یزدفردا "امامی : مهندس غلامعلي سفيد استاندار اسبق يزد و عضو شوراي سياستگذاري ستاد ائتلاف اصلاح طلبان حامي موسوي امروز ( سه شنبه 12 ارديبهشت ماه ) طي نشست مطبوعاتي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اگر قرار باشد به مردم دروغ بگوييم و هر روز دروغ تازه اي بگوييم، اين کار، اعتماد و مشارکت مردم را سلب مي کند.
وي در سخنانش به موضوع عوامل و موانع توسعه استان يزد پرداخت و گفت: برخي از موانع توسعه خاص کشور يا استان نيست و کلي است و هنگامي که در کشور رويدادهايي رخ مي دهد و مانعي براي توسعه ايجاد مي شود به همه ي شهرها و استان ها نيز سرايت مي کند.

بي توجهي به قانون مانع توسعه ي متوازن است 

استاندار پیشین يزد بي توجهي به قانون را يکي از موانع عمده ي توسعه دانست و افزود: بي توجهي به قانون مانع توسعه ي متوازن است و اگر قرار باشد اين کار باب شود فرقي بين استان و کشور نيست.
وي استفاده نکردن از خبرگان و حذف نيروهاي کارآمد و فرصت ايجاد نکردن براي حضور و مشارکت گسترده مردم در امور را از ديگر موانع توسعه معرفي کرد و خاطرنشان ساخت: همتي که دولت قبل براي حضور و فعاليت تشکل هاي غيردولتي در بسياري از زمينه ها از جمله محيط زيست، حقوق بشر، فرهنگ و هنر و ورزش و ... داشت، اکنون وجود ندارد و اگر با دخالت دولت مانع شکل گيري و حضور صحيح اين تشکل ها شويم و راه را بر آن ها سد کنيم توسعه با مانع روبرو مي شود.
سفيد تخصيص نيافتن بهينه منابع را مانع ديگر توسعه عنوان کرد که کشور و استان نمي شناسد و بيان داشت: اگر منابع کشور را صرف واردات بي رويه کنيم ، يا به صورت هاي مختلف بخواهيم منابع را صرف اشتغال و سرمايه گذاري کنيم، بسته به نوع تخصيص منابع ما توسعه شکل مي گيرد يا با مانع روبرو مي شود.
وي کمرنگ کردن نقش شوراها و نظرات مشورتي را از موانع توسعه خواند و گفت: تعطيل فله اي شوراها يا گرفتن و سلب اختيارات و وظايف شوراي برنامه ريزي استان و گروه آگاه منطقه و واگذاري اين اختيارات به فرد يا گروهي که از تهران مي آيد تا اينکه مثلا او بگويد در کدام روستا چه کاري صورت گيرد موجب ايجاد مانع در برابر توسعه مي شود.

سلب اختيار مسئولان و شوراها براي توسعه مانع ايجاد مي کند
استاندار پیشین يزد با اشاره به اين که سفرهاي استاني براي شنيدن حرف ها مردم خوب است و اگر اين کار را بخواهيم در جهت غيرقانوني و سلب اختيار مسئولان استاني و شهرستاني درنظر بگيريم توسعه دچار اختلال مي شود.
وي با اضافه کردن اين نکته که پروژه هاي مصوب سفرهاي استاني، چنانچه از محل بودجه محدود در اختيار رييس جمهور نباشد و يا حرکتي فراقوني بوده و ردپايي در بودجه نداشته باشد، غيرقانوني است اظهار داشت: گرفتن اختيار از شوراها و مسئولان استاني و شهرستاني براي توسعه مانع ايجاد مي کند.
اين شخصيت سياسي اجتماعي استان يزد در بخش ديگري از سخنان خود به طرح نمونه هايي از تصميم گيري و عملکرد اجرايي ميرحسين موسوي و آثار آن در سطح کشور و استان پرداخت و گفت: آن چه از مهندس ميرحسين موسوي به ياد داريم، استفاده از نيروهاي توانمند و داراي فکر و تجربه است. در آن روزها افرادي قوي از جناح هاي مختلف در فعاليت هاي دولت استفاده مي شد و اينگونه نبود که نتواند فردي قوي يا منتقد را در درون خود جاي دهد. متاسفانه اکنون شاهديم در سطوح بالا کساني که سخني غير از سخن فرد باليي را بگويند حذف مي شوند، حالا فرقي نمي کند اين فرد وزير باشد، رييس بانک مرکزي باشد، استاندار باشد يا مسئوليت ديگري داشته باشد، در دولت نهم آدم هاي صاحب فکر تحمل نمي شوند.
وي با تاکيد بر اين که حضور انسان هاي صاحب فکر و قدرت در مسئوليت ها و بهادادن به خرد جمعي و کار شورايي عامل توسعه و با ارزش است اظهار داشت: امروز شوراهاي کشوري تعطيل مي شود و شوراهاي استاني به جاي آن ها تصميم مي گيرند و از اين کار صرفا به عنوان يک حرکت تبليغي استفاده مي شود.

پنهان کردن بيکاري با تغيير تعريف بيکاري ما را به توسعه نمي رساند

استاندار اسبق يزد صادق بودن با مردم و تبليغ صادقانه را عاملي براي توسعه دانست و اذعان داشت: اگر قرار باشد به مردم دروغ بگوييم و هر روز دروغ تازه اي بگوييم، اين کار، اعتماد و مشارکت مردم را سلب مي کند.
وي با ذکر نمونه هايي از دروغ گويي مسئولان استان يزد گفت: مثلا گفته اند در طول سه سال گذشته بيکاري 6/11 (يازده و شش دهم) کاهش يافته ، اين در حالي است که مردم بيکاري گسترده را لمس مي کنند، ولي اين نوع برخورد که رويمان بشود در روز روشن چنين دروغي را بگوييم که بيکاري به زير 6 درصد رسيده ، اين دروغگويي صريح است و دروغگويي صريح و جرئت تبليغ کردن اين دروغ، مانع توسعه مي شود.
سفيد اين دروغ هاي صريح را موجب کاهش اعتماد مردم دانست و گفت: با مردم با زبان دروغ صحبت کردن و توجيهات غلط داشتن و با تغيير تعريف بيکاري، بيکاري را پنهان کردن و با اين حال، ادعاي خدمت بي منت داشتن ، ما را به توسعه نمي رساند.
وي همچنين با اشاره به اين که از آقاي ميرحسين موسوي دروغي شنيده نشده، قانونگرايي موسوي را يادآورر شد و گفت: ما در عمل ديديم که ايشان تسليم قانون بودند و در عين حال، صلابت و قدرت داشتند، در زمان ايشان بر اساس قانون و خرد جمعي تصميم گيري مي شد و بعد کار صورت می گرفت.

بومي شدن مديريت استان از يادگارهاي ميرحسين موسوي است

اين عضو شوراي سياستگذاري ائتلاف اصلاح طلبان حامي موسوي استان يزد افزود: مواردي که ايشان اخيرا اعلام کرده اند نظير توجه به حقوق شهروندي، آزادي بيان و مطبوعات، توجه به تشکل ها و احزاب، فرهنگ و هنر و ... اينها زمينه را براي توسعه ي بيشتر فراهم مي کند و عوامل توسعه محسوب مي شود.
وي به يادآوري نمونه هايي از فعاليت هايي که موسوي به عنوان يادگار از خود در استان يزد برجاي گذاشته است اظهار داشت: از زمان ايشان مديريت استان بومي شد و از آن به بعد ادامه يافت. هويت يزدي را استان به خودش ديد و بسياري از ادارات ما که در گذشته وابسته به استان هاي ديگر بود ، در زمان ايشان مستقل شد. آب منطقه اي و برق در زمان ايشان استقلال يافت و چنانچه اين استقلال نبود، انتقال آب به يزد ممکن نبود.
سفيد بوي کردن و استقلال دادن به اداره هاي استاني را عامل توسعه خواند و از توجه به معادن استان و تصويب راه اندازي فولاد آلياژي و کوير زدايي و مقاومت در برابر پيشروي کوير در زمان موسوي يادکرد و گفت: يکي از موانع توسعه ي يزد بي آبي بود که با استقلال شرکت آب منطقه اي و به دنبال آن پيگيري هاي بعدي طرح دوم انتقال آب يزد در دولت قبلي به تصويب رسيد و انتقال 10 متر مکعب آب به يزد تخصيص يافت.

پروژه استقبال از شخصيت ها مهم ترين پروژه مسئولان است

وي خواستار پاسخگويي مسئولان به نتايج طرح مصوب خط دوم انتقال آب به استان شد و اذعان داشت: پولي که به خاطر درآمدهاي نفتي در سه سال گذشته نصيب ما شد، بهترين فرصت بود تا در اين طرح از آن استفاده شود که استفاده نشد و پروژه هاي ديگري جايگزين آن شد. اما عاقل کسي است که بين پروژه ها مهم ترين آن را انتخاب کند، اما شايد پروژه ي استقبال از شخصيت ها مهم ترين پروژه بود!
استاندار اسبق يزد پيگيري تاسيس دانشگاه در يزد را از يادگارهاي مهندس موسوي معرفي کرد و افزود: يزد اين پتانسيل را داشت که به دانشگاه آن توجه شود و تلاش زيادي در اين زمينه صورت گرفت و راه را براي کار باز کرد.
وي با اشاره به اين که به نظر مي آيد به بعضي چيزها بايد توجه شود و وجهه ي همت قرار گيرد توضيح داد: موضوع گردشگري يکي از عوامل مهم توسعه استان يزد است و پتانسيل مختلفي در اين زمينه وجود دارد که از جمله آن ها وجود کوير، بافت تاريخي، حضور زرتشيان و همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان مختلف در يزد است.

توزيع سهام عدالت آن هم در آستانه انتخابات به معناي خصوصي سازي نيست

اين فعال سياسي اجتماعي استان يزد همچنين به پرسش هاي خبرنگاران حاضر پاسخ گفت و در بخشي از سخنان خود در پاسخ به اين که روش هاي جلب مشارکت مردم براي توسعه چيست اظهار داشت: جمهوريت با تشکل ها و احزاب مکمل همديگر هستند و اگر ما جمهوري ايجاد کنيم اما حزب نداشته باشيم، چيزهاي ديگري جايگزين حزب مي شوند. اگر در کنار جمهوريت ، حزب با برنامه تشکيل نشود و ماندگار نباشد، کارکردها عوض مي شود و گاهي روحانيت، گاهي مسجد، روزنامه، بسيج و ... جاي حزب را مي گيرد. اگر بخواهيم به افراد نقش بدهيم و مشارکت مردم را بالا ببريم بايد به تشکل ها، احزاب، انجمن هاي فرهنگي و هنري و آزادي بيان ، ميدان بدهيم.
وي همچنين در زمينه خصوصي سازي و کوچک شدن دولت خاطرنشان ساخت: توزيع سهام عدالت آن هم در آستانه ي انتخابات، به معناي خصوصي سازي نيست، بلکه زماني که مردم به اين توانمندي برسند تا فعاليت ها را عهده دار وند خصوصي سازي شکل مي گيرد ، اگر قرار باشد دستگاه هاي شبه دولتي پيمانکار دولت باشند، خصوصي سازي واقعي شکل نمي گيرد.


مسئولان استان، به بهانه هاي واهي به نظر شوراي شهر بافق تمکين نمي کنند

سفيد در بخش ديگري از سخنان خود سياست حذفي مسئولان را مورد انتقاد و نکوهش قرار داد و گفت: علاوه بر اين که پست هاي دولتي را از برخي افراد توانمند که ديدگاهشان با ديدگاه هاي مسئولان متفاوت است گرفته اند، آنان را با دخالت هاي نابجا از حضور در برخي جايگاه هاي غيردولتي نيز محروم کرده اند. در انتخابات مجامع ورزشي با دخالت بيجا افراد مورد نظر خود را جايگزين کردند، در انتخابات نظام پزشکي در اقدامي تعجب برانگيز برخي افراد مثل آقاي دکتر وحيدي را حذف کردند و تلاش شد تا فضا را يکدست کنند و دست به حذف افراد مخالف خود زدند.
وي سپس با انتقاد شديد از لغو حکم فرماندار سابق بومي بافق که از خانواده ي معزز شهداست بيان داشت: ايشان الان از سوي شوراي شهر به عنوان شهردار معرفي شده است، اما با بهانه هاي واهي و برخلاف رويه ي خود در موارد مشابه ، به نظر شوراي شهر تمکين نمي کنند و تا کنون از صدور حکم وي خودداري کرده اند و اين در حالي است که در دوره ي قبل هنگامي که وزارت کشور در برابر صدور حکم براي شهردار تهران به خاطر مسايلي که در استانداري اردبيل در زمينه ي مبادلات نفتي با کشورهاي همسايه از طريق آقاي محصولي داشت ، مقاومت مي کرد با جوسازي ها و حرکت هاي باندي وزارت کشور را وادار به صدور حکم شهردار سابق تهران نمود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا