جمعی از کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد صبح امروز به منظور پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی در این دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش یزدفردا: خواسته این دانشجویان اصلاح مصوبه آموزشی در خصوص پرداخت کارانه کرونا و افزایش کمک هزینه تحصیلی و پرداخت معوقات، به رسمیت شناختن مشکلات صنفی و رفاهی و احیای حرمت و کرامت اینترن‌ها است.

یک فعال صنفی – دانشجویی با انتقاد از به رسمیت نشناختن دانشجویان به عنوان نیرو‌های پرسنلی گفت: در بسیاری از کشور‌ها اینترن‌ها به عنوان دانشجویان سال آخر به عنوان پزشک محسوب می‌شوند، اما در کشور ما زمانی که کرونا و بحرانی پیش می‌آید ما را به عنوان پرسنل می‌شناسند، ولی هنگام پرداخت حقوق و خدمات رفاهی ما را به عنوان یک دانشجو می‌پذیرند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: پس از درخواست دانشجویان از رهبری و دستور وزیر بهداشت مبنی بر افزایش حقوق دستیاران و اینترن‌های پزشکی، دیگر جای شک و ابهامی باقی نمی‌ماند. از سال گذشته تا کنون نه تنها کارانه کرونا به ما پرداخت نشده، بلکه خدماتی، چون غذای رایگان هم حذف شده است.

وی اشاره کرد: شان و جایگاه ما در بیمارستان‌ها به دور از انتظار است. جایگاه پزشک عمومی هم در دید مردم و هم در مراکز درمانی به گونه‌ای شده که درخواست برای دستیاری را زیاد کرده است. از طرفی با کاهش ظرفیت آزمون دستیاری، راه رسیدن به تخصص هم سخت شده است.

این فعال دانشجویی با انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت نسبت به پزشک‌های عمومی تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا سیستم درمانی به صورت ارجاع تدوین شده است. یعنی قبل از آنکه مریض برای علت‌یابی به متخصص رجوع کند برای معاینه اولیه به پزشک عمومی مراجعه می‌کند. در حالی که در کشور ما سال‌هاست طرح هایی، چون پزشک خانواده مورد غفلت واقع شده است.

وی با اشاره به تعهد وزارت بهداشت برای گذراندن طرح دو ساله گفت: دستمزد دستیاران بسیار پایین و کشیک‌های ما زیاد است کار در مراکز و بیمارستان‌های دیگر غیرقانونی است. یعنی ما اجازه نداریم با مهری که داریم، مریضی را جز در مراکز دیگر ملاقات کنیم.

در پایان وی با انتقاد از عملکرد مسئولین دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص فراهم کردن امکانات رفاهی و صنفی دانشجویان خاطر نشان کرد: بار‌ها جلساتی را با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار کرده ایم و در آن مسئله حقوق انترن‌ها و پاویون و مسائل آموزشی مطرح شده که متاسفانه عملکرد مسئولان یا ناقص بوده یا انجام نگرفته است.

این تجمع که ۲ ساعت به طول انجامید با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد به عنوان نماینده وزارت بهداشت در میان دانشجویان خاتمه یافت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا