رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق گفت: با ثبت فن‌منال‌بافی در دیماه ۹۹، تعداد آثار ثبت شده شهرستان در فهرست ملی به ۶۷ اثر رسید.

یزدفردا: لیلا رنجبر افزود: «فن‌منال‌بافی» (ریسمان) یکی از محصولات حصیری شهرستان بافق به شمار می‌آید که ماه گذشته در فهرست آثار نا ملموس ملی به ثبت رسید و شماره ثبتی آن هنوز ابلاغ نشده است.

این مسوول ،ثبت آثار ناملموس  را ضرورتی برای ماندگاری فرهنگ و هویت پیشینیان دانست و از مستند سازی ۶ اثر ناملموس  شهرستان بافق خبر داد و افزود: از این تعداد ۲ اثر موسوم  به «کله گیپا» و «پلوتوکی» تابستان ۹۹ در زمره آثار ملی کشور قرار گرفت و بعد از منال بافی، سه اثر دیگر در دستور کار و نوبت ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارد.

به گفته وی همچنین حصیربافی از جمله هنرهای سنتی شهرستان بافق است که  بهمن ماه سال ۹۱  در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بافق از این شهر به عنوان شهر بافته‌های حصیری ایران یاد کرد و گفت: با توجه به سابقه کهن شهر بافق در استفاده از تمامی اجزای درخت خرما در تولید صنایع متنوع دستی، ابراز امیدواری کرد به زودی این صنعت مهم در جایگاه واقعی خود در سطح کشور شناخته و معرفی شود.

به گفته رنجبر، هنرمندان شهرستان بافق  از شاخ و برگ و تنه نخل ، برخی دیگر دست ساخته‌های زیبا را  تولید می‌کنند که در کنار سایر محصولات حصیری، سوغاتی زیبا و مناسبی برای مسافرین و رهگذران این شهرستان است.

وی ، حصیربافی، پادری ، بادبزن، جارو بافی ،ساخت کلاه حصیری، ریسمان، انواع سبد و ترازوهای سنتی را از مهمترین صنایع دستی بافق معرفی کرد و افزود: مواد اولیه آن از مشتقات شاخ و برگ و الیاف درخت خرما تامین می شود که در شهرستان فراوان و به راحتی قابل دسترسی است.

به گفته رنجبر، پته دوزی، مینای مس، سفال مس، سفالگری، گلیم بافی، تابلو فرش و سرمه دوزی از دیگر صنایع دستی بافق است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا