بسمه تعالی
امین علایی راد
در چند روز اخیردر برخی رسانه هامطالبی منتشر شده است که شبه هایی نسبت به طرح اقتصادی آقای کروبی مطرح شده و در سایت یزدفردا نیز مطلبی تحت عنوان "طرح سهام نفت؛مديريت شعاري" منتشر شد اکه در این رابطه مطالبی را لازم می بینیم یاد آور شوم .
-نویسنده مقاله ادعا کرده اند که طرح قابلیت اجرایی ندارد و از سویی در صورت اجراانچه که از آن به مردم تعلق می گیرد ماهیانه کمتر از پنجاه هزار تومان خواهد بود. ایشان چنین مطرح کرده اند بر اساس طرح آقای کروبی قرار است سهام شرکت تولید و توزیع فرآورده های نفتی به ایرانیان بالای هجده سال منتقل گردد و سود سهام به صورت ماهیانه در اختیار مردم قرار گیرد.

 ایشان در ادامه با اشاره به آمار بیان می دارد سود سالیانه شرکت 34000 میلیارد تومان می باشد و از آنجا تنها %60 مبلغ فوق قرار است در میان افراد بالای هجده سال یعنی حدود 46 میلیون نفر توزیع گردد لذا سود حاصله برای هر فرد ماهیانه کمتر از پنجاه هزار تومان خواهد بود.

مشهود است فرض فوق با یک محاسبه ساده قابل حصول است که بعید به نظر نمی رسد از نظر طراح پنهان مانده باشد. لذا نویسنده محترم مواردی را نادیده گرفته اند که به شرح ذیل می باشد:
1_در طرح آقای کروبی مطرح نشده است که قرار است %60 سود شرکت تولید و توزیع فر آوده های نفتی به مردم تعلق گیردو تنها اشاره شده است که دولت می تواند مالیات اخذ کند. لذا فرض ایشان صحیح نمی باشد در نتیجه از تقسیم 34000 میلیارد تومان بر 46میلییون(18 سال به بالا ) عدد 62000 تومان بدست می اید.
2- همانطور که مشهود است در صورت افزایش سود شرکت سود سهامداران ان نیز افزایش خواهد یافت. در نتیجه با توجه به ضرورت و الزام واقعی شدن قیمت فراورده های نفتی شرکت با افزایش مناسب سود از طریق اختلاف نرخ ایجاد شده برخوردار خواهد بود.لذا سود سهامداران از مبلغ 62000 تومان فراتر خواهد رفت.
3- ایشان در مقاله خود اشاره نموده اند به دلیل انکه مدیریت شرکت همچنان دولتی باقی خواهد ماند لذا همچنان دچار افات مدیریتی خواهد بود.باید گفت اولا ایا در طرح سهامی عدالت که ایشان از ان حمایت کرده اند مدیریت دولتی وجود ندارد؟ دوما همانطور که در طرح اقای کروبی ارئه شده است اعضای مجمع شرکت متشکل از نمایندگان مجلس است که با ارای مستقیم مردم انتخاب می شوند و اعضای هیات مدیره نیز با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس خواهد بود که به مراتب کارامد تر از شرکت های دولتی است که با نظر عده ای محدود با حداقل نظارت مشخص می گردند. نهایتا نکته ای که از دید ایشان دور مانده است انکه در شرکت های دولتی معمولا به دلیل انکه افزایش سود دهی شرکت تاثیر چندانی در منافع مدیران آن در ابعاد مختلف (مالی،اجتماعی،وجهه ای) ندارد چندان انگیزه ای برای افزایش کارامدی وجود ندارد .،در حالیکه در طرح جناب اقای کروبی خود نمایندگان ،خانواده های انها و مردم حوزه انتخابیه ایشان از افزایش کارایی و سود هی شرکت بهره خواهند بود.
4- به نظر میرسد طرح اقای کروبی از نقاط ضعف طرح هدفمند کردن یارانه ها به دور می باشد.

اولا انکه در این طرح دولت نباید هزینه سنگینی را برای شناسایی اقشار کم درامد صرف نماید و کرامت انسانی افراد را تحت شعاع قرار دهد.

ثانیا زمینه های سواستفاده از طریق تبانی وجود نخواهد داشت.

ثالثا بر خلاف طرح هدفمند کردن یارانه ها سهام به صورت قطعی به ایرانیان منتقل می کند که در نتیجه دست دولت برای استفاده از درامد های نفتی با اهداف سیاسی بسته خواهد بود.ودر بلند مدت نیز با انتقال درامد های نفتی به مردم سایه دولت رانتی یا به قولی دولت نفتی که به بسیاری از کارشناسان مانعی اساسی در تحقق امر خصوصی سازی و تقویت جامعه مدنی است ،برچیده خواهد شد.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا