یزدفردا: پس از توسعه دستگاه‌های مکانیکی کوچکی که نیروی خود را از طریق حرکت بدست می‌آورند، اکنون به توسعه ساعت‌های هوشمند و و ردیاب‌های سلامتی خود شارژ شونده یک قدم نزدیک‌تر می‌شویم. به گفته محققان، فناوری جدید می‌تواند جایگزینی کارآمدتر و پایدارتر برای باتری‌های مورد استفاده در فناوری‌های پوشیدنی ارائه دهد.

به گزارش یزدفردابه تازگی مهندسان بریتانیایی تکنیک جدیدی برای ایجاد مواد همه کاره ایجاد کرده اند؛ این تکنیک با مهار انرژی تولید شده توسط حرکات بدن انسان، الکتریسیته تولید می‌کند. این روش که توسط یک تیم سه نفره از دانشجویان Ph.D ابداع شده است، مواد پیزوالکتریک کارآمد‌تر و با سرعت بالاتری را نسبت به تکنیک‌های قبلی ایجاد می‌کند و مقیاس تولید را افزایش می‌دهد.

این تیم این رویکرد جدیدی را ابداع کرده اند؛ آن‌ها توانسته اند با اعمال تغییرات شیمیایی از ماده‌ای به نام PVDF الیاف بسیار ریزی تولید کنند. PVDF یک ماده چند منظوره می‌باشد که با اعمال فشار به آن الکتریسیته تولید می‌شود. محققان توانسته اند با استفاده از منبع تغذیه با ولتاژ بالا و الیاف، مواد اسفنج مانند سه بعدی تولید کنند. این مواد به قطعات یک سانتی متر مربعی تقسیم شده و توسط الکترود‌ها و سیم‌ها در سیلیکون محصور می‌شوند. پس از آزمایش توان خروجی این دستگاه ها، مشخص شد که آن‌ها می‌توانند ۴۰ میکرووات برق را در هر سانتی‌متر مربع تولید کنند که دو برابر قوی‌ترین ژنراتور‌های پیزوالکتریک موجود است.

این فناوری می‌تواند جایگزین استفاده از باتری‌های معمولی در محصولات پوشیدنی شود و به کاهش ضایعات الکترونیکی و مصرف انرژی نیز کمک کند. این مواد می‌توانند در نسل بعدی گجت‌های هوشمند نیز کاربرد داشته باشند و در محصولاتی مانند تیشرت‌های هوشمند که بر تنفس و ضربان قلب نظارت می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند. "فرانسیسکو دیاز سانچز" دانشجوی دکترا می‌گوید: «با توجه روزافزون به توسعه دستگاه‌های پوشیدنی الکترونیکی و ایمپلنت‌ها، تولید زباله‌های الکترونیکی و محدودیت‌های مرتبط با ظرفیت باتری همچنان برخی از چالش‌های کلیدی این محصولات می‌باشند. فناوری جدید ما را یک گام به پایداری لوازم الکترونیکی پوشیدنی نزدیک‌تر می‌کند.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا