رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه پیگیری ثبت جهانی درخت کهنسال سرو ابرکوه، رسیدگی به وضعیت بحرانی مناره‌های نظامیه، تخصیص اعتبار جهت بهره‌برداری از شهر زیرزمینی و اقدامات حفاظتی و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی را مهم‌ترین مطالبات این شهرستان از مسئولان ارشد استان یزد خواند.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا: حمید مشتاقیان اظهار کرد: با توجه به خیل آثار تاریخی، یادمانی و حوزه‌های متنوع مرتبط، این شهرستان با مسائل، مشکلات و نارسائی‌هایی برای رسیدن به یک سطح مناسبی از سازمان اداری، زیرساخت‌های گردشگری، نیروی کارشناسی کارآمد و معرفی و آموزش در حوزه گردشگری مواجه است که نیازمند نگاه ویژه دولت و همچنین استاندار محترم است.

وی مهم‌ترین مطالبه شهرستان را پیگیری ثبت جهانی درخت سرو ابرکوه عنوان کرد و گفت: به دنبال تهیه و ارسال پرونده ثبت جهانی درختان دیرزیست کشور با محوریت درخت سرو ابرکوه و ارسال آن از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران به سازمان یونسکو به عنوان یک درخواست رسمی، دستور تسریع و پیگیری مستمر تا نهایی شدن ثبت جهانی سرو کهنسال ابرکوه توسط استاندار مورد مطالبه شهرستان است.

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه با بیان این که مناره‌های نظامیه قدمت، اصالت و فرهنگ‌پروری کهن شهر ابرکوه را نمایان می‌کند، ابراز کرد: این یادگار باارزش از بنایی ناپیدا، هم‌اکنون دارای شرایط بسیار بحرانی بوده و نیازمند اعتبار ویژه‌ای به منظور تهیه طرح مرمت و استحکام‌بخشی و اجرای آن است.

وی همچنین تأکید کرد: تردد وسایل نقلیه در مجاورذت این بنا ضمن ایجاد لرزش قطعاً موجب آسیب غیرقابل‌جبران به مناره‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود لذا مسدودسازی خیابان مجاور این مناره‌ها بایستی در دستور کار قرار گیرد.

پیش‌بینی ۶۰ هکتار مجموعه زیرزمینی در ابرکوه

این مسئول ادامه داد: به دنبال مرمت یکی از خانه‌های تاریخی در زیرِ سنگ شهر با کشفی هیجان‌انگیز مواجه شدیم و اندک‌اندک از محدوده های کوچک به فضایی بزرگ با دیوارها و راهروهای متعدد راه یافتیم که نمی‌توان نامی جز سکونتگاه و پناهگاه زیرزمینی به آن نسبت داد؛ دست‌کندهایی که نشانی از زندگی دارند و هزاران داستان و خیال از بیم، وحشت و فرار تا امنیت و در امان بودن از دشمن، از مقابله با سرما و گرمای بیدادگر تا اجرای مناسک مذهبی و غیره را در دل خود جای داده است.

مشتاقیان با تأکید بر اینکه بر اساس بررسی‌های بدوی و اولیه، این کشف می‌تواند ۶۰ هکتار وسعت داشته باشد، ادامه داد: بهره‌برداری از تمامی این مجموعه زیرزمینی نیازمند توجه ویژه در جهت تخصیص اعتبار و به‌کارگیری نیروهای متخصص و فنی و حمایت‌های شهرستانی، استانی و کشوری است.

لزوم استحکام‌بخشی و حفاظت از ابنیه تاریخی

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه همچنین به خسارات وارد شده بر آثار تاریخی در اثر بارندگی‌های بی‌سابقه اخیر، رواناب‌ها و سیلاب‌ها اشاره کرد و گفت: این حجم بالای ابنیه نیازمند اقدام حفاظتی جهت اجرای طرح‌های استحکام‌بخشی و بازسازی است که در صورت عدم تصویب و اختصاص اعتبار ویژه در این خصوص، تخریب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری به این آثار و مجموعه‌ها وارد خواهد شد که قطعاً از بعد میراث فرهنگی، اجتماعی و جانی تبعات بسیار خواهد داشت.

وی یادآور شد: ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره و کمک‌های فنی و اعتباری برای به سرانجام رسیدن طرح‌های کلان و زیرساخت‌های گردشگری ابرکوه از جمله طرح پردیس، مجتمع عمومی گردشگری تیرجرد، مجموعه تفریحی، سرگرمی و گردشگری عمارت قجری و اقامتگاه سنتی قلعه تیرجرد، گامی بلند در مسیر رونق گردشگری خواهد بود.

اقامتگاه‌های سنتی ابرکوه در آستانه تعطیلی

مشتاقیان ابراز کرد: در شرایط کرونایی و همراهی نکردن بانک‌ها در امهال تسهیلات و نظر به اشتغال‌زا بودن طرح‌ احیاء خانه‌های قدیمی و همچنین فعالیت مستمر این واحدها، در صورت رفع نشدن موانع، مسائل و مشکلات و حمایت فوری و تخصیص کمک‌های فنی و اعتباری در راستای تکمیل و بهره‌برداری مجدد، شاهد تعطیلی اقامتگاه‌های سنتی و حتی تغییر کاربری و فعالیت آنها در سایر حوزه‌ها به‌ غیر از گردشگری و صنایع‌دستی خواهیم بود.

 ساماندهی، تجهیز و شاخص گذاری موزه مردم‌شناسی ابرکوه به عنوان یک موضوع مهم در شناساندن فرهنگ اصیل منطقه و جذب گردشگر، تجهیز اداره میراث فرهنگی و پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی و تکمیل کادر اداری این دو مجموعه، نگاه ویژه به بوم گردی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و مراکز صنایع‌دستی به عنوان زیرساخت‌های مناسب در جهت گردشگری پایدار از دیگر اولویت‌های این شهرستان محسوب می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا