یزدفردا: کتاب قصه «قُمری توی ایوون» نوشته محمدرضا مرزوقی با تصویرگری پریسا اصلان خانی توسط کانون پرورش فکری کودک‌و نوجوان منتشر شد.

به گزارش یزدفردا: کتاب قصه «قُمری توی ایوون» نوشته محمدرضا مرزوقی با تصویرگری پریسا اصلان خانی توسط کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برای بالای هفت سال منتشر شده است. این کتاب قصه داستان دختری به نام آوین است که می‌خواهد خراب کردن لانه یک قمری بر روی پکیج داخل بالکن منزل شأن را تا به دنیا آمدن جوجه‌هایش از دست پدرش نجات دهد.

در معرفی این کتاب آمده است:

«از وقتی قمری خانوم آمده بود تابستان در خانه بیشتر خوش می‌گذشت. می‌توانستم کلی با او وقت بگذرانم. خوبیش این بود همیشه به حرفایم گوش می‌داد. هیچ‌وقت هم توی حرفم نمی‌پرید.»

محمد رضا مرزوقی نویسنده این کتاب در سال ۱۳۵۵ متولد شد. «عاتکه» عنوان اولین کتاب اوست که در سال ۱۳۸۰ توسط نشر روشنگران به چاپ رسید. رمان دیگرش به نام «تل عاشقون» با همکاری نشر افق، و رمان‌های «پسین شوم» و «بارداری بی هنگام آقای میم» با همکاری نشر روشنگران منتشر شد. او در این سال‌ها جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط زیست نیز داستان‌هایی نوشته که برخی از آنها توسط نشر امیرکبیر به چاپ رسیده اند. فیلمنامه نویسی و فیلم سازی مستند از فعالیت‌های دیگر محمد رضا مرزوقی است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«دیدم بابا با کیف لوازمش به بالکن آمد. بعد شیر فلکه‌های زیر پکیج را بست و مشغول باز کردن پیچ‌ها شد. دویدم تا مامان را خبر کنم.

بابا گفت: «پرنده بی پرنده. هزارتا مریضی با خودشون میارن. چی بهش می گن، آنفولانزای مرغی.»

مامان گفت: «خودت می گی مرغی. این قمریه.»

بابا گفت: «چه فرقی می کنه؟ من نگران شمام.» به رُزی که با عروسک خرسی اش بازی می‌کرد، اشاره کرد: «این طفلک چه گناهی داره؟»

مامان پیچ گوشتی را از بابا گرفته بود. اما کیف وسایل هنوز دست بابا بود. گفت: «حالا تموم مشکلات دنیا شده یه پرنده؟»

بابا دست‌هایش را مثل وقتی سربازها توی جنگ تسلیم می‌شوند، بالا برد. گفت: «باشه خانم. تسلیم.» بعد انگار لجش گرفته باشد، گفت: «ولی جای این پرنده این جا نیست.»

نگاهم به لانه قمری خانم افتاد. تو دل خدا خدا می‌کردم تا بابا بخواهد آنها را از بالکن بیرون کند، جوجه‌ها سر از تخم در بیاورند. وقتی به مامان گفتم، گفت: «مگه یه روز دو روزه؟ الان هم به دنیا بیان، کلی طول میکشه تا بپرن.»

باید کاری می‌کردم بابا نتواند خانه قمری خانم را خراب کند اما چه کاری؟

کتاب «قُمری توی ایوون» در ۳۲ صفحه با شمارگان دو هزار و پانصد نسخه و قیمت ۲۱ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا