یزدفردا: کتاب «هنر و عبور از شرایط دشوار اجتماعی» نوشته امید شعبانی که به تازگی به چاپ رسیده است با هدف رفع نیاز‌های پژوهشی، با رویکرد مسئله محوری به دنبال شناخت مشکلات حوزه فرهنگ و هنر، راهکار‌های مناسب برای حل مشکلات و نیز توسعه قابلیت‌ها در مسیر تعالی فرهنگی کشور است.

به گزارش یزدفرداکتاب «هنر و عبور از شرایط دشوار اجتماعی» نوشته امید شعبانی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی به چاپ رسیده است. در این کتاب آمده است: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با هدف رفع نیاز‌های پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نزدیک به دو دهه است که با رویکرد مسئله محوری به دنبال شناخت مشکلات حوزه فرهنگ و هنر، شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و ارائه راهبردها و راهکار‌های مناسب برای حل مشکلات و نیز توسعه قابلیت‌ها در مسیر تعالی فرهنگی کشور است.

این پژوهشگاه، با سه پژوهشکده فرهنگ، پژوهشکده هنر و پژوهشکده ارتباطات در تعامل و همکاری با صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه فرهنگ و هنر ضمن اجرا و نظارت بر طرح‌های پژوهشی مورد نیاز، اقدام به برگزاری نشست‌ها، همایش‌های علمی، جلسات نقد و گفتگو و نیز جشنواره پژوهش فرهنگی سال می‌کند.

علاوه بر این، دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه نیز، به عنوان متولی انجام مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی، ضمن اجرای نظرسنجی‌های مورد نیاز، به اجرای پیمایش‌های ملی نظیر پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان؛ مصرف کالا‌های فرهنگی؛ سواد رسانه‌ای؛ وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ایران و سنجش سرمایه اجتماعی کشور اقدام می‌کند.

در دیباچه این کتاب آمده است:

تصور اخلاق و حیات اخلاقی بدون وجود جامعه دشوار است. از این‌رو، وضعیت جامعه و خوب و بد آن به سرعت در حیات اخلاقی افراد اثر می‌گذارد. پیوستگی اخلاق و سیاست در اندیشه کسانی مانند فارابی، دراصل، بازتاب همین واقعیت است. همان‌طور که در حدیث معروفی بیان شده است، غایت بعثت پیامبر گرامی اسلام تتمیم مکارم اخلاقی انسان است و چنین هدفی جز از طریق ساختن جامعه خوب ممکن نیست. اصلا دلیل توجه پیامبران به سیاست که می‌توان آن را مدیریت جامعه نامید، همین اثرپذیری حیات اخلاقی انسان از چگونگی زیست اجتماعی اوست.

ذکر این نکته ضروری است که در یونان باستان تمایزی بین زیبایی و هنر وجود ندارد. این تمایز به دوره مدرن تعلق دارد که به امر دورنی هنر، یعنی زیبایی، از منظر ادراکی و مفهومی توجه شود و از این روست که اصطلاح زیباشناسی در این دوره وضع شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا