جلسه شورای اداری شهرستان تفت به ریاست فرماندار و با حضور تعدادی از ائمه جمعه مناطق شهری و روستایی و مدیران شهرستان و با دستور کار های تبیین طرح سامان خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی، نحوه فعالیت مجمع رهروان امربه‌معروف و نهی از منکر و برنامه‌های هفته بسیج برگزار شد.

" محمدحسین رحیمی نسب" مدیر طرح سامان خانواده در یزد در جلسه شورای اداری این شهرستان اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات، افزایش روزافزون افراد پشت خط ازدواج است به‌نحوی‌که اکنون در استان یزد ۱۵۰ هزار نفر و در کل کشور ۱۶ میلیون نفر در رده سنی ۲۲ تا ۳۷ سال هستند که تاکنون ازدواج‌نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: این امر هم ازنظر جمعیت‌شناسی وهم به لحاظ مباحث اخلاقی، اعتقادی، امنیت جنسی و بیماری‌های جسمی و روانی به یک معضل در کشور تبدیل‌شده و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

رحیمی نسب، افزایش سن ازدواج را نیز یکی از معضلات اجتماعی برشمرد و افزود: میانگین سن ازدواج در پسران به ۲۹ سال و در دختران به ۲۶ سال رسیده و این یعنی فاصله سن بلوغ تا ازدواج نزدیک به ۲۰ سال است و این امر تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: باوجوداینکه در حال حاضر ۱۶ میلیون نفر در کشور پشت خط ازدواج هستند، آمار ازدواج هرسال بین شش تا هفت درصد کاهش پیدا می‌کند و عمده افراد پشت خط ازدواج وارد تجرد قطعی می‌شوند یعنی سن آقایان از ۴۰ سال و سن خانم‌ها از ۳۷ سال عبور می‌کند.

مدیر طرح سامان خانواده استان یزد هم بابیان اینکه محورهای طرح سامان خانواده شامل تعالی، تشکیل، تحکیم، تکلیف، تسهیل و ترویج و تبیین است تصریح کرد: این طرح مزایای زیادی ازجمله روان‌سازی عملیات حوزه خانواده، شبکه‌سازی در حوزه فعالیت‌های خانواده و قابلیت ارزیابی عملیات و فعالیت در هریک از محورهای شش‌گانه را دارا است که به ایجاد ساختار مناسب برای تخصیص اعتبارات در هریک از محورها منجر می‌شود.

"محمدحسین رحیمی نسب" به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: باید تحت یک شعار واحد کارکنیم و همسان‌سازی ادبیات داشته باشیم، روان‌سازی عملیات کنیم، شبکه‌سازی و کار تخصصی و کلاسیک داشته باشیم و درنهایت اینکه این عملیات و برنامه‌ها تحت نظارت و ارزیابی دقیق صورت بگیرد.

وی یادآور شد: در طرح سامان خانواده فعالیت‌های سه کمیته ترویج و تبیین، تسهیل و تشکیل مرتبط به قبل از ازدواج و پاسخ دادن به چرایی ازدواج،  فراهم کردن بستر ازدواج و تسهیل و رفع مشکلات ازدواج است و وظیفه سه کمیته تحکیم، تکالیف و تعالی مربوط به بعد از ازدواج و سامان دادن خانواده است.

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد، سبک زندگی را نیز در کشور بسیار نگران‌کننده دانست و عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی که هدف اصلی انقلاب بوده محقق نشده و این موضوع اکنون به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبری نیز تبدیل‌شده است و باید در این زمینه نیز کار جدی صورت گیرد.

"محمد دهشیری" فرماندار شهرستان تفت نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع جمعیت و چالش جدی پیش روی کشور باید ماورای سیستم اداری به موضوع جمعیت نگاه شود و این حوزه نیازمند کاری جهادی است.

فرماندار شهرستان تفت خاطرنشان کرد: مدیران باید بامطالعه قانون جوانی جمعیت و طرح سامان جمعیت نسب به قوانین و وظایف دستگاه‌های خود در این قوانین آگاهی کامل داشته باشند و قوانین مرتبط با ادارات مربوطه را احصا نموده و به اطلاع کارکنان آن مجموعه نیز برسانند.

فرماندار تفت افزود: انتظار می‌رود مدیران با برنامه‌ریزی لازم تا نیمه دی‌ماه همایشی با موضوع جمعیت در ادارات با کادر اداری و خانواده آن‌ها و هم‌چنین جامعه هدف دستگاه خود برگزار نمایند تا جامعه بیش‌ازپیش به حساسیت موضوع جمعیت و چالش پیش روی کشور آگاه شود.

در ادامه جلسه شورای اداری شهرستان تفت "محمدحسین دهقانی" معاون مجمع رهروان امربه‌معروف و نهی از منکر این شهرستان به ارائه گزارشی از برنامه‌های این مجمع در راستای نظارت بر مجموعه اداری شهرستان ارائه داد.

ارائه برنامه‌های هفته بسیج توسط "سید مصطفی آقایی" فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان تفت دستور کار پایانی چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان تفت در سال جاری بود که وی برنامه‌های شاخص این ناحیه در هفته بسیج را تشریح و خواستار همکاری ادارات در برگزاری این برنامه‌ها شد.

 

 

  • نویسنده : حسین زارع
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا