محسن اختياري

آثار باستاني جزء ميراث فرهنگي و سند هويت و اصالت يك ملت هستند  . در شرايطي كه در بسياري كشورهاي دنيا سعي مي كنند به هر روش ممكن حتي از طريق جعل و يا مصادره آثار براي خود هويت سازي كنند خوشبختانه سرزمين ريشه دار و اصيل ما آكنده از انواع آثار ملموس و ناملموسي است كه در جاي جاي اين مملكت پهناور خودنمايي مي كند .

در كمال تاسف در روزهاي اخير خبري منتشر شد مبني بر تخريب سنگ نگاره هاي باستاني و چندين هزار ساله كوه ارنان كه در اين اقدام نابخردانه چندين نكته جاي بحث دارد . اولا اينكه آثاري با اين قدمت و اصالت كه ارزش معنوي و حتي مادي آن هم قابل تخمين نيست چرا بايد در بدترين شرايط و بدون هيچگونه اقدام حفاظتي به حال خود رها شود كه اينچنين به راحتي توسط افرادي ناآگاه كه شايد بعضا هم از اختلالات رواني و عقده ها و سرخوردگي هاي دروني رنج مي برند مورد هجمه قرار گيرد .

ثانيا تا چه ميزان در زمينه اهميت و بويژه ارزش معنوي چنين آثاري كه به عنوان سند هويت يك ملت قابل ارزش گزاري هم نيست اطلاع رساني و ايجاد حساسيت شده است .

و ثالثا چه پيگيري و پيگردهايي در مورد تخريب كنندگان نابخرد و نا آگاه اين آثار ارزشمند انجام خواهد گرفت تا لااقل درس عبرتي باشد براي ديگراني كه حتي بدون هيچگونه منافع مادي و صرفا براي تخليه عقده هاي سركوب شده دروني و يا هر انگيزه  بي اساس ديگري دست به چنين اقدامات سخيفي مي زنند .

به اميد فرداهايي بهتر براي ايران سرافراز

                                                                                                            محسن اختياري

 

  • نویسنده : محسن اختياري
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا