يا محول الحول والاحوال

چون بهاران از راه فرا ميرسد ، باران رحمت بهار غبار از كوهساران برگيرد و ترنم مرغان بهار بر سرشاخه گلهاي مرغزار نويد رسيد ايامي بكام دهد . باشد تا به يمن اين احوال كينه ها را برون از سينه ها و دلها را بي زنگار همچون آيينه ها سازيم .

"راه توسعه" در " توسعه راه"

ديگران قدرمان را نميدانند ؛ چرا خودمان قدر خودمان را نميدانيم؟



" راه " ، بدون ترديد از اولين مصنوعات و ساخته هاي دست بشر است با قدمتي هزاران ساله كه بي شك از مهمترين و اصليترين نيازها و ابزارهاي جوامع اوليه بشري در جهت پيشرفت و توسعه بوده كه نياز و ضرورت آنرا درك كرده بودند.طبق ارزيابي دانشمندان و صاحبنظران دنيا از ده اختراع مهم وتاثيرگذار بشر كه در طول تاريخ حيات بر روي كره خاكي تحول اساسي در زندگي انسانها ايجاد كرده است؛ اختراع "چرخ " اولين اين موارد بوده، كه واضح است در پي آن نياز به " راه " احساس شده است.
به احتمال قريب به يقين نياكان هوشمند ما در ايران باستان با آن تمدن عظيم و درخشان جزء اولين انسانهايي بوده اند كه به اهميت اين موضوع پي برده بودند ، چراكه آثار بجاي مانده از راههاي مهمي كه چندين هزار سال پيش در اين سرزمين ساخته اند و مراكز مهم فرهنگي ، تجاري و اقتصادي و .... را بهم مرتبط مي نموده مانند راهي كه پاسارگاد را به شوش متصل مي كرده است ، راه معروف به راه شاهي و .... خود بروشني گواه بر اين مدعاست. ونيز در سده هاي اخير احداث بناهاي بسيار زيادي كه در مسير طولاني راهها و در دشوارترين شرايط و مناطق جغرافيايي با مشقتهاي بسيار جهت خدمت دهي به مسافران و كاروانها بنا شده اند نظير كاروانسراها و رباطها و .... به وضوح بيانگر اهميت موضوع و درك عميقي است كه اجداد ما از اين مهم داشته اند.
پيغمبر اكرم (ص) مي فرمايند : " دانش اگر در ثريا هم باشد مرداني از سرزمين پارس آنرا به چنگ خواهند آورد. " پرداختن به طراحي و محاسبات هوشمندانه و اجراي دقيق مهندسي كه پيشينيان ما در اين مصنوعات بكار برده اند، از دانش بالا ، هوش سرشار و ذكاوت ذاتي ايراني حكايت دارد كه در اين مقال نمي گنجد و خود نياز به مباحث مفصل دارد.
اهميت نقش وتاثير بسزايي كه مسيرهاي ارتباطي مهم بين المللي مانند جاده مشهور ابريشم (the silk road ) درگذشته بر فعاليتهاي تجاري و تبادلات فرهنگي بين ملتها داشته ، بر همه جهانيان آشكار است .

اما در دنياي امروز با افزايش نياز بشر به ارتباطات و تبادلات در زمينه هاي گوناگون قطعا اين اهميت فزوني يافته است ، بگونه ايكه "راه" يكي از اصليترين اركان و شاخصهاي توسعه بشمار ميرود كه توسط سازمانها و مجامع بين المللي در ارزيابي ميزان توسعه يافتگي كشورها مد نظراست و مبناي سنجش قرار ميگيرد.
با اين اوصاف و تفاسير و نظر به اهميت موضوع، وزارت " شوارع و طرق" از اولين وزارتخانه هايي بود كه سازماندهي و فعاليتهاي اجرايي خود را بصورت سازمان يافته وبا نظم و ترتيب كم نظيري در كشور آغاز نمود كه هنوز هم اين " انضباط و ديسيپلين "(discipline ) در مجموعه "راه و ترابري" در ميان تمامي دستگاههاي اجرايي و ستادي و .... كاملا مشهود و محسوس و بي نظير است .
اما نكته بسياربسيار جالبي كه همه روزه حتي درروزهاي عادي سال هم دست كم روزي چندمرتبه فقط در اخبار و گزارشهاي تلوزيون و صرفنظر از ساير رسانه ها ما را "سورپرايز" ! (surprise ) ميكند اينستكه هر چند از يك قرن پيش تمامي زحمات و مشغله هاي اجرايي مربوط به راههاي كشور اعم از ساخت راهها و بويژه امور مربوط به راهداري و نگهداري راهها بر دوش نيروها و پرسنل زحمتكش اين وزارتخانه " عتيقه " بوده است ولي هميشه و همه جا اسم همه هست الا " راه و ترابري " . وقتي از ملت نظر سنجي ميشود و سوال ميكنند ، خط كشي و نصب علائم جاده ها را چه كسي انجام ميدهد ؟ نود و نه درصد ميگويند " پليس راه" !. كه احتمالا آن يك درصد باقيمانده هم پرسنل خود وزارت راه هستند !. وشايد هم پرسنل پليس راه كه ميدانند كار آنها نيست!.
در تمامي كنفرانسها ، سمينارها، گزارشهاي رسانه هاي مختلف چه مطبوعات و چه راديو و تلوزيون و.... از همه وهمه از پليس راه گرفته تا هلال احمر و آتش نشاني و اورژانس و غيره و غيره كمال تشكر شفاهي و نهايت تقدير عملي بعمل مي آيد غير از راه و ترابري !. مسئولان محترم هم بخصوص در مصاحبه ها نهايات عنايات را نسبت به اين زحمتكشان مظلوم كه در شدت سرماي زمستان در ميان برف و باران و در نهايت گرماي تابستان در كوير خشك و سوزان از جان مايه ميگذارند ، ابراز ميدارند و هميشه كمافي السابق اسم اين قشر زحمتكش از قلم مي افتد!. عجيب است.!. و اين در حاليست كه طبق آمار رسمي بيشترين تلفات پرسنل در طول دوران خدمت در ميان تمامي دستگاههاي اجرايي در راه و ترابري اتفاق مي افتد .
هيچ شكي نيست كه ماشين ها و لباسهاي شيك برخي ارگانها مانند پليس و اورژانس و آتش نشاني و ..... كه خيلي هم كلاس دارد! بسيار بيشتر به چشم مي آيد تا لباسهاي نارنجي خدمت و زحمت و تلاشهاي بي توقع نيمه شبهاي راهداران مظلوم ؛ كه بنا بر قول عامه معروف است كه ميگويند: " ما مردم عقلمان به چشممان است. "
خوشبختانه اين زحمت هم از دوش كارشناسان راه و ترابري برداشته شده و تمامي گزارشهاي مربوط به راههاي كشور توسط ديگر ارگانها كه آنها هم آمار و اطلاعات را از راه و ترابري ميگيرند در رسانه ها و بخصوص تلويزيون و بصورت روزانه در چندين نوبت ارائه ميشود. دستشان درد نكند احتمالا در وزارت عريض و طويل راه و ترابري آدم باسوادي نيست كه بتواند اين گزارشها را قرائت كند.! اين از آنهم عجيبتر است!.


البته ذكر اين نكته نيز حائز اهميت است كه هيچ ترديدي در لزوم همكاري تنگاتنگ فيمابين ارگانهاي مختلف در امور مربوط به راههاي كشور نخواهد بود وليكن زمانيكه بوضوح مشاهده ميشود هميشه و همه جا از همه و همه جاي تقدير و سپاس هست الا تلاشگران و زحمتكشان راه و ترابري كه فقط و فقط بايد منتظر
اجر اخروي باشند كه البته آنهم جاي خود را دارد و هيچ ترديري در آن نخواهد بود ، وليكن اگر بنا بر توصيه و سفارش حضرت علي (ع) كه" عدالت" را " قرار گرفتن هر چيزي در جايگاه واقعي خودش " تعريف مينمايند ، از هر كسي به نسبت تلاش و جايگاه واقعي اش تقدير شود (نه صرفا آنچه به چشم مي آيد) ، بلاشك موجبات تشويق و ايجاد انگيزه هاي بيشتر براي تلاش و خدمت افزونتر را فراهم خواهد نمود .

اما ديگران قدر مان را نميدانند، خودمان چه كرده ايم ؟ تاچه ميزان در جهت شناساندن اهميت و جايگاه واقعي " راه و ترابري " و "راه " سرمايه گذاري و تلاش كرده ايم ؟. درست است كه " وزارت راه وزارت كار است ! " وليكن قطعا آگاهي جامعه از جايگاه واقعي آن كه از مهمترين ابزارها و زير بناهاي توسعه كشور است موجبات توسعه هرچه سريعتر و هرچه بيشتر را فراهم خواهد نمود .
باوجود اينهمه تواناييها و ابزارهايي كه در اختيار داريم يكي از موارديكه تا كنون بهيچوجه آنگونه كه بايد مورد توجه و مد نظر قرار نگرفته " اطلاع رساني و تبليغات مناسب " است، كه يكي از مهمترين و شايد مهمترين نقش را درپيشبرد اهداف جوامع در دنياي امروز بازي ميكند.
بعنوان اصليترين متولي راههاي كشور لااقل اختيار راههاي خودمان را داريم، تبليغات در بيلبوردها و تابلوهاي تبليغاتي در طول راهها كه همه از آن استفاده ميكنند غير از خود ما ، نامگذاري بسياري از تاسيسات مربوط به راهها نظير پلها ، تقاطعها ، مجتمعهاي جاده اي و .... با نامهاي مرتبط مانند راهداران و .... ،تهيه گزارشها و فيلمهاي مستند و حتي فيلمهاي سينمايي با موضوعات مرتبط با جاده كه اتفاقا يكي از جذابترين و پر طرفدارترين ژانرهاي سينمايي در دنيا بوده و هست ؛از حد اقل كارهايي است كه مي توانيم انجام دهيم .
وبا ديد وسيعتر ، مسئولان ارشد وزارت راه و ترابري مي بايست با تعريف يكسري سياستهاي كلي بمنظور ايجاد تحول اساسي در شناخت و آگاهي مردم ، و بخصوص از طريق" اطلاع رساني وتبليغات " به شيوه هاي گوناگون متنوع و مؤثر و بكارگيري بسياري از ابزارهاي مناسب موجود كه كاملا عملي و در دسترس ميباشد اين اهميت و جايگاه را به جامعه منتقل كنند ، كه اين امر نه تنها در جهت منافع راه و ترابري كه كاملا در راستاي اهداف و منافع كلي جامعه و كشور خواهد بود، چرا كه اهميت دادن به اين مبحث در واقع ارج نهادن به يكي از اساسيترين شاخصها و ابزارهاي توسعه كشور است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا