سرانجام لیز تراس زیر فشار محافظه‌کاران ارشد استعفا داد. دوران نخست‌وزیری او کوتاه بود و تنها شش هفته طول کشید.


به گزارش شبکه شرق، تحرکات جدید روسیه در اوکراین چه به صورت سیاسی و چه نظامی و البته تبعات این حملات بر اقتصاد جهانی در صفحه اول رسانه‌های جهان بازتاب دارد. روزنامه‌های اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه‌ای به این وقایع واکنش نشان می‌دهند. از این‌ها گذشته آشفتگی سیاسی در انگلیس، برقراری روابط سوریه و حماس و همچنین سفر ماکرون به امارات و گفت‌و‌گوی تلفنی جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزارت خارجه این کشور هم موضوعاتی است که در صفحه اول رسانه‌های جهان مورد توجه قرار گرفته است.

 

گاردین: لیز تراس از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد

سرانجام لیز تراس زیر فشار محافظه‌کاران ارشد استعفا داد. دوران نخست‌وزیری او کوتاه بود و تنها شش هفته طول کشید؛ کوتاه‌ترین دوران نخست‌وزیری در تاریخ سیاسی بریتانیا.

 

تراس نه موفق شد برنامه اقتصادی‌اش را به هم‌حزبی‌هایش بقبولاند و نه کابینه‌اش را سر و سامان دهد. روز گذشته وزیر کشور تراس با اتهام ارسال سندی محرمانه و دولتی به نماینده مجلس از کابینه اخراج شد. او با ایمیل شخصی‌اش این اسناد را ارسال کرده بود.

 

تراس آمده بود که بجنگد و تسلیم نشود، اما واقعیت این است که او نتوانست حمایت هم‌حزبی‌‌هایش را به دست بیاورد.

 

قرار است در روز بیست و هشتم اکتبر رهبر حزب محافظه‌کار تعیین شود. نام جانسون هم این میان به گوش می‌رسد. احزاب دیگر از جمله لیبرال دموکرات‌ها تلاش می‌کنند محافظه‌کارها او را کنار بگذارند. از سوی دیگر خواست عمومی انگلیسی‌ها برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری است.

 

 

نشنال:اعلام حکومت نظامی روسی در مناطق الحاقی اوکراین

 

کرملین برای این که تسلط خود را بر مناطق الحاقی جدید نشان دهد، دست به اقدام تازه زده است؛ اعلام حکومت نظامی و اعطای قدرت اضطراری به سران دست‌نشانده این مناطق.

پوتین چندی پیش با برگزاری همه‌پرسی فرمایشی الحاق اعلام کرد چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپریژیا و خرسون در شرق و جنوب اوکراین متعلق به روسیه است، اما فردای همان روز مجبور به عقب‌نشینی نظامی از برخی از این مناطق شد.

بگیر و ببندهای بعدی روسیه به منظور نمایش تسلط این کشور بر مناطق الحاقی انجام گرفت؛ از جمله موشک‌باران کیف، اجبار ساکنان فراری خرسون برای ورود به روسیه و حالا برقراری حکومت نظامی و اعلام شرایط اضطراری.

 

 

عرب نیوز: احیای روابط اسد و حماس پس از ۱۰ سال

 

بالاخره حماس تصمیم گرفت رابطه خود را با دولت اسد در سوریه دوباره برقرار کند. با این حساب دوباره دفتر این گروه فلسطینی در سوریه بازگشایی خواهد شد؛ البته نه به این زودی.

حماس در سال ۲۰۱۲، یک سال پس از آن که دولت بشار اسد مخالفان و معترضان داخلی خود را سرکوب کرد و کار را به جنگ داخلی کشاند، دفتر خود را به نشانه اعتراض بست و از سوریه خارج شد.

حماس در طول این ۱۰ سال همواره منتقد دولت اسد بود و از معترضان داخلی این کشور حمایت می‌کرد. اما حالا پس از گذشت یک دهه هیات نمایندگی آنها در دمشق با اسد دیدار و برای بازگشت به سوریه برنامه خود را اعلام کرده است.

تحلیلگران مسائل خاورمیانه می‌گویند خصومت‌زدایی اسرائیل و برقراری رابطه با امارات و بحرین باعث شده حماس تصمیم بگیرد دوباره به سوریه بازگردد تا مانع سقوط محبوبیت خود شود.

 

 

واشنگتن پست: جنگ اوکراین و بحران در کارخانه‌های بزرگترین اقتصاد اروپا

 

کارخانه صنایع شیمیایی BASF آلمان در حاشیه رود راین، یکی از نمادهای قدرت آلمان صنعتی به شمار می‌آید. در این کارخانه، از زیره لاستیکی کفش گرفته تا روکش خودرو و هزار خرد و ریز دیگر تولید می‌شود.

اما از زمان حمله روسیه به اوکراین و التهاب در بازار انرژی فعالیت این کارخانه هم دچار اختلال شده است. در واقع جنگ اوکراین بیش از ۷۰۰ میلیون دلار هزینه‌های انرژی کارخانه بزرگترین اقتصاد اروپا را هم افزایش داده است.

کارخانه شیمیایی BASF آلمان برای مهار هزینه‌های سر به فلک کشیده خود مثلا تولید آمونیاک برای کود شیمیایی را کاهش داده است. همین اتفاق باعث کاهش تولید کود شیمیایی و بحران کشاورزی و متعاقب آن بحران مواد غذایی شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا