رضا سلطان زاده

مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد

روز انتخابات را مهم و سرنوشت‌ساز بدانيم «پس از مقام رهبري، رييس جمهور عالي ترين مقام رسمي كشور است و مسئوليت اجراي قانون اساسي و تنظيم روابط قواي سه گانه رياست قوه مجريه را ،جز در اموري كه مستقيماً به رهبري مربوط مي‌شود برعهده دارد.

 رييس جمهور بايد از رجال مذهبي و سياسي،ايراني الاصل مدير و مدبر،داراي حسن سابقه و امانت و تقوي مومن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور باشد كه براي مدت 4 سال با رأي مستقيم مردم انتخاب مي‌شود و پس از انتخابات از سوي مردم طبق قانون با تنفيذ حكم وي توسط مقام معظم رهبري در راس قوه مجريه برابر با ضوابط و مقررات مدون اداره امور كشور را عهده دار مي‌شود.» (1)

 بنابراين فردي كه كانديداي رياست جمهوري مي‌شود بايد به معناي واقعي مومن و معتقد به اصول اسلام و مذهب تشيع و پاي بند به تماميت ارضي كشور باشد اعلام اسامي كانديداها و داوطلبان رياست جمهوري از سوي شوراي نگهبان به منزله آن است كه معرفي شدگان حداقل شرايط لازم و مندرج در قانون اساسي را داشته اند.

 و طرفداران آنها مي‌توانند در مهلت مقرر برابر با ضوابط تعيين شده با رعايت احترام متقابل و اخلاق اسلامي به معرفي آنان به ديگران اقدام نمايند.

بديهي است وظيفه هر ايراني علاقه‌مند به كشور و وطن و مردم و هم ميهنان خود اين است كه بررسي‌هاي لازم را نموده تا از بين كانديداهاي معرفي شده و تاييد شدگان از سوي نهاد رسمي شوراي نگهبان صالح تر را انتخاب نمايند.»

 نگارنده اين سطور در پي آن است كه براي رياست جمهوري دولت دهم به كانديدايي راي بدهد كه :

- از مشاوران لايق و دلسوز استفاده نمايد و وزراي خود را از ميان دانايان و فرهيختگان و آگاهان به مسائل روز انتخاب كند.

 - سنجيده سخن بگويد چون ممكن است يك سخن و مطلب يا سخنراني نابجا مشكلات فراواني براي ملت و هم ميهنان درپي داتشه باشد .

 - بيت المال را ازمال خود و درآمد شخصي خويش نپندارد و براساس قانون مصوب عيدي و هديه بدهد و يا هزينه كند.

 - چاپلوسي و تملق سبب غرور و تكبر وي نشود و انتقاد بجا و سازنده ديگران را بشنود و آنچه را بجا و به حق تشخيص داد به كار بندد.

 -به مقام و موقعيت خويش مغرور نگردد و در راه رفاه مردم اقدام نمايد و نگذارد فقر و بيكاري و تورم كمر مردم را بشكند.

-مردم را به معناي واقعي ولي نعمت خود به حساب آورد و در تعظيم و تكريم آنان بدون روي آوردن به شعارهاي كليشه‌اي كوشا باشد.

 -يقين داشته باشد كه پس از روي كارآمدن رييس جمهور رداي وزارت و مديريت و حكومت بردوش افراد لايق و دلسوز انداخته مي‌شود.

-در هنگام گزارش وارائه آمار و اقدامات انجام شده واقعيت‌ها را مطرح سازد فداكاريهاي انقلابيون و مديران زحمتكش و صبور به ويژه از بهمن 57 به بعد را كم ارزش جلوه ندهد.

 - اگر رسانه‌اي از عملكرد وي و دولت تحت نظارت او منصفانه انتقاد كرد محترمانه پاسخ دهد و به طرفداران خويش با اعتقاد يادآوري كند كه آبرو و احترام منتقد را پاس بدارند.

- لباس تقدس برخود و همكارانش نپوشاند بلكه در هر حال و هميشه از خداوند منان بخواهد لحظه‌اي او را به خود وانگذارد. -به بخشداران ،فرمانداران واستانداران و وزراي خود سفارش نمايد هر گاه در محدوده فرمانروايي خويش ديدند كه حق مظلومي پايمال شده يا خداي ناكرده دستگاهي به اصطلاح تخم مرغ دزد را در محبس انداخته اما شتر دزد را در محل زندگي و شهر و ديار خود رها كرده برابر با قانون و از راههاي اصولي فرياد بزنند تا تبعيض و بي عدالتي ريشه كن شود.

 -اگر مديري براي خوش آمد ما فوق اداري خود مردم و يا متاسفانه حتي دانش آموزان ابتدايي را با لطاف الحيل براي استقبال رييس اداري و اجرايي خويش به كوچه‌ها و خيابانها، آن هم در روز رسمي بكشاند مورد مواخذه خويش قرار گيرد.

 -اگر استانداري صراحتاً به مردم اعم از زن و مرد، پير و جوان از طريق رسانه‌ها و يا هر راه ديگري اعلام كرد اي همشهريان بياييد بدنبال ماشين رييس قوه مجريه بدويد و نامه‌هاي خود را به وي بدهيد مواخذه شود چون اين روش تكريم و تعظيم مردم نيست بلكه تحقير آنهاست.

 -و در يك كلام به خانواده‌هاي معظم شهدا، آزادگان، ايثارگران مديران علاقه‌مند و زحمتكش دراين 30 سال ارادت ورزد و در شعارهاي ارائه شده توسط وي استنباط گردد به سخنان و پيامها و مواعظ امام خميني (ره) و مقام رهبري پيرامون زندگي نخست وزير و رييس جمهور و وزراء و دولتمردان ايمان دارد و آنان را به كار مي‌بندد.

به اميد آنكه 22 خرداد سال 1388 مردم ايران حماسه‌ي ديگري بيافرينند و با حضور آگاهانه در پاي صندوق‌هاي راي و با انتخاب مردان انديشمند و توانا، مستكبران و دشمنان اين آب و خاك را ديگر بار بيش از پيش نااميد نمايند و خداوند توفيق عنايت فرمايد تا همه اقوام غيور، رشيد، مومن و علاقه‌مند به اين مرز و بوم در جهت پيشرفت و اعتلاي مملكت گام‌هاي موثرتر از گذشته بردارند وخود را مديون زنان ومرداني بدانند كه براي حفظ نظام مقدس اسلامي و بقاي مملكت، فرزندان، برادران ،پدران و همسران خود را به اين انقلاب هديه كرده‌اند.

 پي‌نوشت: 1- بخش هايي از اصول 110، 113، 114 و 115 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا