یزدفردا "تقوائی:سخنگوي شوراي نگهبان برخي اخبار منتشر شده به نقل از وي در رسانه‌هاي خارجي مبني بر اينکه اين شورا وجود تخلف و تقلب در انتخابات رياست جمهوري را پذيرفته، تکذيب کرد و گفت: اين شورا هنوز هيچ يک از مواردي که نامزدها در شکايات مطرح کرده‌اند،نپذيرفته است.
"عباسعلي کدخدايي" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا اظهار داشت: توضيحاتي که در گفت و گوي ويژه خبري ارايه شد، بيان ادعاهايي بود که از سوي سه نامزد انتخابات به شوراي نگهبان ارايه شده است.
وي تاکيد کرد: اين نامزدها مدعي بودند که در 170 شهرستان ميزان آراي ماخوذه بيشتر از واجدين شرايط راي دادن است.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان تصريح کرد: بررسي‌ شوراي نگهبان نشان مي دهد که تنها در 50 شهرستان تعداد آراي ماخوذه بيش از واجدين شرايط است و به همين خاطر در حال بررسي آمارها از اداره آمار هستيم.
کدخدايي گفت: پيش بيني مي شود که در اداره آمار در ارايه آمار اوليه تعداد واجدين شرايط اشتباهي رخ داده باشد.
سخنگوي شوراي نگهبان با تاکيد بر اينکه مشارکت بيش از تعداد واجدين شرايط در انتخابات سراسري منع قانوني ندارد، گفت: بسياري از اين مناطق که تعداد آرا از واجدين شرايط بيشتر است، از جمله مناطق ييلاقي، مهاجر پذير و دانشجو پذير است.
کدخدايي افزود: براي نمونه منطقه شميرانات در تهران با مناطق 1 و 3 شهر تهران تلفيق شده و جمعيت ساکن در اين مناطق با يکديگر پيونده خورده اند و لذا بالا بودن تعداد آرا از تعداد واجدين شرايط نمي تواند مبنايي براي وقوع تخلف باشد.
وي تصريح کرد: شوراي نگهبان در اين زمينه از اداره آمار توضيح خواسته است.
سخنگوي شوراي نگهبان با تاکيد بر اينکه اين شورا اظهار نظر قطعي درباره نتيجه انتخابات رياست جمهوري نداشته است، گفت: در گفت و گوي ويژه خبري تنها موضوعات ارايه شده از سوي نامزدها مطرح شد و شوراي نگهبان هنوز هيچ يک از موارد ذکر شده را نپذيرفته است.
کدخدايي همچنين درباره شکايات ارايه شده به اين شورا نيز گفت: در صورتي که تخلفي موجب تاثير بر سرنوشت انتخابات شود، مي‌تواند موجب ابطال برخي حوزه‌ها يا برخي صندوق‌هاي راي شود.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان با بيان اينکه " تخلف " و " تقلب" دو مقوله متفاوت از يکديگر هستند، گفت: تخلفات جزئي در همه ادوار انتخابات گذشته وجود داشته است و در صورتي که تخلفات بر نتيجه انتخابات اثرگذار نباشد، موضوع به محاکم دادگستري ارجاع مي‌شود.
کدخدايي تصريح کرد: تا زماني که تخلفات گسترده نباشد منجر به تقلب نمي شود .
وي با بيان اينکه در انتخابات اخير 227 مورد شکايت در استان‌ها و شهرستان‌ها دريافت و تعداي از آنها به محاکم دادگستري ارجاع شد، گفت: اين تخلفات از نوع تخلفات جزئي بوده که تاثيري بر سرنوشت انتخابات نداشته و لذا براي پيگيري به محاکم دادگستري ارجاع شدند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا