نماینده یزد و اشکذر: طرح راه آهن یزد ـ اقلید با بودجه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آغاز شد، اما هم اکنون به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

به گزارش یزدفردامحمدصالح جوکار در نشست خبری با اصحاب رسانه در اشکذر گفت: استان یزد در سال‌های گذشته به عنوان قطب نساجی شناخته می‌شد و امروز این صنعت در استان مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است. صنایع کاشی و سرامیک و فولاد را به عنوان صنایع سخت افزار سرمایه گذاری و احداث کردیم که موید این است که برنامه ریزی صحیح و نقش راه مشخصی برای توسعه استان در سال‌های گذشته نداشتیم.

وی از نبود سند آمایش به عنوان بخش عمده‌ای از وضعیت موجود یاد کرد و اظهار داشت: در تدوین سند آمایش، زمین پهنه جغرافیایی یک شهرستان را به خوبی تعریف کرده و بر مبنای آن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های را مشخص کرده تا چه صنایعی در شهرستان سرمایه گذاری شود که بیشترین ارزش افزوده را به دنبال داشته باشد.

جوکار با اشاره به حضور چند ماه گذشته نیکزاد معاون رئیس جمهور در استان تصریح کرد: راه اندازی کنارگذر اشکذر تا پل رستاق از ابتدای پل الغدیر و تقاطع با جاده طبس مشکلات متعددی دارد. از سوی دیگر راه آهن یزد ـ اقلید با هزار و ۲۰۰ میلیارد استارت زده شده، ولی هنوز هزار و ۴۰۰ میلیارد دیگر بودجه نیاز دارد تا تکمیل شود و به همین دلیل دعوت مجددی از ایشان برای حضور در استان نمودیم.

نماینده یزد و اشکذر با بیان اینکه سیاست‌های بالا دستی زیادی در حوزه مسائل مرتبط با آلایندگی واحد‌های صنعتی وجود دارد، گفت: این سیاست‌ها مورد پیگیری قرار نگرفته تا به مرحله اجرایی برسد و وضعیت امروز استان نیز به دلیل عدم داشتن نقشه راه مشخص در زمینه توسعه استان و عدم هدف گذاری بوده است.

جوکار با اشاره به مصوبه شورای برنامه ریزی استان مبنی بر عدم صدور مجوز صنایع آلاینده و سخت افزار در محور دشت یزد – اردکان و تعریف دو پهنه در جاده طبس و بافق اظهار داشت: عدم آلایندگی و هایتک بودن، استقرار صنایع تبدیلی و پایین دستی، سبز بودن صنایع، حفاظت از محیط زیست و نگاه بلند داشتن به آینده، شرایط جغرافیایی موجود و کم آب بودن استان از جمله مولفه‌هایی است که باید در مسیر توسعه استان مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد که محیط زیست باید استقرار صنایع جدیدی که آلایندگی دارند را جدی بگیرد نه اینکه صنایع احداث و سرمایه گذاری شود در حالی که هنوز مجوز آن توسط محیط زیست صادر نشده و باعث شود از روش‌های مختلف با فشار سعی در اجرای آن واحد داشته باشند.

نماینده یزد و اشکذر ادامه داد: بسیاری از فارغ التحصیلان استان که مدارک بالایی نیز دارند در این صنایع سخت افزار فعال در استان جایگاهی ندارند و مهاجرت از سایر استان‌ها با فرهنگ‌های مختلف را به دنبال داشته، در حالی که صنایع تبدیلی و پایین دستی می‌تواند فضای شغلی استان را به فارغ التحصیلان دانشگاهی خودمان اختصاص بدهد.

جوکار به مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد آلیاژی ایران اشاره کرد و گفت: بخشی از پول مسئولیت اجتماعی در سطح شهرستان و در حوزه‌های مختلف توزیع شده و البته شاخص آن ساماندهی ایستگاه راه آهن اشکذر است که به صورت مشارکتی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در کنار مسئولیت اجتماعی که برای شرکت فولاد آلیاژی تعریف شده، برنامه ریزی شده تا طرح مشترکی به عنوان شاخص شهرستان معرفی و به عنوان نماد و برند فولاد آلیاژی احداث گردد تا منفعت آن شامل کل شهرستان شود.

این نماینده مجلس با گلایه نسبت به عملکرد وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به اشکذر خاطرنشان ساخت: آقای ضرغامی باید گزارشی از بازدید خود از شهرستان اشکذر در شورای اداری استان ارائه می‌کرد که ما نیز به عنوان نماینده مردم از حضور وزیر در شهرستان که فقط به بازدید و گرفتن عکس و فیلم ختم شد در محضر ریاست جمهور ابراز گلایه کردیم.

جوکار به قانون گریزی در برخی از حوزه‌های مورد مطالبه مردم پرداخت و ادامه داد: مصوبات خوبی در این حوزه‌ها داریم، ولی در اجرا مورد غفلت قرار می‌گیرد که مستلزم این است که رسانه‌ها در جهت تنویر افکار عمومی بر مبنای قانون مردم را در جریان بگذارند.

وی در خصوص تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی اظهار داشت: طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس تحت عنوان ساماندهی کارکنان دولت مطرح بوده و در نوبت صحن قرار گرفته و ان شاء الله در ابتدای سال آینده در دستور کار بررسی خواهد بود.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا