یزدفردا: مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا به تازگی اعلام کرده که ‌می‌تواند هدست واقعیت مجازی (VR) یا حتی واقعیت افزوده (AR) را جایگزین لپ تاپ کند. همه این‌ها بخشی از چشم انداز این شرکت برای متاورس است. بخشی از دنیای مجازی که کاربران از آن برای بازی، کار و خرید استفاده خواهند کرد.

به گزارش یزدفرداهدست VR فعلی متا Meta Quest 2 نام دارد. این هدست بیشتر بر روی سرگرمی متمرکز شده است. زاکربرگ می‌گوید متا در حال کار بر روی یک هدست واقعیت مجازی رده بالاتر به نام Project Cambria می‌باشد که برای استفاده در محل کار طراحی شده و در نهایت جایگزین لپ تاپ کاربران خواهد شد.

Project Cambria با فناوری جدیدی که هنوز در هیچ هدست VR‌ ای وجود ندارد، ارائه خواهد شد. ویژگی‌هایی مانند ردیابی چشم، نظارت بر تشخیص چهره با ضبط حالات چهره افراد و اپتیک‌های جدید. زاکربرگ امیدوار است که این ترکیب جدید به کاربران کمک کند تا ارتباط و همکاری موثرتری را در محل کار خود تجربه کنند. هدست Cambria به عنوان هدستی توصیف می‌شود که عمدتا برای استفاده سازمانی طراحی شده است. فناوری این هدست به تازگی در کنفرانس کانکت متا به نمایش گذاشته شده و مدیران این طرح مدعی شدند که قیمت آن بیشتر از هدست Quest 2 که ۲۹۹ دلار قیمت دارد، می‌باشد.

سرمایه‌گذاری زاکربرگ در متاورس چندان تعجب‌آور نیست. او شرکت مادر فیس بوک را به یک نهاد شرکتی جدید به نام متا تبدیل کرد، در حالی که تمرکز کلی را از رسانه‌های اجتماعی همچون فیس بوک، واتساپ و اینستاگرام به متاورس تغییر داد. Project Cambria پس از عرضه احتمالا با هولولنز مایکروسافت، هدست Vive اچ تی سی و انواع عینک‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده یا واقعیت ترکیبی دیگر رقابت خواهد کرد. شایعه شده که اپل نیز وارد این فضا خواهد شد؛ اگرچه تلاش‌هایش برای تجاری‌سازی واقعیت افزوده ظاهراً با تاخیر مواجه شده است.

پیش از راه اندازی پروژه کامبریا، شایعه شده بود که متا در حال کار بر روی هدست دیگری به نام Nazare نیز می‌باشد که می‌تواند در اوایل سال ۲۰۲۴ راه اندازی و عرضه شود. یک تجربه کامل AR، میدان دید وسیع، و سه بعدی را ارائه خواهد داد. زاکربرگ علاقه زیادی به این پروژه نشان داده و برای پیشرفت آن ازهیچ هزینه‌ای دریغ نکرده است.



  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا