یزدفردا " به مناسبت 29 فروردین ماه روز جهانی محوطه ها وبناهای تاریخی جلسه ای در سازمان با حضور دکترفریبرز دولت آبادی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کشور تشکیل شد.
به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی این سازمان :دکتر دولت آبادی به نقش رسانه ها در معرفي بافت هاي تاريخي اشاره کرد و گفت: بحث بافت هاي تاريخي در ارتباط با نهادها و سازمان ها قابل حل است، اما براي ترويج فرهنگ زندگي در بافت هاي تاريخي نيازمند ياري اصحاب رسانه هستيم.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کشور با اشاره به اینکه بايد نگاه به بافت هاي تاريخي هم از نظر مسئولان هم از نظر مردم عوض شود، تصريح کرد: نگاه ما نبايد به بافت نگاه موزه اي باشد بلکه زندگي عامه مردم بايد در داخل بافت جريان داشته و به يک بافت زنده تبديل شود.

وي ادامه داد: بر همين اساس بايد معيار و نگاه ها عوض شود ما مخالف ساخت و ساز در داخل بافت به شرط حفظ هويت و احترام به بنا نيستيم. ضمن آنکه بايد قوانين ميراث فرهنگي رعايت شود مي توان ضمن حفظ هویت بنا اقدام به ساخت و ساز و حتي نوسازي بناهاي تاريخي کرد.
در ادامه مهندس سیفی با بیان اینکه ایکوموس (شورای بین المللی محوطه‌ها و یادمان‌ها ) در سال 1382 پیشنهاد داد، 18 آوریل به عنوان روز محوطه‌ها و بناهای تاریخی در جهان معرفی شود تصریح کرد: این روز از سوی سازمان یونسکو مورد تصویب قرار گرفت و تمام کشورهای عضو این روز را گرامی می‌دارند.
وی به اهمیت اماکن مقدس در توسعه گردشگری مذهبی اشاره کرد و گفت: مساجد و بقاع متبرکه میدان درهم آمیختن هنرها است و هنرمندان و معماران بهترین هنرهای خود را در مساجد پدید آورده اند.
وی با بیان اینکه اماکن مقدس یکی از شاخص‌ترین آیینه‌های پیش روی فرهنگ ایرانی در دینداری است اظهار داشت: اماکن مقدس و بقاع متبرکه مهمترین قطب گردشگری مذهبی و فرهنگی است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا