یزدفردا: کمیته‌ای که در حال تحقیقات در خصوص حمله به ساختمان کنگره آمریکا است می‌گوید برای ترامپ احضاریه ارسال کرده و از او خواسته برای ادای شهادت مقابل این کمیته حاضر شود.

به گزارش یزدفرداکمیته منتخبی در مجلس نمایندگان آمریکا که در حال بررسی حمله به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ است اعلام کرد با ارسال احضاریه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواسته مقابل این کمیته حاضر شده و اسناد لازم را ارائه دهد.

در این احضاریه، ترامپ به طراحی توطئه برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ که به پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا منجر شد متهم شده است.

بنی تامپسون، رئیس کمیته منتخب تحقیقات درباره حوادث ۶ ژانویه در نامه‌ای خطاب به ترامپ نوشت: «ما اذعان می‌کنیم که صدور احضاریه برای یک رئیس‌جمهور سابق اقدامی قابل توجه و تاریخی است.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ۹ عضو این کمیته در این نامه از ترامپ خواسته‌اند تا روز ۱۴ نوامبر در کنگره حاضر شده و تحت سوگند، ادای شهادت کند. آن‌ها از ترامپ خواسته‌اند برخی اسناد، از جمله مکاتبات شخصی‌اش با اعضای کنگره و گروه‌های افراطی را به جلسه بیاورد.

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراضشان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند.

ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بار‌ها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع بایدن تقلب گسترده انجام شده است، تصریح کرد که او پیروز انتخابات شده و روز ششم ژانویه از حامیانش خواست نگذارند «انتخابات را بدزدند».

وی در جمع حامیان خودش در واشنگتن دی سی سخنرانی بسیار تندی ایراد کرد و بار‌ها دموکرات‌ها را به تقلب بزرگ متهم کرد. ساعتی بعد از این سخنرانی تند، حامیان ترامپ به سمت کنگره آمریکا رفتند و به نهاد قانونگذار ایالات متحده حمله کردند.

در نتیجه حمله به کنگره آمریکا که باعث تعطیلی چند ساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا