رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

حجت‌ا… عبدالملکی متولد سال 1360 در شهر ری و دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) و دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان، مدتی معاونت کمیته امداد امام خمینی(ره) را به عهده داشت و در برنامه‌های تلویزیونی «بدون توقف» و «مسابقه‌ی میدون» حضور داشت و از طرف دولت سیزدهم به عنوان جوان انقلابی و صاحب ایده‌های بزرگ به مجلس شورای اسلامی معرفی و با بیش از 190 رأی نمایندگان مجلس یازدهم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.

مناسب می‌داند به اختصار وعده‌ها و ادعاهای وزیر مستعفی کار را بررسی و در این زمینه با طرح پرسشی از سیدابراهیم رئیسی نظر خوانندگان آیینه یزد را به موارد ذیل جلب ‌نماید تا مشخص گردد وعده‌ها و ادعاهای عبدالملکی تا چه حد تحقق یافته است و چرا به عنوان صاحب ایده‌های بزرگ او را بر کرسی وزارت نشاندند و دست‌آورد 10ماهه حضور در آن وزارتخانه مهم که در واقع ادغام سه وزارتخانه کار، تامین اجتماعی و تعاون می‌باشد تاکنون چه بوده است؟ آنگاه برای خوانندگان مشخص گردد بسیاری از ادعاها و شعارهای داده شده از سوی وزیر تعاون، ناشی از توهم بوده است. عبدالملکی نوشته است:

– قوه قضائیه به جدّ وارد پرونده بازار خودرو شده و افراد موثری را از مراکز تولیدی، تجاری و اداری ذی‌مدخل بازداشت کرده است به زودی فرضیه صحیح «تاثیر محدود تحریم‌ها در اخلال بازار خودرو و نقش اساسی اخلال‌گران اثبات خواهد شد، تحریم‌های خارجی بیست درصد و تحریم‌های داخلی هشتاد درصد» و راز موفقیت صنعت خودروی کره‌جنوبی را درب کوچک پارکینگ کره‌ای‌ها می‌دانست آنقدر کوچک که ماشین کره‌ای‌ها از آن رد نشود.

– عبدالملکی در زمان دولت دوازدهم آرزو می‌کرد: کاش تو جلسه هیات‌دولت وقت می‌دادن برای بزرگوارا دو ساعت اقتصاد تحریم می‌گفتم تا بدونن با تدبیر هر نوع تحریم اقتصادی قابل مدیریت کردنه و حضرات اینجوری از تهدیدات ترامپ قالب تهی نمی‌کردن، ترامپ خوب طرفش رو شناخته، بی‌سواد، بی‌تدبیر، بزدل، وابسته!!

– مردم شریف و عزیز ایران! باسلام مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است به شرط این‌که رئیس‌جمهوری انتخاب کنید که نفع خودش، وزرایش، دوستان و بستگانش در گرانی نباشد.

– با یک میلیون تومان هم می‌شود کار تولیدی کرد حتماً می‌پرسید چگونه؟ حق دارید! آموزش نداده‌ایم.

– مردم شریف و بصیر ایران! با سلام و احترام دولت با ارزپاشی به میزان سیصد میلیون دلار می‌تواند قیمت دلار را به کمتر از پانزده هزار تومان رسانده و دو ماه در همان سطح نگه دارد تامین این مبلغ برای بانک مرکزی از آب خوردن آسان‌تر است.

– در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد پنج جوان ایرانی خودرو لامبورگینی در ابعاد جهانی ساخته‌اند و چندی پیش پیشنهاد داده بود زمین‌های کشاورزی کل کشور را جهت ساخت و ساز و تولید به مردم واگذار کنیم تا مشکل اشتغال حل شود!!

– یکی از محورهای چهل‌گانه انقلاب اقتصادی 1400 صنعت خودرو است. انقلاب در صنعت خودرو با یک اقدام کوچک شدنی است. هرکس خودرو استاندارد تولید کرد، پلاک کنید!!

– در انقلاب اقتصادی 1400 سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد خواهد شد این بانک اطلاعاتی مانند نورافکنی در انبار عمل خواهد کرد که موش‌های موذی را نشان خواهد داد. کار مفسدان اقتصادی به فضل الهی تمام است.

– در 28 اسفندماه 1399 درباره قیمت مرغ نظر کارشناسی خود را اینگونه ابراز کرد: «داستان صف مرغ که می‌بینید اتفاقی نیست اینها در امتداد سیاست‌های اقتصادی آمریکاساز در دوره پهلوی دوم است که همچنان تداوم یافته و در دولت روحانی به اوج خود رسیده است و از شورای نگهبان خواست صلاحیت علی لاریجانی را تایید نکنند چون وضع اقتصادی بدتر می‌شود.

– در فروردین‌ماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که چرا جوانان به سراغ ازدواج نمی‌روند گفته بود چون از لحاظ اقتصادی آینده‌ای ندارند و برای حل این مسأله و آسان کردن ازدواج طرحی ارائه داد که مطابق آن در لحظه ازدواج دختر و پسر در محضر، یک شرکت به نامشان ثبت شود و بتوانند فعالیت اقتصادی خودشان را در کنار دیگر فعالیت‌ها از همان حجله زفاف شروع کنند البته با 5سال معافیت مالیاتی و به ازای هر فرزند می‌توانند 2سال معافیت مالیاتی دریافت کنند! ضمناً با اضافه کردن 57٪ به حقوق کارگران در سال 1401 چه چالش بزرگی ایجاد و باعث تعدیل تعدادی از نیروهای شاغل در کارگاه‌ها گردید.

محمود احمدی‌نژاد که قطعنامه‌های صادره علیه ایران و تحریم‌های ظالمانه امریکا و کشورهای استعماری در این زمینه را کاغذ پاره می‌دانست و در آن دوران دیدیم و شنیدیم که چه به روزگار مردم مؤمن و صبور این سرزمین آمد گاه چون وزیر کار دولت سیزدهم وعده‌های نشدنی می‌داد ازجمله می‌گفت: مگر زمین کم داریم اگر به هر خانواده ایرانی 1000 مترمربع زمین بدهیم دومیلیون هکتار زمین به مردم واگذار می‌شود و هریک از این قطعه زمین‌ها را می‌توان به 800 متر باغ و فضای سبز و 100 الی 200 مترمربع بنای مسکونی تبدیل کرد و بعد همان‌گونه که قول ساخت چهار میلیون خانه وزیر مسکن دولت سیزدهم اخیراً به نصف تقلیل پیدا کرد احمدی‌نژاد نیز در سفر به استان فارس پیشنهاد قبلی خود مبنی بر واگذاری 1000 مترمربع را به سیصد متر کاهش داد و در مورد کشف و تولید انرژی هسته‌ای توسط یکی از دانش‌آموزان 16ساله در بهمن‌ماه سال 1385 در یکی از مساجد جنوب شهر تهران اظهار داشت: «یک دبیر به من گفت که یکی از شاگردانش در خانه انرژی هسته‌ای کشف کرده. من زنگ زدم به رییس سازمان انرژی هسته‌ای که بررسی کنید. دانشمندان هسته‌ای ما تحقیق کردند و دیدند این دختر راست می‌گوید و در خانه‌اش انرژی هسته‌ای تولید کرده. الان خب این دختر یک دانشمند هسته‌ای شده است.

پنج سال بعد، سایت الف در 20 فروردین سال 90 در مقاله‌ای با عنوان «تولید انرژی هسته‌ای در آشپزخانه واقعیت داشت» از دستگاهی ساده و ارزان ‌قیمت برای همجوشی هسته‌ای یاد کرد و نوشت: این دستگاه که Fusor نام دارد و ما فعلاً معادل فارسی «همجوشار» را برای آن انتخاب می‌کنیم یکی از سازوکارهای مختلفی است که برای انجام واکنش همجوشی هسته‌ای پیشنهاد شده است… خبرگزاری برنا نیز پس از توافق لوزان در فروردین‌ماه سال جاری در گزارشی با عنوان «خانه به خانه تا رسیدن به دانشمند هسته‌ای 16 ساله!» نوشته بود که نه مسئولان سازمان انرژی اتمی و نه مسئولان بنیاد ملی نخبگان، اصلا از چنین دختری که حالا باید 25 ساله باشد، خبری ندارند.»(1)

دسته گل دیگری که احمدی‌نژاد به آب داد ماجرای واریز پول به حساب هریک از نوزادان ایرانی بود که مانند بسیاری از وعده‌های پیشین آنها بر زمین ماند. «در سال 1388 دکتر احمدی‌نژاد اعلام کرد، از سال 1389 به هر نوزاد ایرانی، در سال اول مبلغ ده میلیون ریال تعلق می‌گیرد و در سال‌های بعد مبلغ یک میلیون ریال به مدت بیست‌سال در حسابی غیرقابل‌برداشت واریز خواهد شد. وی همچنین از خانواده‌ها خواست که آنان نیز هر ماه مبلغ دویست هزار ریال به این حساب واریز کنند. به دنبال سخنان محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در پایان نخستین نشست استانی دور سوم سفرهای استانی دولت از تصویب طرح تامین آتیه مهر امام رضا(ع) با نام طرح تام در نشست هیأت دولت در مشهد مقدس خبر داد و در جمع خبرنگاران افزود: براساس این طرح یک میلیون تومان به هر فرد ایرانی در هر نقطه کشور اختصاص می‌یابد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: این مبلغ در حسابی ذخیره و ارقام والدین برای هر نوزاد نیز در این حساب ذخیره می‌شود. رحیمی گفت: وقتی که نوزاد به سن قانونی برسد، این مبلغ را برای ازدواج و سایر موارد یاد شده مورد استفاده قرار می‌دهد. دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح همین طرح که در نیمه‌شعبان سال 1389 در نهاد ریاست‌جمهوری با اهدای نمادین دفترچه حساب سپرده به دوازده نوزاد متولد سال ‌جاری، رسما آغاز شد، درباره این طرح دولت خود گفت: این طرح را هدیه امام عصر(عج) به ملت ایران تلقی می‌کنیم…»(2)

نمایندگانی که در دفاع از حجت‌ا… عبدالملکی در مجلس داد سخن دادند و او را فردی کاربلد، نخبه حوزه اقتصاد، دارای توان و تخصص کافی، جوانی انقلابی، سامان‌دهنده بیمه بازنشستگان، بیمه حوادث و بیمه از کارافتادگی، و توانمند و در ردیف وزیران بسیار قوی معرفی نمودند اکنون چه جوابی به مردم و موکلین خود می‌دهند؟ پاسخ صدها نفری که با اعتبار و آبروی آنان بازی شد و با عنوان‌های مختلف برکنار شدند چیست؟ و از این‌که گفته بود 350 نفر را برکنار کردم و 650 نفر را نیز برکنار خواهم کرد به گونه‌ای که عده‌ای از نمایندگان در مخالفت با عملکرد وی شدیداً انتقاد کردند و بسیاری از کاستی‌های مدیریتی وزیر تعاون را برملا نمودند چه جوابی خواهند داد و چرا سخنگوی دولت بعد از استعفای عبدالملکی واقعیت‌ها را نگفت و با چه معیاری از تلاش‌های مجاهدانه وی در دوران وزارت سپاسگزاری کرد و در یک کلام چرا سیدابراهیم رئیسی وی را به عنوان مشاور رئیس‌جمهور انتخاب نمود؟ اینها و بسیاری دیگر سوالاتی است که دولت و مجلس باید به آنها پاسخ دهند.

«زبان‌دراز»، طنزنویس آیینه یزد که خداوند بزرگ وی را به سلامت دارد اخیراً با نقل لطیفه‌ای نوشت: شبی مردی راهش به کاروانی افتاد همه کاروانیان بیدار شدند جز یک تن که زیر پتو خود را به خواب زده بود. مرد پتو را کنار زده و کشیده‌یی محکم به صورت خوابزده نواخت مرد خوابیده نشست و با گریه گفت: من که چیزی نگفتم. مرد گفت: می‌دانم، مطمئن هستم فردا در غیاب من به باقی اهل کاروان می‌گویی: حیف که من خواب بودم اگر بیدارم می‌کردید فلان و فلان می‌کردم حالا بیدارت کردم تا ببینم می‌خواهی چه کاری بکنی و طنزنویس ادامه می‌دهد ازجمله کارهای سیدابراهیم رئیسی این بود که چند نفر پرادعا و بعضاً کم‌ادعا را به صف کرد و سمت‌هایی به آنها داد تا در آینده و در انتخابات بعدی ریاست جمهوری ادعایی نداشته باشند و شاید با انتخاب عبدالملکی به سمت مشاور می‌خواهد وی را در انتهای همان صف کنار آن عده جای دهد بلکه در فردای عمر سیاسی خود شعارهای غیرعملی و توخالی ندهند.

مملکت‌داری و اداره کشور، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرای دقیق و درست و نظارت دایمی و مستمر می‌خواهد و از شواهد و قراین موجود در یک‌سال گذشته دولت رییسی برمی‌آید آن‌گونه که باید و شاید در مواردی اصول بالا برای اداره کشور حاکم نیست بلکه بعضی از افراد ناکارآمد، عهده‌دار مسوولیت‌ها و کارهای بزرگ شدند و لابد ناتوان در انجام امور مردم. خطاب سعدی بزرگ به همگان اینست که: «به کارهای گران، مرد کار دیده فرست.» والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- بهارنیوز، 19/5/1394
2- تابناک، 4/2/1391

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/A5Qdb
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا