یزدفردا "در پی بروز مشکلات عمده برای دامداران در سطح کشور و عدم خریداری شیر دامداران توسط شرکت های تولیدی لبنیات امروز صبح عده ای از دامداران با تجمع در مقابل اداره بازرگانی استان یزد اعتراض خود را اعلام نمودند و تهدید به تخلیه تولیدات خود در مقابل این اداره نمودند .
به گزارش سرویس پارلمانی یزدفردا "هر چند که مشکل ایجاد شده بحث روز کشور بوده و دلایل متعددی در آن نقش ایفا نموده باعث شدتا نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در یك جلسه غیرعلنی با حضور وزرای بازرگانی، جهاد كشاورزی و صنایع و معادن، مشكلات و مسایل دامداران و صاحبان صنایع لبنی را بررسی كردند. 

"حمیدرضا حاج بابایی" پس از پایان جلسه غیر علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران گزارشی از این جلسه ارائه كرد.

وی با اشاره به حضور وزرای صنایع و معادن، جهاد كشاورزی و بازرگانی در جلسه غیرعلنی امروز گفت: با توجه به مشكلاتی كه در روز‌های اخیر برای دامداران كشور پیش آمده و همچنین مسایلی كه در رابطه با عدم خرید شیر تولیدی آنها از سوی صاحبان صنایع لبنی و اعتراضات آنها پیش آمده، قرار بر این شد كه با حضور وزرای مربوطه این موضوع در مجلس بررسی ‌شود.

حاجی بابایی با اشاره به جلسه روز گذشته كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی كه با حضور وزرای صنایع و معادن، جهاد كشاورزی و بازرگانی برگزار شد، خاطرنشان كرد: پس از آن جلسه اعضای كمیسیون به این نتیجه رسیدند كه طی یك جلسه غیر علنی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه ادامه داد: "محمدرضا اسكندی" وزیر جهاد كشاورزی در جلسه غیرعلنی امروز نتیجه گزارشات خود در زمینه مشكلات دامداران و شیر تولیدی آنها ارائه كرد.

وی افزود: ایده ایشان این بود كه در طول مدتی كه طی شده، صاحبان صنایع لبنی سعی كردند شیر را از دامداران خریداری نكنند تا فشاری بر دامداران وارد شود این قضیه موجب كاهش قیمت شیر شده است.

حاجی بابایی با اشاره به نظر "مسعود میركاظمی" و "علی اكبر محرابیان" وزرای بازرگانی و صنایع و معادن اظهار داشت: این دو وزیر معتقدند با توجه به اینكه ما افزایش قیمت نهاده‌هایی نظیر علوفه را نداشتیم و هیچ مورد افزایش قیمت دیگری را هم نداشتیم دلیلی برای افزایش قیمت شیر وجود ندارد.

وی بحث واردات شیر خشك را یكی از اعتراضات مطرح شده در این جلسه عنوان كرد و گفت: 6 هزار تن شیر خشك در سال 87 وارد شده است و البته در داخل كشور نیز ما تولید شیرخشك داریم لذا با توجه به اینكه قیمت جهانی شیر خشك كاهش یافته است قطعا ورود شیر خشك به داخل كشور باعث شده است كه شیر خام كمتر خریداری شود.

وی افزود: البته وزیر بازرگانی معتقد بود كه این مشكلات قابل توجه نیست اما كمیسیون كشاورزی بر این اعتقاد بود كه واردات یكی از پارامتر‌های بسیار مهم در عدم خرید شیر از دامداران توسط صنایع لبنی است.

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه ضمن بیان این مطلب كه تعرفه قانونی شیر خشك رعایت نشده است، تصریح كرد: تعرفه این كالا مطابق خودرو باید 90 درصد باشد اما كمتر بوده و در آخرین مرحله‌ای كه افزایش پیدا كرده 25 درصد شده است و این باعث شده كه شیر خشك ارزان قیمت وارد شود و بسیاری از صنایع لبنی از آن استفاده كرده و شیر خام را خریداری نكنند.

حاجی بابایی گفت: به دلیل تفاوت گفتارها جمع بندی در صحن علنی امكانپذیر نشد و قرار شد هفته آینده جلسه‌ای با حضور كمیسیون‌های كشاورزی و صنایع و معادن و اقتصادی و همچنین وزرای صنایع و معادن، بازرگانی و جهاد كشاوزی تشكیل شود و پیشنهادات خود را برای اینكه به سمت و سویی حركت نماییم كه هم مصرف كنندگان شیر و هم تولیدكنندگان این محصول و هم صنایع تبدیلی كشور از نظم و تعادلی برخوردار شوند، را هفته آینده برای اجرا اعلام نمایند.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا