یزدفردا: اولین مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی تفت و دهمین مرکز مشاوره ژنتیک استان همزمان با هفته دولت افتتاح شد.

به گزارش یزدفردا: معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد در مراسم افتتاح این مرکز گفت: پیشگیری از معلولیت‌ها یکی از مهمترین سیاست‌های بهزیستی است و در همین راستا مراکز مشاوره ژنتیک در استان راه اندازی می‌شود.

ناصرصباغزادگان با اشاره به فعالیت‌های متنوع بهزیستی در پیشگیری از معلولیت‌ها افزود: غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال یکی از این برنامه هاست که به دلیل بی علامت بودن تنبلی چشم در کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی تصریح کرد: غربالگری شنوایی کودکان، برنامه آموزش پیشگیری از معلولیت ها، انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک از دیگر برنامه‌های بهزیستی است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان در خصوص ضرورت انجام مشاوره ژنتیک گفت: تصور عامیانه این است اگر زوجینی خطر بروز معلولیت دارند از ازدواج آن‌ها جلوگیری شود در حالی که خطر بروز معلولیت در فرزندان برخی زوجین بیشتر از سایرین است.

صباغزادگان با بیان اینکه مشاوره ژنتیک، به زوجین درباره معلولیت‌ها آموزش و آگاه سازی می‌دهد، اظهار داشت: زوجینی که ازدواج فامیلی دارند و فردی معلول در خانواده هست و یا بالای ۳۵ سال قصد بارداری دارند باید تحت مشاوره و آزمایش ژنتیک قرار بگیرند.

وی با اشاره به بهره مندی ۷۰۰ نفر در استان طی سالجاری از خدمات مشاوره ژنتیک گفت: سال گذشته نیز پنج هزار و ۱۳۶ نفر خدمات مشاوره ژنتیک و کمک هزینه آزمایشگاه ژنتیک دریافت کرده اند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا