مدیر بورس منطقه ای یزد با اشاره به اینکه استقبال مردم نسبت به بورس در حال افزایش و رو به احیاء می باشد گفت: ۱۸ شرکت یزدی در بورس و فرابورس پذیرفته شدند و در حال فعالیت هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، محمد حسن ابوترابی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در حال حاضر صنعت فولاد، پتروشیمی و کشاورزی و ... در بورس فعال هستند و  خودرو و سیمان نیز مهمترین تولیدات صنعتی است که در حال حاضر در بورس کالا خرید و فروش می شود.

وی اضافه کرد: اگر چه بورس در یک مقطع زمانی  افت و خیز داشت و  برخی افراد متضرر هم شدند اما با توجه به نوع کالاهایی که هم اینک از طریق بورس عرضه می شود می توان خرید و فروش های باصرفه تر و ارزانتری را در مقایسه با بازار خارج از بورس انجام داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم می توانند به راحتی سیمان مورد نیاز، خودرو مورد علاقه و سایر محصولات را از بورس کالا با قیمت منصفانه و قیمت گذاری دستوری با رقابتی که از طریق بورس کالا بین خریداران و فروشندگان ایجاد می گردد خریداری نمایند که باعث بهبود و رضایت سهامداران می گردد .

ابوترابی افزود: اکنون ۳۵ ایستگاه معاملاتی در استان وجود دارد و کارگزاران به منظور دسترسی بهتر مردم، در گستره جغرافیایی گسترده تری فعالیت می کنند و در تمامی شهرستانهای استان فعال هستند.

وی بازارهای فعال در بازار سرمایه استان یزد را شامل بازار  بورس اوراق بهادار،  بازار فرابورس ، بازار بورس انرژی و بازار بورس کالا  اعلام کرد و یادآور شد: محصولات و ابزارهای مالی قابل معامله در بازارها متفاوت می باشد .بدین منظور شناختی که عموم مردم از بورس  دارند بازار بورس اوراق بهادار می باشد و سایر  بورس ها کمتر مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از  ۹ هزار سهامدار جدید وارد بورس یزد شدند گفت:  در  5 ماهه سال1401 حجم کل سهام مبادله شده برابر 6 هزار و 377میلیون  سهم به ارزش ریالی 38هزار و 325 میلیارد ریال بوده است.

وی شاخص کل بورس یزد در سال جاری را یک میلیون و 424 هزار مورد اعلام کرد  و گفت: در سال 1400 ، بورس منطقه ای یزد ، از لحاظ ارزش معاملات رتبه 4 را در میان بورسهای مناطق کل کشور اخذ نموده و در سال 99، رتبه 7 و در تیر ماه 1401، رتبه 6 را داشته است .

وی گفت: در سال های  گذشته در شهرستان های میبد ، اردکان ، مهریز  و ابرکوه  ، بافق، بهاباد، جهت رفاه حال سهامداران دفاتر معاملاتی بورس اوراق بهادار تأسیس شد که در آنجا نیز کلیه عملیات خرید و فروش سهام و انتقال و ... صورت می گیرد.

وی توجه به آموزش در بورس را ضروری دانست و گفت: در راستای آموزش و فرهنگ سازی نیز بورس یزد، فعالیتهای مختلفی را انجام می دهد که می توان به برگزاری دوره های آموزشی  برای عموم مردم و دانش آموزان و دانشجویان ، برگزاری کارگاه های آموزشی  جهت کارکنان ادارت و موسسات اشاره نمود که در 5 ماهه سال 1401   تعداد 350 نفر با بورس و نحوه فعالیت در آن آشنا شده اند و تعداد 100 نفر در کارگاههای آموزشی برگزار شده توسط بورس شرکت کرده اند که این کارگاه های مختص کارکنان بانکها  و ادارات دولتی بوده اند .

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا