یزدفردا: مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد گفت: در محله فهادان و بافت مرکزی تاریخی به دلیل تجمع فراوان حوزه های گردشگری و بوم گردی و آبریزی فراوان نسبت به گذشته، احتمال تشکیل پهنه باتلاقی در زیر بافت وجود دارد و اگر فکر اساسی نشود می تواند خسارت های جبران ناپذیری در بر داشته باشد.

به گزارش یزدفردا: علیرضا نقوی در یکصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد افزود: بر اساس مصوبه شورای شهر یزد در صدور پروانه پروانه های رایگان از ابتدای امسال تا کنون ۲۳ پروانه به متراژ پنج هزار و ۱۴۷ متر به صورت رایگان صادر شده است و علاوه بر آن تا کنون ۸۰ پروانه شهرسازی و همچنین ۶۱ پروانه مجوز ساخت که در مرحله نظام مهندسی است صادر شده است.

وی به درآمد شهرداری از صدور پروانه ساخت اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر، شهرداری موظف به کسب ۳۲ میلیارد تومان از منطقه بافت تاریخی در سال شد که در پایان ۹ ماهه اول امسال با کسب درآمد ۲۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان ۸۰ درصد آن تحقق پیدا کرده است.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان اینکه بافت فرسوده شامل ۵۰ درصد تخفیف در صدور پروانه شده، اظهار کرد: در مناطقی که بافت دارای ارزش تاریخی است و در طرح تفضیلی مشخص شده عوارض صدور پروانه صفر است.

نقوی درآمد بافت تاریخی را بالای ۴۵ میلیارد تومان پیش بینی کرد و ادامه داد: حدود ۲۰ میلیارد تومان از محل مشارکت پردیس، پارکینگ های بر معبر و سرانه ۱۰ درصد کسب درآمد شده که این میزان بیش از بودجه مصوب می باشد.

وی با بیان اینکه در سیل اخیر حدود ۷۵ واحد از ساختمانهای بالای ۷۰ درصد آسیب دیده، تخریب و آواربرداری شده است، گفت: در ساختمانهای آسیب دیده که نیاز به تعمیرات داشتند نیز حدود ۵۰۰ متر مکعب آواربرداری شده است.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد به آبگرفتگی معابر در بافت تاریخی در سیل اخیر اشاره و اظهار کرد: پس از وقوع سیل ۱۰۰ حلقه چاه با عمق بالای ۲۵ متر حفر و ۷۰ چاه قدیمی نیز لایروبی و ته زنی شد که تاکنون پنج میلیارد تومان هزینه شده و بالای سه میلیارد تومان نیز اعتبار لازم است.

نقوی در رابطه با احتمال فرونشست کامل این منطقه هشدار داد و گفت: در محله فهادان و بافت مرکزی تاریخی به دلیل تجمع فراوان حوزه های گردشگری و بوم گردی و آبریزی فراوان نسبت به گذشته، احتمال تشکیل پهنه باتلاقی در زیر بافت وجود دارد و اگر فکر اساسی نشود می تواند خسارت های جبران ناپذیری در بر داشته باشد.

وی تعداد چاه های منطقه تاریخی را هزار و ۳۰۰ حلقه عنوان کرد و افزود: با توجه به حفر ۱۰۰ چاه جدید در منطقه و عدم ظرفیت حفر چاه جدید، به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان برای عمیق سازی این چاه ها اعتبار لازم است.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد به ساماندهی تاسیسات آب، برق و گاز در بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان از طرف دولت برای این منظور اختصاص یافته که طی سه سال آینده برای ساماندهی بافت تاریخی ترزیق می شود.
نقوی گفت: هفت هزار متر مربع زیرسازی، جدول گذاری و روکش آسفالت معابر با اعتبار اولیه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی منطقه تاریخی شهرداری یزد، نقوی کف سازی و بدنه سازی در محلات مختلف بافت تاریخی اشاره کرد و افزود: در محله های سرجمع، سهل بن علی، ابوالمعالی، شاه ابوالقاسم، حسینیه کنجک و محله گازرگاه پروژه کف سازی و بدنه سازی انجام شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا