یزدفردا: این کتاب می‌تواند برای این دسته از افراد که مشکلاتی در تصمیم‌گیری دارند، مفید باشد. موضوع این کتاب روش‌هایی است که تصمیم‌گیری را برای افراد آسان می‌کند؛ قانون‌ها و قواعدی که افراد به‌صورت شخصی می‌توانند برای خودشان وضع کنند.

گرفتار شدن در حلقه افکار بی‌ثمر حس ناخوشایندی دارد و اگر به درستی نتوانیم میان افکار خود تمایز و اولویت ایجاد کنیم احتمالا افکار شبیه به باری غیرقابل حمل می‌شود که جز استرس و اضطراب، کاری در مقابلشان نمی‌توانیم انجام دهیم. در خصوص همین موضوع با فاطمه ضیاء توحیدی مترجم کتاب «زیاد فکر نکنید» اثر آن بوگل گفتگویی انجام دادیم.

توحیدی درباره انگیزه‌های ترجمه کتاب گفت: آن زمانی که به‌دنبال کتاب جالبی برای ترجمه بودم به این کتاب برخوردم. در اطراف ما همواره یک سری افرادی هستند که تصمیمات زیادی می‌گیرند و به سختی تلاش می‌کنند کاری انجام دهند ولی معمولا به نتیجه‌ای نمی‌رسند. همه ما با این افراد مواجه شده‌ایم. افرادی که قصد دارند کارهایی عالی انجام دهند اما موفق نمی‌شوند.

وی افزود: وقتی با این کتاب مواجه شدم فهمیدم که این کتاب می‌تواند برای این دسته از افراد که مشکلاتی در تصمیم‌گیری دارند، مفید باشد. موضوع این کتاب روش‌هایی است که تصمیم‌گیری را برای افراد آسان می‌کند؛ قانون‌ها و قواعدی که افراد به‌صورت شخصی می‌توانند برای خودشان وضع کنند.

توحیدی بیان کرد: همچنین این کتاب به کارهایی اشاره می‌کند که نباید به آن‌ها بپردازیم. خانم آن بوگل به‌صورت گام به گام روش‌هایی را به مخاطبان آموزش می‌دهد که بتوانند به درستی تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: نویسنده این کتاب، خانم آن بوگل، این کتاب را به صورت زندگینامه نوشته است. ایشون در مورد خودش و دیدگاه‌هایش توضیح می‌دهد. البته در جاهایی از کتاب به زندگی دوستانش نیز اشاره می‌کند و شرایطی که برای آن‌ها رخ داده را به یاد می‌آورد. وضعیت‌هایی که دوستانش نتوانسته‌اند درست تصمیم‌گیری کنند.

توحیدی افزود: با اینکه مشغله‌های دیگری نیز داشتم اما ترجمه این کتاب را پیگیری کردم و نزدیک به دو ماه ترجمه آن طول کشید. تقریبا تمام کتاب‌هایی که تا امروز ترجمه کرده‌ام مربوط به ذهن و فعالیت‌های ذهنی می‌شود. مشکلاتی که در افراد جامعه متداول است و به تکرار دیده می‌شود.

این مترجم درباره آثار دیگری که ترجمه کرده است عنوان کرد: غیر از این کتاب، سه کتاب دیگر نیز ترجمه کرده‌ام. عادات پنهان نوابغ، یکی از این کتاب‌هاست که به عادات نوابغ می‌پردازد و شرایط و تصمیماتی که آن‌ها را به آن نقطه رسانده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: کتاب دیگری ترجمه کرده‌ام درباره آلزایمر و اینکه چگونه می‌شود از بروز آلزایمر جلوگیری کرد. کتاب دیگری نیز ترجمه کرده‌ام که درباره دوپامین و اثرات آن بر ذهن و مغز است که همین روزها احتمالا آماده ویرایش و چاپ می‌شود.

توحیدی گفت: در کتاب «زیاد فکر نکنید» یک سری تمرین‌ها و مطالب مفید وجود دارد برای افرادی که مدام دچار نشخوارهای ذهنی می‌شوند. کتاب توصیه می‌کند هر فردی برای تصمیم‌گیری‌های خود قواعد و قوانینی را وضع کند و به ارزش‌گذاری افکار خود بپردازد.

افراط در فکر کردن بیشتر در زمان‌هایی است که انرژی ذهنی خود را صرف چیزهایی می‌کنیم که ارزش آن را ندارند. زمان‌هایی که به نظر می‌رسد نمی‌توانیم به چیز دیگری فکر کنیم. زیاد فکر کردن اشکال مختلفی دارد. گاهی شبیه به یک نگرانی ساده است وگاهی ممکن است شبیه به یک سناریوی پیچیده و ترسناک به نظر برسد.

آن بوگل در کتاب «زیاد فکر نکنید»، در ۱۴ فصل به جنبه‌های مختلف افکار و پیامدهای زیاد فکر کردن اشاره کرده است. او می‌گوید: وقتی در مورد زیاد فکر کردن صحبت می‌کنیم منظورمان فکر کردن به نیازهای اساسی مثل داشتن جای خواب یا به دست آوردن وعده‌های غذایی بعدی‌مان نیست. در اینجا قصد داریم در مورد تصمیمات مهم زندگی مثل تغییر شغل یا پایان دادن به رابطه یا نقل مکان به جایی دیگر صحبت کنیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا