مراسم قرعه کشي مناظره و برنامه هاي تلويزيوني نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور نمايندگان نامزدهاي اين دوره از انتخابات و نمايندگاني از وزارت کشور،دادستاني و شوراي نگهبان و همچنين رييس سازمان صدا وسيما برگزار شد.

به گزارش ايرنا، عزت الله ضرغامي عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم قرعه کشي ترتيب برنامه هاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري گفت: اين جلسه با اصول علمي و رسانه اي به طور مجزا براي صدا و سيما تهيه شده است.
رييس سازمان صدا وسيما گفت که در گذشته نامزدها يک يا دو برنامه داشتند اما در اين دوره نامزدها بررنامه هاي متعددي خواهند داشت به طوري که حتي در آخرين روز حداقل يک يا دو برنامه دارند.
وي ادامه داد که برنامه هاي انتخاباتي از جمعه اول خردادماه آغاز مي شود که هر چه به روز آخر نزديک مي شويم به حجم و گرمي برنامه ها افزوده مي شود و هيچ روزي تقريبا خالي از برنامه نيست.
به گفته او، اين قرعه کشي صرفا براي اطمينان خاطري است که بيانگر بي طرفي صدا و سيما درباره نامزدهاست.
ضرغامي با بيان اينکه "تنظيم برنامه هاي راديويي هم به همين شکل است"، گفت:‌ ايام خاصي در اين مقطع مانند روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، 2 تاسه روز مراسم مخصوص سالروز رحلت امام خميني(ره) و ... وجود دارد که اين روزها را نيز در نظر گرفته ايم.
به گفته او، تلاش شده است برخي از اين برنامه ها شادي خاص خود را داشته باشد تا حقي از کسي ضايع نشود و ساعت‌هاي مختلفي که مي تواند بهترين ساعات باشد به خصوص براي برنامه هاي راديو انتخاب شود.
وي ادامه داد: ضبط برنامه ها و بازبيني نوارها توسط يک گروه سه نفره اصلاح مي شود و رفت و برگشت آن زمان مي برد که از روز گذشته ضبط برنامه ها آغاز شده است.
رييس سازمان صدا و سيما افزود: نمايندگان نامزدها همکاري خوبي را داشتند و ما هم تلاش کرديم که رسانه ملي نماينده مردم است به صورت عادلانه انجام شود.
به نامزدهاي انتخابات آتي رياست جمهوري چهار گوي به رنگ هاي مختلف اختصاص داده بودند که بر اين اساس رنگ طلايي به مهدي کروبي، سبز به مير حسين موسوي، رنگ قرمز به محمود احمدي نژاد و رنگ آبي به محسن رضايي اختصاص يافت.
همجنين براي اطمينان بيشتر ترتيب افراد براي قرعه کشي امدادي عبارت بود از مرتضي الويري(نماينده کروبي)، نامدارزنگنه(ميرحسين موسوي)، کلهر(احمدي نژاد) و گيل آبادي(محسن رضايي).
براي پخش برنامه هاي مختلف انتخاباتي نامزدها از شبکه هاي سيما و صدا دو جدول جداگانه تهيه و برنامه ها با رنگ هاي چهارگانه اي مشخص شده بود.
ضرغامي افزود: گردش رنگ ها در دو جدول برنامه هاي راديويي و تلويزيوني نامزدها طوري تنظيم شده است که باوجود قرعه کشي حق هيچ نامزدي تضييع نخواهد شد و هيچ تفاوتي وجود ندارد.
ضرغامي تاکيد کرد: خوشبختانه با اين برنامه هاي مناظره (مستقيم، رودرو، دونفره و به صورت زنده) که در اين دوره انجام شده بسياري از مسائل را براي مردم مشخص خواهد کرد و مردم فرصت دارند تا بهترين حرف‌ها را بشوند و بهترين انتخاب را انجام دهند. مناظره ها و برنامه هاي تبليغاتي نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از 12 شبکه تلويزيوني و راديويي کشور از اول تا بيستم خرداد پخش خواهد شد
ضرغامي گفت: مناظره دو نفره کانديداها با يکديگر در قالب شش برنامه مستقيم و زنده تلويزيوني انجام خواهد شد که به دليل روشن کردن بسياري از مسايل براي مردم از اهميت بالايي برخوردار است.
رييس سازمان صدا و سيما گفت: برنامه هاي نامزدهاي انتخابات را کميسيون سه نفره اي کنترل مي کند و اشکالات احتمالي را به آنان و يا نمايندگانشان اطلاع خواهد داد تا رفع نقص و پخش شود.
دو جدول پخش راديوئي و تلويزيوني طوري تنظيم شده است که هيچ تفاوتي در آن نباشدکه اين امر بيانگر بي طرفي کامل در انعکاس برنامه هاي کانديداها و رعايت نظم عادلانه در پخش اين برنامه هاست.
براساس دو جدول پخش برنامه هاي کانديداهاي انتخابات دهم، برنامه هاي تبليغاتي آنان در قالب برنامه هايي با عناوين: با دوربين، مستند 1 و مستند 2 از شبکه اول سيما، گفتگوي ويژه خبري از شبکه 2 سيما، پاسخ به کارشناسان در شبکه چهار سيما، گفتگو از شبکه خبر و با ايرانيان خارج از کشور و مستند از جام جم پخش خواهد شد.
مناظره کانديداها نيز از شبکه سوم سيما از دوازدهم خرداد آغاز مي شود و آخرين مناظره روز هجدهم خردادماه خواهد بود.
مجموع برنامه هاي تبليغاتي نامزدها در شبکه هاي سيما در قالب 9 برنامه به تعداد 38 برنامه و به مدت 1800 دقيقه خواهد بود.
برنامه هاي راديويي کانديداها از شبکه هاي راديويي ايران، جوان، ورزش، معارف، فرهنگ و گفتگو در قالب 20 برنامه تخصصي 45 دقيقه اي، که تکرار مي شود و چهار برنامه 30 دقيقه اي مستقيم با مخاطب پخش خواهد شد.
مدت کل برنامه هاي راديويي کانديداها با تکرار آنها از 6 شبکه راديو 1924 دقيقه و مدت برنامه هاي تلويزيوني 1800 دقيقه خواهد بود.
بر اساس اين برنامه ريزي انجام شده هر نامزد انتخابات دوره دهم رياست جمهوري 17 و نيم ساعت فرصت تبليغات تلويزيوني و راديويي و همچنين مناظره دارد.
ضرغامي خاطرنشان کرد: قطعا مردم با ديدن و شنيدن برنامه هاي نامزدها به خوبي با آنان و برنامه هايشان آشنا خواهند شد و خواهند توانست بهترين انتخاب را انجام دهند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا