یزدفردا: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: «دستور‌آلعمل واردات خودرو به خوردروهای چینی منتهی خواهد شد. هفت شرکتی که می‌خواهند اقدام به واردات کنند هم‌اکنون خودروی چینی را مونتاژمی‌کنند.»

قرار بود به کجا منتهی شود؟ نکند انتظار داشتید از شرکت‌های بزرگ بی‌ام دبلیو، فراری، فورد و… خودرو وارد شود؟ اصلاً جور در نمی‌آید. وقتی همه وسایل‌مان از تفاله‌گیر چای تا تلویزیون‌، چینی است چرا باید دنبال خودروی وارداتی دیگری باشیم؟

اصلاً اگر خودروهای غیر چینی، مثلاً اروپایی، وارد شوند، اول از همه ما مردم دچار مشکل می‌شویم. آدم داخل‌شان احساس راحتی نمی‌کند. همه‌اش فکر می‌کند یک چیزی اشتباه است. اگر با قیمت مناسب، خودرویی به روز، از شرکتی جهانی و معتبر بخریم ذهن‌مان دچار تناقض می‌شود.

منتظریم یک چیزی اشتباه از آب دربیاید. وقتی در خودروی استاندارد و معتبر غیر چینی می‌نشینیم مضطرب می‌شویم. تپش قلب می‌گیریم. وقتی به قیمت ارزان خودرو فکر می‌کنیم عرق سرد بر پیشانی‌مان می‌نشیند. احتمال دارد هر لحظه سکته کنیم.

با سرعت به اولین بیمارستان می‌رسیم. پزشک با دیدن ما متوجه موضوع می‌شود. سریع به نزدیک‌ترین خودروی چینی با اقساط پر بهره، کم کیفیت و گران، منتقل‌مان می‌کند. به محض این‌که بوی خودرو به مشام‌مان می‌رسد، حال‌مان خوب می‌شود. به دور و بر که نگاه می‌کنیم می‌بینیم تعداد بسیار زیادی از مردم شبیه ما همگی در حال بو کشیدن داخل خودرو هستند.

همین که واردات خودروهای خارجی به واردات پرایدها و سمندهای صادراتی خارج شده از مرز منتهی نشد، جای شکرش باقی است. هرچند اگر این اتفاق می‌افتاد هم باز مشکلی نبود. ما خیلی وقت است به اتفاقات عجیب و غریب عادت کرده‌ایم.

به هیچ وجه تعجب نمی‌کنیم اگر روزی بشنویم «کارشناسان با تحقیقات و پژوهش‌های شبانه‌روزی روی همه خودروهای خارجی، دریافتند هیچ خودرویی بهتر از ماشین‌های داخلی خودمان نیست.

مسئولان پس از دیدن نتایج کارشناس‌ها، تصمیم گرفتند هر چه  خودروی داخلی را از مرزها خارج کرده و به کشورهای همسایه داده‌اند پس بگیرند و دوباره به ایران وارد کنند. آنها معتقدند اول مردم خودمان، بعد دیگران.»

راضیه حسینی

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا