مجموعه «با لالایی یاد می‌گیرم» منتشر می‌شود

  پرینت
شناسه خبر : 175985 | تاریخ انتشار : 22 Mehr 1401 - 19:22 | 3194 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :
یزدفردا: مجموعه «با لالایی یاد می‌گیرم» با موضوعاتی همچون تأثیر درختان در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، تقویت سیستم ایمنی بدن ویژه کودکان توسط انتشارات چهارسوی هنر منتشر می شود.

به گزارش یزدفردا: نخستین مجموعه لالایی فرهنگی، آموزشی تألیفی ایرانی «با لالایی یاد می گیرم» که به قلم مهرداد محمدپور و توسط انتشارات چهارسوی هنر و در شانزده قطعه جداگانه سروده شده؛ عنوان نخستین مجموعه لالایی فرهنگی آموزشی تألیفی ایرانی با موضوع ادبیات کودک است که به زبان ترانه و در سیصد و نود و چهار بیت به رشته تحریر در آمده تا با لحنی صمیمی و بیانی دلنشین، روایتگر موضوعات جالب توجهی باشد که به گواه بسیاری از مخاطبانش، آگاهی بخش، جذاب، و خاطره انگیزند.

مولف اثر آن را این‌گونه معرفی می‌کند:

منظومه خیال انگیز «با لالایی یاد می گیرم» که به قلم مهرداد محمدپور و در شانزده قطعه جداگانه سروده شده؛ عنوان نخستین مجموعه لالایی فرهنگی آموزشی تالیفی ایرانی با موضوع ادبیات کودک است؛ که به زبان ترانه و در سیصد و نود و چهار بیت به رشته تحریر در آمده؛ تا با لحنی صمیمی و بیانی دلنشین، روایتگر موضوعات جالب توجهی باشد؛ که به گواه بسیاری از مخاطبانش، آگاهی بخش، جذاب، و خاطره انگیزند. موضوعاتی همچون:

خاصیت درمانی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی

تاثیر درختان در کاهش آلودگی های زیست محیطی

تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از محصولات لبنی

آشنایی با دنیای اسرار آمیز منظومه شمسی

که البته در دو بخش کاملا مجزا اما به هم پیوسته تولید شده؛ و علاوه بر امکان انتشار در قالب نسخه فیزیکی، به صورت کار افزار( اپلیکیشن) نیز،  قابل ارائه خواهد بود.

بخش مکتوب شامل: شانزده جلد کتاب مصورمجموعا در سیصد و هشتاد و چهار صفحه که به همت لیدا طاهری، به صورت دستی وبا تکنیک میکس تصویرسازی شده؛ تا هر بیننده ای را در همان نخستین نگاه، مجذوب زیبایی های سحرانگیز سبک تصویرگری خود کند. چرا که بر اساس موضوع و درونمایه تشکیل دهنده هر شعر یا قصه جالبی که تصویرگری آن به وی سپرده می شود؛ پیوسته می کوشد با قلم ظریف و پرکار خود؛ شخصیت پردازی های کودکانه و جذابی را، در دنیای هیجان انگیزی از رنگ های ترکیبی گرم و سرد، به تصویر بکشد؛ تا همچنان با ارائه مجموعه های چشم نوازی از تصاویری خیال انگیز، مخاطبانش را غافلگیر کند.

بخش شنیداری شامل: روایت کلامی پنجاه صفحه ازمتن های تالیفی به  نظم و نثر مجموعا در شانزده قطعه، که عذرا وکیلی آن را روایت کرده؛ تا با لحن مادرانه خود همچون پنجاه سال گذشته، علاوه بر خلق خاطرات ماندگار برای کودکان امروز و فردا، خاطرات خوش کودکان دیروز را نیز، همچنان برایشان زنده نگه دارد. البته به لطف همراهی موسیقی های روح نوازی از  Andrew Fitzgerald و Jeff Victor  که در سبک New-age music ساخته شدند؛ تا روایت موسیقایی خلاقانه ای باشند از شناخته شده ترین تم های لالایی های کودکانه. نغمه های آرام و دلنشینی که با صدای جادویی سازهایی همچون: پیانو، ویولون، باسون، گیتار، فلوت، بلز و سمپل های گوش نواز جعبه موسیقی، که بسیار هم خیال انگیزند؛ شنیدنی تر می شوند؛ تا علاوه بر نوزادان و کودکان، والدین شان نیز همراه آنها، لذت یک خواب شیرین را تجربه کنند. البته این موسیقی ها را به تناوب در تمام طول شبانه روز هم می توان شنید. به عنوان مثال: هنگام مطالعه، یا همزمان با انجام فعالیت های هنری، یا وقت رسیدگی به کارهای روزانه در منزل، یا داخل اتومبیل در حال رانندگی ، چرا که فضای کلی حاکم بر ساختار این موسیقی ها، آنقدر روشن و امیدبخش است؛ که با هر بار شنیده شدن به میزان قابل ملاحظه ای، از شدت هیجانات روانی ناخوشایند شنوندگانش کاسته می گردد.

انتخاب و تدوین موسیقی متن اثر یاد شده نیز توسط مهرداد محمدپور صورت گرفته؛ که از میان هفتصد و بیست قطعه موسیقی، شانزده قطعه بی نظیر را در خود جای داده است؛ تا لذت گوش سپردن به لالایی ها، با همراهی این ملودی های خاطره انگیز دوچندان شود. ناگفته نماند نسخه بی کلام این موسیقی های رویایی نیز که همچون دنیای کودکان، پاک و بی آلایش اند؛ در بخش شنیداری مجموعه مذکور قابل شنیدن است؛ تا با ایجاد آرامش روانی پایدار در مخاطبان جدی این گونه آثار، استرس ناشی از تنش های روزمره را که امروزه یکی از شایع ترین عوارض زندگی مدرن در جوامع صنعتی به شمار می آید؛ از آنها دور کند؛ تا به تدریج و با تمرکز ذهنی بیشتری، به فعالیت های معمول شان ادامه دهند. البته در صورتی که گوش سپردن به چنین موسیقی های آرامش بخشی که تمرکز ذهنی شنوندگانش را نیز، به مرور زمان تقویت می کند؛ همواره از سوی آنها جدی تلقی شود.

هدف از تولید مجموعه مذکور آموزش موضوعات بسیار مهمی است؛ که نمونه های متعدد آن را علاوه بر کتب درسی دوره پیش دبستانی، در اغلب کتاب های درسی تمام پایه های دوره ابتدایی هم، به وضوح می توان مشاهده کرد. اما به دلیل تنوع موضوعات و گستردگی مطالب از یکسو و نحوه آموزش آن به دانش آموزان از سوی دیگر، که جذابیت چندانی هم برایشان ندارد؛ به نظر می رسد لذت واقعی مطالعه و درک آن را نیز در کتاب های درسی خود، آن چنان که باید احساس نمی کنند. دلایل تامل برانگیزی که خوشبختانه زمینه ساز شکل گیری این مجموعه نوآورانه شد؛ تا با بهره گیری هوشمندانه از زبان هنر به شیوه خلاقانه ای، گنجینه منحصر به فردی از متفاوت ترین لالایی های فرهنگی آموزشی را در دسترس دوستدارانش قرار دهد؛ به این امید که لذت واقعی مطالعه و درک آن را، هرگز از یاد نبرند! هر چند ناگفته پیداست که دوستداران این منظومه خیال انگیز را، تنها در میان جامعه دانش آموزی، نباید جستجو کرد. چرا که برای لذت بردن و کسب آگاهی بیشتراز این دایره المعارف فرهنگی آموزشی، نه محدودیت سنی خاصی برای مخاطبانش در نظر گرفته شده؛ و نه گروههای خاصی صرفا مخاطب آن هستند. بنابراین همه افراد جامعه در صورت تمایل خواهند توانست، یکی از مخاطبان جدی "با لالایی یاد می گیرم" باشند؛ تا به موضوعات مطرح شده در آن، با عناوین شانزده گانه-گل ها، گیاهان دارویی، درختان، میوه های بهار و تابستان، میوه های پاییز و زمستان، سبزیجات، صیفی جات، لبنیات، طبیعت، آبزیان، پرندگان، حیوانات اهلی، حیوانات وحشی، حشرات، منظومه شمسی، رنگ ها- از زاویه دیگری بنگرند.اکنون که اثر یاد شده  در آستانه انتشار قرار گرفته؛ متن ترانه یک قطعه از این لالایی ها را که به منظومه شمسی اختصاص دارد؛ به اتفاق هم می خوانیم:

لالا، منظومه شمسی! چِقد آبادُ سرسبزی!
تو قلبِت ماهُ سیاره یه خورشید که دوسِت داره

لالا، خورشید خانوم! لا، لا که می‌بخشی بهم گرما!
تا دستِت رو سَرَم باشه شبُ روزِم سرِ جاشه

عطارد کوچولو! لا، لا دوسِت داره چقد گرما!
چه نزدیکه بهت خورشید! تو رو میشه کنارِش دید

لالا، داغی چقد ناهید! بهت نزدیکه چون خورشید
درخشانیُ زیبا رو میشم با دیدنت جادو

زمینِ مهربون! لا، لا شدی مادر برایِ ما
بزرگ میشیم باهات کم کم دیگه نیست تو دلامون غم

لا لا، مریخ یخچالی! نمونی خلوتُ خالی!
همیشه خواستنی باشی! تو قلب هر کسی جا شیء!

لالا، لا، مشتری! نازی بهت می گن: غولِ گازی
چقَد طوفانیُ سردی! با کلّی ماه می‌گردی

چه زیبایی زحل! لا، لا پر از گازُ یخُ سرما
یه عالم ماه همراتَن تا باشه هر شَبِت روشن

اورانوس یخی! لا، لا کم آوُرده پیشِت سرما
چه سخته دیدنت از دور! بشی حتّی اگه پر نور

لالا، لا، نپتونِ آبی! چِقَد پر نور می تابی!
هوات طوفانیُ سرده فضاتو اَبر پر کرده

لا لا، لا، قهوه‌ای رنگی پلوتون! از یخُ سنگی
اَزَت خورشید خانوم دوره هواتَم خیلی ناجوره

لالا، ماهِ قشنگِ من! شَبامُ می‌کنی روشن
باهات تا صُب بیدارم آخه خیلی دوسِت دارم!

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا
برچسب ها
اخبار مرتبط
دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند
واکنش «اوسمار» به تمدید قرارداد با پرسپولیس برای فصل آینده
ادعای سفیر:‌ «میرکارت» روسیه اواخر تابستان به ایران می‌آید
تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد
برنامه ویژه برای دو ستاره تیم ملی والیبال نشسته
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • هیچ نظری موجود نیست