به رنگ آجیل در هنگام خرید دقت کنید؛ آجیل‌هایی که دارای لکه‌های قهوه‌ای رنگ یا کدر هستند، ناسالم اند و باید آن‌ها را از فهرست خرید خود حذف کنید.

مغز‌ها و آجیل در کنار میوه و شیرینی از خوراکی‌هایی است که خوردن آن در مراسمی، چون عید نوروز و شب یلدا بین ایرانیان مرسوم است. آجیل‌دارای چربی‌های مفید برای بدن است و خوردن به اندازه آن‌ها، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن نظیر کلسیم و فسفر را تامین می‌کند. بعداز قیمت زیاد، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در هنگام خرید آجیل عید این است که چگونه آجیل با کیفیت بخریم. در ادامه به شما چند ترفند خواهیم گفت تا بهترین و سالم‌ترین خرید آجیل شب عید را داشته باشید.

نصف کنید

کمی از آجیلی که قصد خرید آن را دارید، از وسط نصف کنید. اگر داخل آجیل سوراخی دیده شد این آجیل نامرغوب است و به قول معروف کهنه شده است.

رنگ آجیل

به رنگ آجیل در هنگام خرید دقت کنید. آجیل‌هایی که دارای لکه‌های قهوه‌ای رنگ یا کدر هستند، ناسالم اند و باید آن‌ها را از فهرست خرید خود حذف کنید. آجیل مرغوب باید رنگ طبیعی داشته باشد؛ بنابراین اگر آجیلی بیش از حد براق بود به سالم بودن آن شک کنید. چون برخی فروشندگان سودجو برای جلب توجه مشتریان از رنگ‌های غیرمجاز برای براق کردن آجیل استفاده می‌کنند.

از خرید پسته‌هایی که پوست بسیار زرد و براق یا مغز قرمز رنگ‌شده دارند، خودداری کنید. دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید. آن‌ها را به زور رنگ‌های مصنوعی به این شکل درآورده‌اند.

آجیل را در مشت خود بریزید

مقداری از آجیل را در مشت خود بریزید و کمی منتظر بمانید. سپس آن را خالی کنید و ببینید که آیا روی دست شما رنگ پس داده است؟

پس دادن رنگ، نشانه غیر بهداشتی بودن آجیل است. طبق دستورالعمل‌های بهداشتی، به کار بردن هر نوع رنگ، حتی رنگ‌های مجاز خوراکی، در تولید آجیل ممنوع است.

خرید لب خندان‌ها ممنوع

برای باز کردن پسته‌ها یا به اصطلاح خندان کردن‌شان، آن‌ها را در ظرف‌های آب گرم می‌ریزند تا باد کنند، بعد آن‌ها را داخل ظرف آب سرد می‌ریزند تا پوست‌شان به اصطلاح بترکد. این اختلاف دمای ناگهانی، یا به اصطلاح شوک حرارتی، روی کیفیت پسته تاثیر منفی می‌گذارد و علاوه برآن موجب نم‌کشیدن پسته هم می‌شود. این پسته‌ها زودتر فاسد می‌شوند.

تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.

با پوست بخرید

هنگامی که آجیل را مغز می‌کنید، تنها مدت تازگی آن را کاهش می‌دهید. پس واقع‌بین باشیم. بسیاری از ما آجیل‌های مغز شده می‌خریم، زیرا در دسترس‌تر هستند و استفاده از آن‌ها هم ساده‌تر است، اما اگر به دنبال داشتن یک آجیل با کیفیت‌تر با ماندگاری بالا هستید، انتخاب آجیل با پوست گزینه مناسب‌تری است.

چگونه آجیل اقتصادی بخریم؟

معمولا آجیل دارای ترکیب یکسانی است. به جای این که از ترکیبات تکراری آجیل، استفاده کنید به آجیل خود تنوع دهید. آجیل‌های شیرین از جمله توت خشک، کشمش، انجیر، برگ زردآلو و برگ آلو را‌ می‌توانید جایگزین آجیل شور کنید. استفاده از یک یا دو مغز به همراه یکی از تخمه‌ها در کنار آجیل شیرین ترکیب سالم و مقرون به صرفه‌ای است.

منبع: خراسان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا