استاندار یزد در حاشیه بازدید از کتابخانه مرکزی یزد که به مناسبت آغاز هفته کتاب صورت گرفت، بیان داشت: کتابخوانی، رکنِ رکین پیشرفت فرهنگی جامعه است.

به گزارش یزدفردا: مهران فاطمی‌، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد روز دوشنبه 24 آبان، به مناسبت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و آغاز هفته کتاب، در بازدیدی سه ساعته‌ از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی یزد دیدن کرد.

فاطمی در حاشیه این بازدید که ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد؛ احمد آخوندی، مدیرکل حوزه استاندار؛ علیرضا نقوی، شهردار ناحیه تاریخی یزد؛ محمدرضا عظیمی‌زاده، مدیرعامل سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد و جمعی از کارشناسان این اداره کل حضور داشتند، با تأکید بر این‌که کتابخوانی، رکن رکین رشد و پیشرفت فرهنگی هر جامعه است، تصریح کرد: ضمانت اینکه فرهنگ، تاریخ، ادبیات و پیشینه ما همچنان پیشرو باشد و باقی بماند، توجه جدی به امر مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره به امر کتابخوانی توصیه و تأکید ویژه داشته‌اند، افزود: ایشان در سخنرانی چند سال پیش خود به این نکته اشاره داشتند که اگر احساس کنم صحبت بنده با مردم منجر به کتابخوان‌تر شدن آنان و رشد فرهنگ کتابخوانی می‌شود، حاضرم با وجود همه مشغله‌ها روزی یک تا دو ساعت در خصوص این امر مهم با مردم سخن بگویم.

فاطمی ادامه داد: این تأکید در خور توجه رهبر معظم انقلاب، حاکی از اهمیت ویژه کتابخوانی برای کشور و جامعه ماست.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید سه ساعته خود از کتابخانه مرکزی یزد، گفت: این مجموعه که بعد از سالیان دراز به همت مدیران ارشد نهاد کتابخانه‌های عمومی و پیگیری مسئولان استان راه‌اندازی شد، فضایی دلپذیر، فاخر و در شأن کتاب و کتابخوانان دارد.

وی روح حاکم بر فضای اطراف کتابخانه و نازیبایی‌های محیط پیرامونی آن را در خور کتابخانه مرکزی یزد و امکانات ارزشمند آن ندانست و بیان داشت: در هر مکانی که کتابخانه بنا می‌شود و سخن از کتاب است، فرهنگ و مبلمان شهری و محوطه پیرامونی نیز متناسب با محیط فرهنگی کتابخانه، دلپذیر و دلچسب است، اما شرایط پیرامون کتابخانه مرکزی یزد به هیچ‌ عنوان در شأن این فضا و امکاناتش نیست و ضرورت دارد به طور جدی و در سریع‌ترین زمان ممکن، محوطه اطراف کتابخانه شکل مناسبی به خود بگیرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان از عملیاتی نشدن برخی مصوبات جلسه شهریورماه مسئولان وقت شهرداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی با نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: شایسته نیست تصمیمی که در جلسه‌ای اتخاذ می‌شود و قرار بر اجرای مصوبات جلسه توسط دستگاه‌های اجرایی می‌شود، مورد بی‌توجهی واقع شده و مصوبات بر روی زمین بماند.

وی با قرائت بندهای مصوبات جلسه مذکور، دستگاه‌های حاضر را موظف کرد در زمان تعیین شده نسبت به تعیین تکلیف پلاک‌های ثبتی در حریم کتابخانه، اختصاص پارکینگ مناسب برای استفاده اعضا و مراجعان کتابخانه و همچنین تعیین تکلیف بافت فرسوده اطراف کتابخانه اقدام کنند.

استاندار یزد همچنین در پایان سخنان خود یادداشتی را به یادگار در دفتر یادبود کتابخانه مرکزی نگاشت.

در ایتدای این نشست، رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، حضور استاندار یزد در کتابخانه مرکزی را خیرمقدم گفت و ابراز امیدورای کرد این بازدید منجر به حل مشکل محوطه پیرامونی کتابخانه مرکزی شود.

وی همچنین خواستار اختصاص بودجه لازم برای تکمیل فاز دوم کتابخانه مرکزی یزد از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان شد.

گفتنی است، بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی از امروز 24 آبان آغاز شده و تا اول آذر 1400 ادامه دارد.

در تقویم رسمی کشور روز 24 آبان که مصادف با سالروز رحلت مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه سید محمدحسین طباطبایی است، به نام روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» نامگذاری شده است.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا