«امیر کریمی» از آخرین بازماندگان استادکاران و معماران خبره میراث اردکان در حین فعالیت مرمتی در بافت تاریخی اردکان دچار سانحه شد.

یزدفردا: «محسن میرجانی ارجنان» رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در این رابطه گفت: اتفاقی تلخ و تراژدیک که باعث شد معمار اردکانی از چند ناحیه دچار آسیب‌دیدگی شود، قلب همه میراث دوستان و همکاران را به درد آورد.

وی با اشاره به بی‌توجه به وضعیت استادکاران‌ معمار، تصریح کرد: بارها در گزارش‌ها و مطالباتم رسیدگی و توجه بیشتر به این گنج‌های میراث فرهنگی را یادآور شده بودیم اما تاکنون توجهی بدان نشده است.

میرجانی با بیان این موضوع که شاید برخی بگویند؛ «این اتفاقی است که افتاده و به خیر گذشته»، اظهار کرد: اما حقیقت این است که این اتفاق تلخ نتیجه بی‌توجهی ما به تداوم تربیت استادکاران جوان و استفاده از تجربیات استادکاران خبره و کهن است.

وی تاکید کرد: اگر بعد از این همه سال فریاد زدن که بیاییم و این حلقه مهم از تداوم حفظ میراث های ملموس را حفظ کنیم، برنامه‌ای و تدبیری اتفاق افتاده بود شاید شاهد چنین صحنه‌های تلخی نبودیم. 

میرجانی با طرح این سئوالات که واقعاً نگاه مدیران و مسئولان استان و شهرستان در قبال قطع شدن زنجیره پرورش و تربیت استادکاران معماری سنتی چیست؟ آیا اصلا نگاهی وجود دارد؟ آیا مشغله‌های بزرگی چون تداوم گسترش صنایع در کنار بی‌توجهی به بنیان‌های هویتی و فرهنگی وقتی برای این دغدغه‌ها گذاشته است؟ گفت: افسوس و صد افسوس که همه ما هم خواب زده و خواب نما شده‌ایم.

سرپرست میراث فرهنگی اردکان با ابراز شرمندگی از بی‌تدبیری در معیشت این قشر از زحمتکشان میراثی، گفت: در جایی که مزد استاد بنا تا مرز ۳۵۰ هزار تومان رسیده، چگونه می‌توان با نهایت روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، جاذبه‌ای برای تداوم حضور استادکاران سنتی را در قالب نیروی امانی ایجاد کرد.

روز پنجشنبه ۹ بهمن، استاد معمار حاج امیر کریمی در حین مرمت مجموعه بافت سنتی و تاریخی اردکان دچار سانحه شد و از ناحیه سر، گوش و لگن دچار آسیب‌دیدگی جدی شد. البته در حال حاضر وی در بیمارستان بستری و تحت مراقبت است و حال عمومی وی رضایتبخش گزارش  شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا