سرویس پارلمانی یزدفردا "112 نماینده مجلس به مخالفت با طرح ساماندهی نظام اداری دولت پرداختند كه براساس آن پیشنهاد شده بود كه تعداد وزارتخانه‌ها به 16 عدد كاهش یابد.

به گزارش یزدفردا به نقل از خانه ملت در رای گیری كه برای فوریت این طرح صورت گرفت از 219 نماینده حاضر در صحن علنی 112 نماینده مخالف 82 نماینده موافق و 5 نماینده نیز به این فوریت رای ممتنع دادند.

این گزارش می‌افزاید: "محمدكریم شهرزاد" نماینده اصفهان در موافقت با فوریت این طرح اظهار داشت:

این طرح توسط همكارانی كه از سلیقه‌های مختلف هستند مطرح شده است و اساس كار همكاری یا دولت است.

وی افزود: این هماهنگی با دولت انجام شده و نماینده دولت هم نظراتی در این خصوص داشتند امیدواریم این طرح نمادی برای همكاری دولت و مجلس باشد.

نماینده اصفهان گفت: محور طرح پیش از این هم مطرح بوده است 48 ساعت گذشته بود كه در خصوص حج و زیارت تصمیم گرفته شده است.

نماینده اصفهان خاطرنشان كرد:‌ یك اصل مدیریتی وجود دارد كه به ما می‌گوید برای رسیدن به موفقیت در یك تصمیم گیری عوامل دخیل در آن را حذف یا اصلاح كنیم.

وی در پاسخ به سوالاتی كه ممكن است در ارتباط با ادغام وزارتخانه‌های مورد اشاره در این طرح گفت: ما وقتی می‌خواهیم دستگاهی را در یك طرح كلی جابجا كنیم باید پیش از آن طراحی لازم در این خصوص صورت گیرد.

شهرزاد اظهار داشت: در سال اصلاح الگوی مصرف كار ما سیستم سازی و روان سازی در دستگاه‌های مختلف است.

وی افزود: كارهای موازی زیادی صورت می‌گیرد چرا 16 وزارتخانه پیشنهاد شده یكی دیگر از سوالات مطرح است.

شهرزاد گفت: ما مخصوصا این طرح را در زمان فعلی آورده‌ایم چرا كه به زودی دولت تغییر خواهد كرد.

حساسیت خاصی هم بر روی وزارتخانه‌ها نیست.

وی تصریح كرد: این طرح، طرحی برای همكاری بین دولت و مجلس در جهت اصلاح ساختار است.

این گزارش می‌افزاید: جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب در مخالفت با فوریت این طرح گفت: ما در برنامه‌‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم در ارتباط با اصلاح ساختار در كشور احكامی صادر شده است اما این احكام اجرایی نشده است آیا پاسخ این سوال را داده‌ایم.

وی افزود: یكی از سوالات مطرح اینست كه چرا با این ادغام می‌خواهیم وزارتخانه‌ها را به 16 برسانیم؟

محبی نیا در پاسخ گفت: آنچه كه به عنوان مشكل مشاهده می‌شود اصلاح ساختار است و نه ادغام و حذف وزارتخانه‌ها.

وی با اشاره به اینكه این طرح به صورت كارشناسی مطرح نشده اظهار داشت: یك كار پیچیده بزرگ و مهم قرار است در یك طرح فوریتی به سرانجام برسد.

نماینده میاندوآب در ادامه با بیان اینكه در حال حاضر دولت درگیر مباحث انتخاباتی است بررسی این طرح را به صورت فوریتی صحیح ندانست.

وی همچنین به بار مالی ناشی از اجرایی شدن این طرح اشاره كرد و آن را مغایر اصل 76 قانون اساسی دانست.

"حسن كامران" نماینده اصفهان در موافقت با فوریت این طرح گفت: اینكه گفته می‌شود ما برای اینكار قانون داریم اما قانون اجرا نشده است؟ گفت بحث ما هم اینست كه باید تلاش شود تا با نظارت دقیق بر مسایل و پرهیز از بخشی نگری می‌توانیم موانع پیش روی كا را برداریم.

وی افزود: دولت در این خصوص اعلام آمادگی كرده است و این یك بحث بسیار مهمی است دولت در حال انجام وظایفش است و بحث انتخابات نمی‌تواند بر روی این طرح تاثیرگذار باشد.

كامران گفت: الان بحث فوریت طرح مطرح است پس از تصویب فوریت طرح به كمیسیون می‌رود و كار كارشناسی بر روی آن صورت می‌گیرد.

كامران با اشاره به مدت زمان اجرای این طرح گفت: محدودیت در زمان اجرای این ادغام باعث شده تا ما طرح را در قالب فوریت دار بیاوریم.

این گزارش می‌افزاید: پس از اظهارات موافق و مخالف فوریت طرح ساماندهی نظام اداری دولت به رای گذاشته شد كه در نهایت به تصویب مجلس نرسید.

طراحان در این طرح پیشنهاد داده بودند تا دولت تا پایان تیر ماه 1388 با مطالعه جامع كارشناسی و رعایت اصول قانون اساسی با ادغام، انتزاع، انضمام و انحلال، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مراكز خدمت رسانی را حداكثر به 16 وزارتخانه كاهش داده و براین اساس نمودار سازمانی و شرح وظایف آنها را اصلاح و ساماندهی نماید.

همچنین پیشنهاد شده بود كه رای اعتماد به كابینه با رعایت مفاد این ماده واحده خواهد بود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا