معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد: مصرف خودسرانه نفازولین برای پیش‌گیری و درمان بیماری کرونا در افراد عادی موجب افزایش فشارخون و در خانم های باردار و شیرده، مشکلات جدی ایجاد می کند.

به گزارش یزدفردا به نقل از وب دا یزد: دکتر مصدق اظهار داشت: طی روزهای اخیر با انتشار صدای ضبط شده یک فرد غیر گروه پزشکی در فضای مجازی مبنی بر توصیه به مصرف قطره چشمی نفازولین جهت پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹، متاسفانه تمایل به مصرف این دارو در بین مردم افزایش چشمگیری یافته است.

 وی ادامه داد: این داروها هیچ گونه اثر ضد ویروسی ندارند و هیچ شواهد علمی مبنی بر مفید بودن قطره ها و یا اسپری های بینی ضد احتقان (دکونژستانت) در پیشگیری و یا درمان بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: تنها در مواردی که بیمار دچار احتقان بینی یا چشمی ناشی از بیماری کووید-۱۹ شده باشد استفاده از داروهای ضد احتقان بینی یا چشمی با دوز مناسب به صورت کوتاه مدت و تحت نظر پزشک می تواند به رفع علائم احتقان (گرفتگی بینی یا چشمی) کمک کند و بیماران مشکوک به عفونت کووید-۱۹ باید توسط پزشک معالجه شوند و بررسی ها و درمان های لازم بسته به شرایط بیمار انجام گردد.

دکتر مصدق با اشاره به مصرف خودسرانه این داروها گفت: استفاده خودسرانه این داروها می تواند منجر به افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، گشاد شدن مردمک و حساسیت به نور، تشدید احتقان (مصرف بیش از ۳ روز) و بی قراری شود.

 وی ادامه داد: همچنین  استفاده از این داروها در جمعیت های خاص از جمله خانم های باردار و شیرده، بیماران دچار مشکلات قلبی عروقی مانند پرفشاری خون، سابقه سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد)، آنژین، گرفتگی عروق کرونر (آترواسکلروز)، مشکلات تیروئید (هایپرتیروئیدی)، بیماری های پروستات، افزایش فشار داخل چشم (گلوکوم) و افتادگی پلک (پتوز) باید تحت نظر پزشک باشد و در مواردی که خودسرانه استفاده شود می تواند برای بیماران مشکلات جدی را ایجاد کند.

 دکتر مصدق تصریح کرد: به هموطنان گرامی توصیه می شود جهت درمان هر نوع بیماری خصوصا کووید-۱۹، ضمن مراجعه به پزشک، تنها به توصیه های متخصصان و همکاران گروه پزشکی و مطالب منتشر شده از طریق مراجع رسمی توجه و جهت حفظ سلامت خود از انجام اقدامات و انتشار مطالب بی پایه و اساس موجود در فضای مجازی جدا خودداری کنند.

 

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا