یزدفردا: طبق این تحقیق، قرار گرفتن در معرض نور در طول روز، به اندازه 30 دقیقه برنامه‌های روزانه انسان‌ها رو جلو می‌اندازد!

به گزارش یزدفردا: براساس مطالعه جدیدی که رابطه بین فصل‌ها و تغییر در الگوهای خواب را نشان می‌دهد، بیرون رفتن بیشتر در طول روز می‌تواند منجر به خواب راحت‌تری در طول شب شود.

در حالی که این مطالعه نشان می‌دهد که در تابستان، پاییز، زمستان و بهار ساعات خواب شرکت‌کنندگان یکسان بوده، اما در زمستان ظاهراً شرکت‌کنندگان عصرها دیرتر به خواب رفته و صبح نیز دیرتر از خواب بیدار شده‌اند. مطابق با تحقیقات قبلی، محققان در مطالعه جدید فکر می‌کنند که قرار گرفتن در معرض نور کمتر در طول روز می‌تواند باعث تغییر ساعت بدن ما شود که با این وجود، در شب آمادگی کمتری برای خواب خواهیم داشت.

«هوراسیو د لا ایگلسیا»، زیست‌شناس دانشگاه واشنگتن (UW) در سیاتل می‌گوید:

«بدن ما یک ساعت شبانه روزی طبیعی دارد که به ما می‌گوید چه زمانی در شب بخوابیم. اگر در طول روز که خورشید بیرون می‌آید، به اندازه کافی در معرض نور قرار نگیرید، ساعت بدن شما به تأخیر می‌افتد و زمان شروع خواب شبانه را به عقب می‌اندازد.»

تاثیر فصل‌ها و قرار گرفتن در معرض نور بر کیفیت خواب

در این مطالعه 507 دانشجوی مقطع کارشناسی UW شرکت کردند و داده‌های آن بین سال‌های 2015 و 2018 از طریق مانیتورهای مچ دست جمع‌آوری شد. مانیتورها فعالیت خوا‌ب و قرار گرفتن شرکت‌کنندگان در معرض نور را اندازه‌گیری می‌کردند.

طبق این تحقیق، در زمستان، شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط 35 دقیقه دیرتر به رختخواب می‌رفتند و به‌طور متوسط 27 دقیقه دیرتر از تابستان از خواب بیدار می‌شدند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که قرار گرفتن در معرض نور تأثیرات متفاوتی بر ساعت شبانه‌روزی در زمان‌های مختلف روز دارد. نور در طول روز بیشتر باعث می‌شود تا زودتر بخوابید، در حالی که نور شب (که اکثراً از منابع مصنوعی تولید می‌شود) این زمان‌بندی را عقب می‌اندازد، به این معنی که بدن شما تا دیرتر خوا‌ب‌آلود نخواهد بود.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که هر ساعت قرار گرفتن در معرض نور در طول روز، حتی در روزهای ابری، مراحل شبانه‌روزی شرکت‌کنندگان را حدود 30 دقیقه به جلو منتقل می‌کند. در مقابل، هر ساعت قرار گرفتن در معرض نور عصر، این مراحل را حدود 15 دقیقه به عقب می‌راند.

د لا ایگلسیا در نهایت می‌گوید:

«بسیاری از ما در شهرها و شهرک‌هایی با نور مصنوعی زیادی زندگی می‌کنیم و گاهی اوقات سبک زندگی که داریم، ما را در طول روز در خانه نگه می‌دارد. چیزی که این مطالعه نشان می‌دهد این است که ما نیاز داریم (حتی برای مدت کوتاهی و به‌ویژه صبح‌ها، بیرون برویم تا در معرض نور طبیعی قرار بگیریم. همچنین در شب، مدت زمان حضور در برابر نمایشگر و نور مصنوعی را به حداقل برسانید که این امر به ما کمک می‌کند به خواب برویم.»


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا