یزدفردا: با تصویب طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس، تامین اجتماعی موظف است که این کارگران را ظرف دو سال بیمه کند.

به گزارش یزدفردا: در جلسه امروز نمایندگان مجلس، طرحی تصویب شد که طی آن بیمه کارگران ساختمانی توسط سازمان تامین اجتماعی اجباری می‌شود.

با تصویب طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، تامین اجتماعی موظف است که آن دسته از کارگرانی که پروانه مهارت فنی دارند و در فعالیت‌های احداث یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها به طور مستقیم شاغل هستند را ظرف دو سال بیمه کند.

حق بیمه کارگران ساختمانی چقدر است؟

مطابق این طرح، هفت درصد از حق بیمه از کارگران اخذ خواهد شد. همچنین کارفرمای مربوطه، سهم خود از حق بیمه را از محل متراژ ساخت و ساز پرداخت می‌کند.

کارفرمایانی ساخت و ساز حریم و خارج از حریم شهرها، روستاها، مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌های صنفی و صنعتی، مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی، مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری موظف‌اند معادل 4 درصد از حداقل دستمزد ماهیانه هر سال را به عنوان حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی پرداخت کنند.

همچنین این نسبت برای ساخت و ساز داخل و خارج از محدوده روستاها، محدوده عمل بخشداری با مجوز دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و داخل مجتمع‌ها و شرکت شهرک‌های کشاورزی، معادل یک درصد است.

لازم به ذکر است که ساخت و سازهای مساجد و احداث خانه‌های عالم از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف هستند.

قسط بندی حق بیمه بدون پرداخت سود

این مصوبه، شرایطی را برای متقاضی فراهم می‌کند که اگر توانایی پرداخت یک جای حق بیمه را نداشته باشد، بتواند تقاضا کند که این مبلغ قسط بندی شود. سازمان تامین اجتماعی نیز مکلف است که حق بیمه سهم کارفرما را در زمان صدور پروانه ساختمانی حداکثر تا مدت سه سال و بدون دریافت سود، تقسیط کند.

صدور پایانکار منوط به پرداخت حق بیمه است

یکی دیگر از بندهای این مصوبه، صدور پروانه ساختمانی و یا اجازه ساخت‌وساز را منوط به ارائه گواهی واریز حق‌بیمه به حساب تعیین شده و یا اعلام تقسیط آن توسط سازمان تامین اجتماعی کرده است.

به عبارتی دیگر، پیش از صدور پروانه ساختمانی، باید همه مبلغ حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت شود و یا این سازمان، مبلغ مذکور را قسط‌بندی کند.

لازم به ذکر است که پایانکار تنها در صورتی صادر می‌شود که کل مبلغ حق بیمه یا به صورت یکجا و یا به صورت اقساطی پرداخت شود.

نظارت مجلس بر نتایج مصوبه

مصوبه‌ای که در مجلس تصویب شد، سازمان تامین اجتماعی را موظف می‌کند که حساب درآمد و هزینه‌های موضوع این قانون را جداگانه نگهداری کند. ریز این حساب‌ها هر سه ماه یکبار برای بررسی به کمیسیون‌های اجتماعی، عمران، بهداشت و درمان و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ارائه خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا