد داشتیم و تلاش کردیم تا با کمک دوستان نقش مشورتی خود را در برپایی رویدادهای مختلف فرهنگی ایفا کنیم‌.

عابدی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از برپایی این موزه زنده گفت: قطعا این اقدام مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

مجید عسکری، هنرمند و بازیگر نقش افصح الملک در نمایش مرحوم آیت‌الله وزیری اظهار داشت: این کار به کارگردانی استاد بمانی با همراهی پنج بازیگر به اجرا درمی‌آید، بنده در نقش افصح الملک، همسر بنده خانم وزیری از نودگان مرحوم وزیری، خانم زارعیان به عنوان دختر بنده در نقش تاج‌الملوک هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

این هنرمند استان یزد با اشاره به هدف و برنامه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد مبنی بر این که بزرگان یزدی را معرفی کنند گفت: یکی از بزرگان مطرح یزدی مرحوم آیت‌الله وزیری بودند و ما در موزه زنده یزد بخشی از دوران زندگی مرحوم وزیری را روایت می‌کنیم.

عسکری ادامه داد: مرحوم وزیری در زندگی خود عاشق دختری می‌شوند و تلاش زیادی می‌کنند تا به این دختر برسند اما تلاش‌هایشان فایده‌ای ندارد چرا که افصح الملک پدر آن دختر قصد داشت دخترش را به تاجر، دکتر یا اشخاص دیگری بدهد اما مادر تاج‌الملوک می‌خواهد دخترش را به آقای وزیری که یک طلبه سید و روضه‌خوان امام حسین(ع) است بدهد. بنابراین با ترفندهای زنانه خود موفق می‌شود تا این دو جوان را بهم برساند.

گفتنی است این مراسم در محل خانه حیرانی یزد با حضور مسولان و عده زیادی از گردشگران و شهروندان یزدی برگزار شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا