یزدفردا: با روی کارآمدن دولت مردمی سیزدهم، حرکت اقتصادی دولت در مسیر تحول و توجه به مسائل اقتصادی جامعه و مردم مورد توجه ویژه قرار گرفت و شعار " تحول آغاز شده است " به معنای واقعی کلمه در سیاست های اقتصادی استان یزد شکل گرفته است.

به گزارش یزدفردا: در یکسال فعالیت دولت مردم، مجموعه های اقتصادی استان به خصوص مدیران استانی وزارت اقتصاد تلاش خود را بر محور سیاست های دولت تنظیم کرده اند و هم و غم خود بر تحقق شعارهای دولت گذاشته اند.

مسئولان اقتصادی استان یزد با هم اندیشی و همگرایی در مسیر این سیاست ها حرکت می کنند که نتیجه آن بهبود عملکرد و فعالیت های تیم اقتصادی استان می باشد.

به مناسبت هفته دولت مدیران استانی وزارت اقتصاد گردهم آمدند و در نشست خبری مشترک به خبرنگاران و اصحاب رسانه استان یزد عملکرد مجموعه خود را گزارش دادند.

سرمایه گذاران خارجی  ۳۴ میلیون دلاری خارجی ها  در یزد

 مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد به مناسبت هفته دولت با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در یکسال فعالیت دولت سیزدهم گفت: سرمایه گذاران خارجی طی این مدت بیش از ۳۴ میلیون دلار در قالب هفت طرح در یزد سرمایه گذاری کردند.

 محمد دهقان منشادی با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر با اعلام آمادگی کامل برای برای جذب سرمایه گذاران پس از گشایش‌های اقتصادی آتی کشور افزود: این سرمایه‌گذاری ها با اولویت کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، هندوستان، عراق، هند و حتی اتریش بوده است و تاکنون بیش از 20 میلیون دلار آن جذب شده است.

وی با بیان اینکه استان یزد در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی دارای مرکز سرمایه گذاری مستقل است و با فعالیت درخشان خود تبدیل به یکی از برندهای کشور شده اظهارداشت: با توجه به گشایش هایی که ممکن است در  آینده برای کشور ایجاد شود استان امادگی دارد که در زمینه جذب سرمایه گذاران جدید در حوزه اقتصاد فعالیت کرده و سرمایه گذران را جذب کند.

وی گفت: در همین راستا علاوه بر تهیه و تدوین فرصت‌ها و اطلس سرمایه‌گذاری استان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌نام آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی فراهم شده است.

دهقان منشادی همچنین از ایجاد فرصت های سرمایه گذاری بی نام در یزد خبر داد و گفت: مجوزهای لازم برای این فرصت ها آماده شده و به محض تامین سرمایه، سرمایه گذاران می توانند کار خود را آغاز کنند.

وی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی، بحث اول گسترش مطالعات و دانش اقتصاد در حوزه تصمیم گیری استان است و در این راستا ۲۰ گزارش تحقیقی و دو کتاب منتشر شده و توانستیم ادبیات اقتصادی را در استان ترویج دهیم.

وی به ایجاد پنجره واحد برای صدور مجوزهای کسب و کار اشاره و عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات اداره کل اقتصاد و دارایی استان شناسایی قوانین مخل در حوزه کسب و کار و بخش های مربوطه دیگر است که در قالب فرآیندی مستقل در حال جمع آوری است.

وی تلاش و پیگری استان برای رفع قوانین مخل در فضای کسب و کار در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: با اطلاع قوانین این بخش ۶۰ هزار فعال این حوزه در سطح کشور از مزایای آن بهره مند شدند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد همچنین با اشاره به ایجاد درگاه ملی مجوزهای کسب و کار در یزد اظهار داشت: این درگاه برای کارآفرینان پنجره واحد صدور مجوزهاست و تمامی متقاضیان ایجاد کسب و کار می توانند مجوزهای خود را الکترونیکی پیگیری کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد همچنین از ساماندهی ۷۰۰ ملک دولتی از مجموع ۷ هزار ملک دولتی موجود در استان یزد خبر داد و بیان کرد:  فروش اموال مازاد دولت در استان یکی از سیاست های دولت است که به جد در استان در حال پیگیری است و تاکنون ۷۰ ملک مازاد شناسایی و ۵۴ مجوز فروش دریافت شده است.

وی یادآور شد: طی یکسال گذشته ۲۲ ملک دولت در استان به فروش رسیده و این سیاست در سال جاری نیز با قوت بیشتری در حال پیگیری است و پول حاصل از فروش به خود استانها باز می گردد و در جهت تسریح در امور توسعه‌ای استان صرف می شود.

دهقان منشادی با اشاره به نقش نظارتی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد ادامه داد: در حوزه نظارت مالی به عنوان ناظر مالی درون دولت در استان در حال فعالیت هستیم و همه دستگاه هایی که از اعتبارات دولتی استفاده می کنند، مشمول نظارت اقتصاد و دارایی می شوند.

دهقان منشادی، نظارت بر فعالیت های مالی 80 دستگاه دولتی و 26 نهاد عمومی غیردولتی استان را یکی دیگر از اقدامات این اداره کل در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: بدهی و مطالبات دستگاههای دولتی که هم اکنون حدود ۲۳ هزار میلیارد ریال است  مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته است.

دبیر ستاد درآمد استان در ادامه درامدهای عمومی سال گذشته استان به عنوان درآمد پایدار را هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال تا کنون نیز چهار هزار و ۳۰۰ میلیون تومان درآمدهای عمومی در استان محقق شده است و اسناد خزانه به مبلغ 300 میلیارد تومان نیز به صورت مناسبی در استان جذب شده است.

دهقان منشادی از ساماندهی حساب‌های دستگاه‌های اجرایی و تمرکز آن در بانک مرکزی در راستای کمک به مدیریت نقدینگی و جلوگیری از رکود منابع دولتی در دستگاه‌های دولتی و اقدام به موقع جهت پرداخت حقوق کارکنان دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در حوزه سرمایه گذاری و حوزه نظارت مالی شاهد حداکثر سرمایه گذاری و کمترین اختلالات مالی در نظارتهای مالی در استان باشیم.

دهقان منشادی با اشاره به مشارکت ۶2۰ هزار نفر در استان یزد در سهام عدالت، اظهار کرد: خوشبختانه سود سهام عدالت سال 1399 در پایا سال 1400 در استان پرداخت شد.

 

پرداخت ۹۳ درصد منابع بانکی استان یزد به تسهیلات/ خوش حسابی یزدی ها در بازپرداخت آن 

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان یزد گفت: عملکرد شبکه بانکی استان عمدتا پرداخت تسهیلات است که استان در سال گذشته ۷۴ درصد و امسال تا پایان تیرماه هم ۹۳ درصد منابع بانکی به پرداخت تسهیلات اختصاص یافت و یزدی ها هم در بازپرداخت تسهیلات خوش حسابی خود را ثابت کردند.

  سیدناصر میررحیمی هم  با اشاره به افزایش تسهیلات ازدواج از ۷۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوجهای زیر ۲۳ و ۲۵ سال به ۱۵۰ میلیون تومان افزود: امسال چهار هزار و ۹۶۲ فقره  وام ازدواج به مبلغ  ۷۰۵ میلیارد تومان پرداخت شد و استان در این زمینه عملکرد موفقی را تاکنون ارائه نموده است.

وی با اشاره به ابلاغ تسهیلات فرزندآوری از ششم اردیبهشت گفت: در این زمینه  هفت هزار و ۳۶۰ فقره وام به مبلغ ۳۱۳ میلیارد تومان در استان پرداخت شده است.

میررحیمی با بیان این که امسال تاکنون ۷۸ فقره وام به دانش بنیان ها به مبلغ ۴۳۳ میلیارد تومان پرداخت شده است گفت: در سال گذشته ۸۳.۵ میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده ولی خوشبختانه از مجموع سه هزار میلیارد تومان تاکنون ۱۴.۴ درصد محقق شده است.

وی از پرداخت ۳۴۸ فقره وام در بخش نهضت ملی مسکن به مبلغ ۷۸۸ میلیارد تومان، پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ به تعداد ۸۵۰ فقره به مبلغ ۶۶۹ میلیارد تومان، پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ به تعداد ۳۴۵۱ فقره به مبلغ ۲۶۲ میلیارد تومان و پرداخت ۱۷۸۲ فقره وام سرمایه در گردش طرح مردمی سازی یارانه ها به مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان در سالجاری خبر داد.

دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان با اشاره به این که در سال ۱۴۰۰ تسهیلات کمک‌ ودیعه مسکن ۲۵ میلیون تومان بوده است، گفت: امسال این تسهیلات برای مرکز استان ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله و نرخ ۱۲ درصد است.

وی در مورد تسهیلات تبصره ۱۸ گفت: در این رابطه به ۱۰۶ طرح در قالب هشت بانک استان جمعاً ۶۶۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که ۷۷ درصد آن محقق شده و ۲۲۱ میلیارد تومان آن در دستور پیگیری است و مقرر شده تا ۲۰ شهریورماه این بخش از سهمیه سال ۱۴۰۰ استان نیز جذب و پرداخت شود.

رشد شاخص های تجارت فرامرزی یزد در دولت سیزدهم

مدیرکل گمرک یزد از رشد شاخص های تجارت فرامرزی استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: کالاهای صادراتی و وارداتی گمرک یزد در یکسال اول فعالیت دولت سیزدهم از حیث وزن و ارزش با رشد روبه رو بوده است.

محمد حسین سلمانی ندوشن اظهارداشت: در یکسال اول فعالیت دولت سیزدهم 3  میلیون و 213 هزار تن کالا به ارزش بیش از 491 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه از نظر وزن 2 و از نظر ارزش 11 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در همین مدت بیش از 104 هزارتن کالا به ارزش تقریبی ۲۷۰ میلیون دلار از گمرک یزد به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه از نظر وزن 29 و از حیث ارزش 22 درصد رشد داشته است.

سلمانی با اشاره به سوال خبرنگاران در خصوص علت پائین بودن ارزش کالاهای صادراتی و وجود شایعاتی مبنی  بر خام فروشی در حوزه صادرات استان، خاطرنشان کرد: ارزش پائین کالاهای صادراتی دلیلی بر خام فروشی نیست، عمده کالاهای صادراتی یزد کاشی و سرامیک، ظروف شیشه ای ، مقاطع و سازه های فولادی، انواع نایلون و گرانول، انواع هیدرو کربن های سبک و ترکیبات مولیبدن است که فرایند تولید نسبتا پیچیده ای نیز دارند.

مدیرکل گمرک یزد با تاکید بر اینکه ارزش کالاهای صادراتی استان پائین است وگرنه هیچ ماده خامی از گمرک یزد صادر نمی شود افزود: کالاهای صادراتی یزد در این مدت اکثرا به کشورهای همسایه شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، عمان وبلژیک ارسال شده است.

وی با اشاره به 52 هزار فقره اظهارنامه صادراتی گمرک یزد در سال گذشته خاطرنشان کرد: روزانه 500 تا 600 کامیون صادراتی از گمرک یزد به خارج کشور صادر می شود و این حجم وسیع صادرات در حالی است که همه رویه های گمرکی در استان انجام می شود.

۳۰۰ میلیارد تومان به خسارت دیدگان حوادث مختلف پرداخت شد

مدیر کل بیمه ایران در استان یزد توسعه صنعت بیمه را یکی از ملاک های توسعه یافتگی جامعه عنوان کرد  و گفت:  طی یکسال گذشته و در دولت سیزدهم بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به خسارت دیدگان حوادث مختلف از جمله رانندگی به خسارت دیدگان پرداخت شد.

زین العابدین عقیلی فر پرداخت خسارت ناشی از سیل اخیر  را از دیگر اقدامات این شرکت بیان کرد و گفت: این شرکت پس از وقوع سیل به سرعت وارد عمل شد تا واحدهای دارای بیمه شناسایی شدند.

وی گفت: واحدهای مسکونی که دارای بیمه نامه حوادث و اتش سوزی بودند پس از تشکیل پرونده و خسارت انها پرداخت خواهد شد.

وی از راه اندازی سامانه"  ایران من" به منظور پرداخت خسارت به منظور سرعت بخشیدن به کارها و رضایتمندی مردم خبر داد و گفت: حادثه دیدگان می توانند با عضویت در این سامانه مدارک خود را به صورت الکترونیکی بارگذاری کنند و پس از بررسی و تائید ، خسارت در محل پرداخت خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی بیمه های استان یزد ادامه داد: در سال جاری تفاهم نامه ای با شرکت های دانش بنیان منعقد شده که تمام نیازهای بیمه در آن دیده شده است  و در قالب این تفاهم نامه تمام پوشش های بیمه ای مورد نیاز شرکت های دانش بنبان ارائه خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش حلقه مفقوده صنعت بیمه را آموزش بیان کرد و بر ضرورت توجه به این امر تاکید کرد.

 

ساماندهی و تعیین تکلیف کالاهای قاچاق موجود در انبارهای یزد

مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان یزد گفت: انبارهای کالای قاچاق در دولت سیزدهم ساماندهی و وضعیت آنها تعیین تکلیف  شد.

علی محمد زمانی  با اشاره به نامناسب بودن وضعیت انبارهای تملیکی و دپوی کالاهای قاچاق قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم افزود: برخی کالاها از سال ۹۳ در انبارها بلاتکلیف مانده بود که در این دولت وضعیت آنها مشخص شد.

وی با اشاره به توقیف ۱۱ دستگاه خودروی خارجی قاچاق در یزد گفت: این خودروها طبق مقررات به شرط صادرات به مزایده گذاشته شده است؛ ما به دلیل اینکه بیش از یکسال از زمان تولید آنها  سپری شده هنوز درخواستی مبنی بر خرید آن اعلام نشده است.

مدیر اموال تملیکی استان یزد، رسیدگی به پرونده های کالای قاچاق را از اولویت های کاری این مجموعه در یکسال اخیر عنوان کرد و گفت: حدود ۱۷۰ پرونده مربوط به سنوات قبل که رسیدگی به آنها بسیار زمان بر بود  در این دولت در دستور کار قرار گرفت و اغلب آنها تعیین تکلیف شد و تنها تعدادی از پرونده های مربوط به ماینرها به دلیل نبود دستور العمل خاص تعیین تکلیف نشده است.

فعالیت 18 شرکت یزدی در بورس و فرابورس

مدیر بورس منطقه ای یزد با اشاره به اینکه استقبال مردم نسبت به بورس در حال افزایش و رو به احیاء می باشد گفت: ۱۸ شرکت یزدی در بورس و فرابورس  پذیرفته شدند و در حال  فعالیت هستند.

محمد حسن ابوترابی افزود: در حال حاضر صنعت فولاد، پتروشیمی و کشاورزی و ... در بورس فعال هستند و  خودرو و سیمان نیز مهمترین تولیدات صنعتی است که در حال حاضر در بورس کالا خرید و فروش می شود.

وی اضافه کرد: اگر چه بورس در یک مقطع زمانی  افت و خیز داشت و  برخی افراد متضرر هم شدند اما با توجه به نوع کالاهایی که هم اینک از طریق بورس عرضه می شود می توان خرید و فروش های باصرفه تر و ارزانتری را در مقایسه با بازار خارج از بورس انجام داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم می توانند به راحتی سیمان مورد نیاز، خودرو مورد علاقه و سایر محصولات را از بورس کالا با قیمت منصفانه و قیمت گذاری دستوری با رقابتی که از طریق بورس کالا بین خریداران و فروشندگان ایجاد می گردد خریداری نمایند که باعث بهبود و رضایت سهامداران می گردد .

ابوترابی افزود: اکنون ۳۵ ایستگاه معاملاتی در استان وجود دارد و کارگزاران به منظور دسترسی بهتر مردم، در گستره جغرافیایی گسترده تری فعالیت می کنند و در تمامی شهرستانهای استان فعال هستند.

وی بازارهای فعال در بازار سرمایه استان یزد را شامل بازار  بورس اوراق بهادار،  بازار فرابورس ، بازار بورس انرژی و بازار بورس کالا  اعلام کرد و یادآور شد: محصولات و ابزارهای مالی قابل معامله در بازارها متفاوت می باشد .بدین منظور شناختی که عموم مردم از بورس  دارند بازار بورس اوراق بهادار می باشد و سایر  بورس ها کمتر مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از  ۹ هزار سهامدار جدید وارد بورس یزد شدند گفت:  در  5 ماهه سال1401 حجم کل سهام مبادله شده برابر 6 هزار و 377میلیون  سهم به ارزش ریالی 38هزار و 325 میلیارد ریال بوده است.

وی شاخص کل بورس یزد در سال جاری را یک میلیون و 424 هزار مورد اعلام کرد  و گفت: در سال 1400 ، بورس منطقه ای یزد ، از لحاظ ارزش معاملات رتبه 4 را در میان بورسهای مناطق کل کشور اخذ نموده و در سال 99، رتبه 7 و در تیر ماه 1401، رتبه 6 را داشته است .

وی گفت: در سال های  گذشته در شهرستان های میبد ، اردکان ، مهریز  و ابرکوه  ، بافق، بهاباد، جهت رفاه حال سهامداران دفاتر معاملاتی بورس اوراق بهادار تأسیس شد که در آنجا نیز کلیه عملیات خرید و فروش سهام و انتقال و ... صورت می گیرد.

وی توجه به آموزش در بورس را ضروری دانست و گفت: در راستای آموزش و فرهنگ سازی نیز بورس یزد، فعالیتهای مختلفی را انجام می دهد که می توان به برگزاری دوره های آموزشی  برای عموم مردم و دانش آموزان و دانشجویان ، برگزاری کارگاه های آموزشی  جهت کارکنان ادارت و موسسات اشاره نمود که در 5 ماهه سال 1401   تعداد 350 نفر با بورس و نحوه فعالیت در آن آشنا شده اند و تعداد 100 نفر در کارگاههای آموزشی برگزار شده توسط بورس شرکت کرده اند که این کارگاه های مختص کارکنان بانکها  و ادارات دولتی بوده اند .

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا